کد خبر: ۶۳۳۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، یزد و کلات

 

70 هزار راس دام سنگین در خراسان شمالی علیه تب برفکی مایه کوبی شدند


 معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 70 هزار و 126 راس گاو و گوساله در این استان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند.
دکتر 'حمید رمضانی' اظهار داشت: این رقم 87 درصد جمعیت دام سنگین استان را شامل می شود که مایه کوبی آنها 25 روز کاری به طول انجامید.


وی گفت: در اجرای مرحله نخست مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی 41 گروه مایه کوب در استان شرکت داشتند که 20 گروه مربوط به بخش خصوصی بود و 48 درصد از مایه کوبی دام سنگین استان توسط آنها صورت گرفت. مرحله نخست مایه کوبی تب برفکی دام سنگین در استان خراسان شمالی از اواخر خردادماه امسال آغاز شده بود. تب برفکی بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیرداری است که در صورت عدم پیشگیری و کنترل می تواند به لحاظ شدت خسارت اقتصادی یکی از خطرات اصلی در مسیر بهداشت دام، تولید دام و فرآورده های خام دامی باشد.
ویروس این بیماری تقریبا تمام دامهای زوج سم از جمله گونه های نشخوار کنندگان اهلی شامل گاو، گاومیش، گوسفند و بز را هدف ویروس خود قرار می دهد.

-------------------------------------

 

ساماندهی حمل و نقل بهداشتی گوشت قرمز تازه در استان یزد اجرایی شد


رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد از ساماندهی حمل ونقل گوشت قرمز تازه از محل کشتارگاه های دام استان با خودرو های حمل یخچال دار جدید و مناسب و دارای کد معتبر دامپزشکی در سطح استان خبر داد.
دکتر صادقپور گفت: اجرای این طرح علاوه بر افزایش کیفیت وبهداشت گوشت، افزایش عمر ماندگاری این فراورده پروتئینی را در پی خواهد داشت.


وی گفت: با توجه به واگذاری تعدادی خودرو حمل بهداشتی گوشت به استان، این طرح که با امکانات ومشارکت بخش حمل ونقل خصوصی به اجرا در می آید با کمترین هزینه بیشترین بهره که همان حفظ سلامت جامعه خواهد بود تامین خواهد شد.
وی در پایان ضمن تشکر از مدیران کشتارگاه ها و شهرداری های شهرهای استان که در این طرح نهایت همکاری را با اداره کل دامپزشکی استان داشته اند، از مردم درخواست نمود از خرید گوشت قرمز تازه بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری و در صورت مشاهده هرگونه کشتار در محل غیر مجاز و حمل نامناسب، مراتب را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها اعلام نمایند.  

 

--------------------------------------

 

نصب و بهره برداری از بیلبورد آموزشی – ترویجی شبکه دامپزشکی در محل پارک اصلی شهر کلات


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کلات از نصب تابلوی اختصاصی شبکه دامپزشکی گفت و گفت: به جهت ایجاد فضایی ثابت و مناسب برای نصب نوشتارهای فرهنگی و آموزشی - ترویجی، بیل بوردی به ابعاد 2 در 3 متر و ارتفاع 2 و نیم متر در محل پارک اصلی شهر کلات نصب شد.


مجتبی ناصرپور یادآور شد: برنامه های آموزشی و ترویجی نقش به سزایی در پیشبرد اهداف دامپزشکی داشته و ضمن ایجاد ارتباط نزدیک تر با گروه های هدف و نیز مسوؤلین شهرستان، دهیاران، اعضاء شورای روستا و . . . باعث همکاری مناسب تر ایشان و درک بهتر از موضوعات و قوانین بهداشتی و قرنطینه ای می شود لذا در راستای اجرای اهداف ترویجی یاد شده، بیل بورد مذکور با همکاری اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و در یکی از نقاط مناسب شهر کلات نصب و به بهره برداری رسید.

 

 

نظر شما
ادامه