کد خبر: ۶۳۲۰۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با معاون توسعه بخش غیردولتی نظام دامپزشکی استان تهران:
«دکتر فرانک رودحله» به حکیم مهر می‌گوید: پیش از این، درمانگران غیرمجازی که خودشان از هر جایی شناسنامه را تهیه می‌کنند، اقدام به واکسیناسیون، درمان‌های ضد انگل و سایر درمان‌ها می‌کردند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مراکز درمانی دامپزشکی استان تهران از ابتدای سال ۱۴۰۰ ملزم به استفاده از شناسنامه‌های متحدالشکل حیوانات خانگی می‌شوند. به‌ استناد مصوبات جلسات دور چهارم شورای نظام دامپزشکی استان تهران در جهت کنترل درمانگران غیرمجاز و ساماندهی شناسنامه حیوانات خانگی، طراحی و چاپ شناسنامه‌های متحدالشکل حیوانات خانگی مطابق با اصول بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت و تمامی مراکز درمانی دامپزشکی استان تهران ملزم به دریافت و استفاده از شناسنامه‌های مذکور در سال پیش رو هستند.

به منظور آشنایی با جزئیات دقیق‌تر این طرح، به سراغ معاون توسعه بخش غیردولتی نظام دامپزشکی استان تهران رفتیم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم. «دکتر فرانک رودحله» معتقد است در خیلی از کشورهای دنیا، حیوانات خانگی شناسنامه‌های متحدالشکلی دارند که به مثابه پاسپورت این حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه مسائل درمان از جمله واکسیناسیون و کدهای مربوط به چیپ‌‌های شناسایی حیوان در آنها ثبت می‌شود.

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «اعضای شورا به ویژه گروه موضوع ماده ۲ افزایش بهره‌وری مطالعه‌ای انجام دادند و استانداردهای مربوط به شناسنامه‌های حیوانات خانگی در کشورهای پیشرو  دنیا را بررسی کردند. در نهایت مطابق این بررسی‌ها یک شناسنامه طراحی و در دستور کار قرار گرفت که ان‌شاءالله از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.»

حکیم مهر: خانم دکتر، فلسفه تصمیم برای متحدالشکل شناسنامه‌ حیوانات خانگی در مراکز درمانی دامپزشکی تهران چیست؟

شورای چهارم نظام دامپزشکی استان تهران از همان ابتدای فعالیت، یک خلاء در حوزه صدور شناسنامه‌ها احساس کرد که باعث سوء استفاده درمانگران غیرمجاز از آن می‌شد. لذا تصمیم گرفتیم با اجرای طرح شناسنامه‌های متحدالشکل، وضعیت را ساماندهی کنیم. هرچند به دلیل عدم ثبت اصولی، آمار متقنی از تعداد حیوانات خانگی در استان تهران وجود ندارد، اما میزان بالای مراجعات به مراکز درمانی،‌ حکایت از لزوم ساماندهی این عرصه داشت تا بتوانیم کار را در آینده توسعه دهیم. کمااینکه صرفا بحث شناسنامه مطرح نیست، بلکه در خیلی از کشورهای دنیا، حیوانات خانگی شناسنامه‌های متحدالشکلی دارند که به مثابه پاسپورت این حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه مسائل درمان از جمله واکسیناسیون و کدهای مربوط به چیب‌های شناسایی حیوانات در آنها ثبت می‌شود. ما نیز در شورای چهارم نظام دامپزشکی استان تهران به این نتیجه رسیدیم که از این جنبه وارد عمل شویم.

حکیم مهر: پیش از اجرای این طرح، چه تبعاتی متوجه حیوانات خانگی بود؟

با اجرای این طرح، فقط مراکز درمانی مجاز دسترسی به شناسنامه‌های متحدالشکل خواهند داشت، در حالی که پیش از این درمانگران غیرمجازی که خودشان از هر جایی شناسنامه را تهیه می‌کنند، اقدام به واکسیناسیون، درمان‌های ضد انگل و سایر درمان‌ها می‌کردند. با اجرای طرح شناسنامه‌های متحدالشکل، این افراد نیز شناسایی می‌شوند و تا حدودی می‌توانیم از فعالیت آنها جلوگیری کنیم.

حکیم مهر:‌ برای طراحی این شناسنامه‌ها چه فرایندی طی شد؟

اعضای شورا به ویژه گروه موضوع ماده ۲ افزایش بهره‌وری مطالعه‌ای انجام دادند و استانداردهای مربوط به شناسنامه‌های حیوانات خانگی در دنیا مورد مطالعه قرار گرفت و مطابق این بررسی‌ها یک شناسنامه طراحی و در دستور کار قرار گرفت که ان‌شاءالله از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد. ما باید مراکز درمانی را مجاب و در واقع برای آنها الزام ایجاد کنیم که از شناسنامه‌های متحدالشکل استفاده کنند. همکاران کلینیسین نیاز سالیانه یا ۶ ماهه مرکز درمانی خود را سفارش می‌دهند و در اسرع وقت در اختیار آنها قرار داده می‌شود. حتی این مساله را هم پیش‌بینی کردیم که اگر مراکز درمانی تمایل داشته باشد که در شناسنامه اسم و لوگوی مرکز خودشان ثبت شود، این درخواست هم قابل انجام است؛ مخصوصا آنهایی که شناسنامه را در تیراژ بیشتری تهیه می‌کنند و مورد مصرف قرار می‌دهند، می‌توانند در یک بخش اسم مرکز خود را هم در کنار لوگوی شورای نظام داشته باشند. در واقع از موارد جدیدی که در شناسنامه‌ چاپ شده است، حقوق ارباب رجوع و صاحب حیوان خانگی، وظایف و خدمات مراکز درمانی دامپزشکی است.

