کد خبر: ۶۳۴۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: باتوجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت شمار تلفات در میانکاله تقریبا متوقف شده است چراکه درحال حاضر لاشه‌های متلاشی شده درحال جمع‌آوری بوده و تعداد تلفات جدید کمتر از انگشتان یک دست است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، سکوت این روزهای میانکاله بیشتر هم شده چراکه مهمانان درحال ترک تالاب هستند البته مهمانانی که همسفران خود را از دست دادند اکنون غریبانه‌تر از گذشته درحال ترک بهشت پرندگان هستند.

نهم بهمن ماه امسال بود که سریال تلخ تلفات مشکوک پرندگان در میانکاله تکرار شد که همانند سال گذشته بررسی‌ها برای یافتن علت تلفات در دستور کار قرار گرفت که نمونه‌برداری‌های مختلفی از آب لاشه‌های پرندگان در دستور کار قرار گرفت در ابتدا نگاه‌ها به سمت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود ولی خیلی زود این فرضیه رد شد و در کنار علت‌های مختلف از جمله ریختن سم توسط شکارچیان، بحث فاضلاب، آلودگی‌ها با انجام آزمایش‌های متعدد علت مرگ، بوتولیسم اعلام شد.

سال گذشته هم ماندانی آب در میانکاله و شرایط تالای بودن آن یا همان بوتولیسم موجب تلف شدن ۴۰هزار پرنده در بهشت پرندگان شد و امسال نیز این قصه تلخ تکرار شد با این تفاوت که سال گذشته روزهای پایانی اسفند تمام لاشه‌ها جمع‌آوری و مرگ پرندگان متوقف شد ولی همچنان محیط‌بانان درحال جمع‌آوری لاشه‌ها در میانکاله هستند.

با توجه به شرایط کرونایی و تداوم سرمای هوا محیط‌بانان درحال تلاش برای جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌های پرندگان هستند آن هم در شرایط ماندابی باتوجه به شرایط کرونایی که تمام تلاش‌شان را بکار گرفتند تا از تلف شدن تعداد بیشتر پرندگان جلوگیری کنند و براساس بررسی‌ها همین سرمای هوا به مرگ بیشتر پرندگان دامن زد؛ به این دلیل که اگر دمای هوا افزایش می‌یافت شاهد کوچ پرندگان بودیم.

 «حسینعلی ابراهیمی کارنامی» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره آخرین وضعیت تلفات پرندگان در میانکاله در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: باتوجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت شمار تلفات در میانکاله تقریبا متوقف شده است چراکه درحال حاضر لاشه‌های متلاشی شده درحال جمع‌آوری است.

وی افزود: این روزها محیط‌بانان درحال جمع‌آوری لاشه‌هایی هستند که مربوط به بقایای گذشته است و بعضا متلاشی شده هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: برخی از لاشه‌ها قبلا تلف شده و در آب ماندند و درحال حاضر با موج به سمت ساحل هدایت می‌شوند که درحال جمع‌آوری هستند.

این مسؤول بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار تلفات جدید پرندگان در حد سه یا چهار مورد کمتر از انگشت دست است؛ چراکه پرندگان مهاجرت معکوس را آغاز کرده و تعداد کمی باقی ماندند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه پایش‌ها کماکان در میانکاله ادامه دارد، خاطرنشان کرد: درحال حاضر پایش‌ها به سمت شرق میانکاله رسیده و همکاران استان گلستان نیز درحال همکاری با محیط‌بانان مازندران هستند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
0
دوستان صاحب نظر ، ایراد گیر ، حامی محیط زیست و...و... از الان واسه سال اینده پیش بینی داشته باشید و راهکار بدید،از وقت با ارزشتون و سواد بینهایتتون مایه بگذارید .دوباره سال آینده یهو پیداتون نشه شروع کنید فضل و کمالات پراکنی !!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
2
با سلام.
سردبیر محترم حکیم مهر.
لطفا آخرین اطلاعات و آمار تلفات را بپرسید.
شیبانی اداره کل دامپزشکی هرمزگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
1
با سلام خدمت همه همکاران محترم و فرهیخته
و با سپاس فراوان از دوستان عزیز و پرتلاش گرداننده سایت حکیم مهر
اواخر سال 98 اطلاعیه ای با کد خبری 55683 در سایت حکیم مهر منتشر شد:
حکیم مهر: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران اعلام کرد:

بدینوسیله به اطلاع دامپزشکان و فعالان محیط زیست می‌رساند، با پیگیری‌های بعمل آمده از سوی اداره کل دامپزشکی مازندران، سازمان دامپزشکی کشور در نظر دارد، نشست یکروزه بررسی همه جانبه رخداد تلفات پرندگان وحش تالاب میانکاله را از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۷ اسفندماه سال جاری با حضور «دکتر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به همراه مسئولان و کارشناسان مرتبط سازمانی، در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران واقع در ساری، خیابان شهبند برگزار نماید
بحران کرونا مانع از برگزاری این جلسه شد.امیدوارم چنین هم اندیشی با حضور همه متخصصان مرتبط با موضوع طی هفته های آینده برگزار گردد تا برای سال آینده چاره جویی بشه و مهمتر از آن ،حدس و گمان و شایعه ها پایان یابد.با توجه به فراهم شدن امکان برگزاری ویدئو کنفرانس در یک سال گذشته می توان از نظرات کارشناسان خارج از کشور (ایرانی و غیر ایرانی )نیز استفاده کرد
با آرزوی سالی بهتر برای همه همکاران
نظر شما
ادامه