حکیم مهر: آیا این طرح صرفا در استان تهران عملیاتی می‌شود یا با گذشت زمان به سایر استان‌ها هم می‌رسد؟

به هر حال استان تهران در این زمینه باید به عنوان یک استان پیشرو در نظر گرفته شود. با توجه به تعداد بالای مراکز درمانی دامپزشکی در تهران که شاید به اندازه همه کشور باشد، تعداد حیوانات خانگی زیادی که توسط خانواده‌ها نگهداری و به مراکز درمانی جهت دریافت خدمات پیشگیری و درمان ارجاع  می‌شود و این تصمیم در حال حاضر برای استان تهران است، اما اگر بتواند با اجرای مناسب و صحیح همراه شود، قطعا الگوی خوبی برای همه کشور خواهد بود. اما در حال حاضر فقط استان تهران مشمول این طرح می‌شود، چون این تصمیم از طریق شورای نظام استان تهران گرفته شده است.

حکیم مهر: پیش‌بینی شما از میزان استقبال از این طرح چیست؟ آیا ضمانت اجرایی برای آن اندیشیده شده است؟ مثلا اگر حیوانی شناسنامه متحدالشکل نداشت، از دریافت خدمات محروم می‌شود؟

در واقع این‌گونه نیست که حیوان خانگی بدون داشتن شناسنامه جدید در مراجعه به مراکز درمانی از دریافت خدمات محروم شود؛ خدمات به او داده می‌شود اما قصد ما جایگزینی این شناسنامه‌هاست. چون به هر حال شناسنامه‌های قدیمی محدودیتی در تعداد صفحات داشتند که در دوران زندگی حیوان نیاز به تعویض پیدا می‌شد.

حتی سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری‌ تهران هم از این موضوع استقبال کرد که به نوعی از شناسنامه‌های ما برای حیوانات بلاصاحب که در مراکز نگهداری این ارگان جمع‌آوری می‌شوند، از این شناسنامه‌های  کددار و دارای برنامه واکسیناسیون استفاده کنند، چرا که خیلی از این حیوانات واگذار می‌شوند. به آنها پیشنهاد دادیم که حتی رنگ شناسنامه‌های مورد نظر برای حیوانات بلاصاحب را متفاوت انتخاب کنند که وجه تمایزی ایجاد شود؛ رنگی که متفاوت از شناسنامه‌های مدنظر ما برای حیوانات خانگی بوده و قابلیت شناسایی و ردیابی داشته باشند. در اصل قرار نیست ما اطلاعات خاصی را برای آن شناسنامه از صاحب دام بگیریم که نگران این باشند که اطلاعات شخصی آنها جایی بروز می‌کند. بلکه کدهایی که در این شناسنامه‌ها ثبت می‌شود، به صورت محرمانه در اختیار نظام قرار می‌گیرد که نشان دهد هر تعداد کدی به کدام مرکز درمانی ارجاع و تحویل شده است که در نهایت در آینده اگر نیاز بود، آن مراکز درمانی بتواند بر اساس آن کد ردیابی را انجام دهد یا پاسخگوی ما باشد.

حکیم مهر: همکاران دامپزشک برای شروع طرح چه کاری باید انجام دهند؟

به یاری خدا از اولین روز کاری سال جدید در خدمت همکاران هستیم و از همین تریبون اطلاع‌رسانی می‌کنیم که همکاران تعداد شناسنامه‌های مورد نیاز خود را به نظام دامپزشکی استان اعلام کنند که مراحل چاپ، به‌ویژه برای آنهایی که می‌خواهند به صورت اختصاصی بوده و اسم مرکز را هم داشته باشد، انجام شود و در اختیار همکاران قرار گیرد.

حکیم مهر: پل ارتباطی همکاران دامپزشک برای تماس با نظام دامپزشکی استان چیست؟

همکاران می‌توانند با شماره تلفن‌های نظام دامپزشکی استان تهران تماس بگیرند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
3
6
ای کاش از نظرات تشکل ها و انجمن ها هم استفاده میشد، ..................
بهروزیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
11
4
درود بر سرکار خانم دکتر رودحله که درهر جایی که مشغول خدمتند اثر گذار هستند انشالله که سازمان هم قدر نیروهای کار بلد خود را می داند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
5
6
شورای نظام دامپزشکی دوره چهارم حرکتهای خوبی انجام میدهند موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
2
7
آفرین کسی که واکسن روبه راحتی توبازار تهیه میکنه مشکلی برای شناسنامه نداره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
2
5
به جاب این کارها ..... فکری به حال کتامین ها و داروهای بیهوشی بکنین که دست هر آدم بدون مدرک و تخصصی در شهر قرار میگیره که به راحتی اقدام به بیهوشی حیوانات به صورت سر خود میکنن
خیلی از این دوستان دیپلم هم ندارن حتی...
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کاملا درست است، متاسفانه ساماندهی هم نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
0
0
با سلام. چنین بنظر میرسد که برخی مسئولان وظایف اصلی خود را فراموش کرده و تلاش برای کسب درآمد برای ارگان خود را در اولویت کارهایشان قرار داده اند . کشور و ملت شریف ما با توجه به نحریم های ناجوانمردانه اعمال شده از بسیاری چهات تحت فشارهای مضاعفی قرار دارند .................... به آن عزیزی که در مورد کتامین و بیهوشی و عمل غیر مجاز اشاره فرموده بودند میبایست عرض کنم که متاسفانه ماجرا وخیم تر آز این صحبت ها است که دراینجا مجال طرح آن وجود ندآرد.
نظر شما
ادامه