کد خبر: ۶۳۱۹۹
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
مشاور پارلمانی رئیس سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا احمدی» افزود: اگر بتوانیم مشکلات و مسائلی را که برای دامپزشکان وجود دارد با نمایندگان مجلس در میان بگذاریم و نقش آنها را پررنگ‌تر نشان دهیم، می‌توانیم خیلی از مسائل را حل کنیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان کرمان و مشاور پارلمانی رئیس سازمان نظام دامپزشکی در حال رایزنی با نمایندگان مجلس است و یکی از مشکلاتی را که با آنها در میان گذاشته، بحث مربوط به پتشاپ‌ها و قیمت داروهای دامپزشکی است.

از نظر «دکتر رضا احمدی» نیازی که دامپزشکی در سطح کشور دارد، به خوبی دیده نشده است و متاسفانه دانشکده‌های زیادی در کشور و استان کرمان تاسیس شده که باعث ایجاد مشکلاتی در آینده برای اشتغال فارغ‌التحصیلان می‌شود، چون کار دامپزشکی یک فعالیت محدود است و فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در قالب ماده ۲ و ماده ۱۹ می‌توانند سر کار بروند و تعداد مشاغلی که ایجاد می‌شود آن قدر نیست که بتواند جوابگوی فارغ‌التحصیلان باشد.

وی در گفتوگو با حکیم مهر به طرح استقرار دامپزشک در رستوران‌ها اشاره و تصریح می‌کند: «این طرح خیلی خوبی بود که با احتساب ما می‌توانست برای حدود ۵۰ نفر اشتغال‌زایی فراهم کند. ما در واقع فکر اشتعال‌زایی در آینده را کرده بودیم تا برای افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، یک بیس آماده کاری فراهم کنیم. متاسفانه در سال اخیر با ویروس کرونا مواجه شدیم و خیلی از رستوران‌ها تعطیل شدند و به صورت بیرون‌بر کار می‌کردند، لذا آن بستر لازم فراهم نشد که ما بتوانیم کار را انجام دهیم و به ثمر برسانیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید و ورودی چه سالی هستید؟

از کودکی به دامپزشکی و فعالیت در زمینه حیوانات مخصوصا طیور علاقه داشتم. ورودی سال ۷۷ دانشگاه آزاد کازرون هستم. در سال ۹۴ نیز برای دوره تخصص اقدام کردم و در دانشگاه علوم تحقیقات در رشته طیور پذیرفته شدم. در واقع علاقه من از کودکی به طیور باعث شد که در دوره تخصص، این رشته را انتخاب کنم. در حال حاضر نیز کارشناس رسمی دادگستری در رشته دامپروری و دامپزشکی هستم. همچنین مشاور مجمع نمایندگان استان کرمان و مشاور پارلمانی سازمان نظام دامپزشکی کشور هستم. از طرفی داروخانه دامپزشکی دارم و بیشتر در زمینه طیور و کمتر در زمینه دام فعالیت می‌کنم.

حکیم مهر: اشاره کردید که مشاور امور مجلس رئیس سازمان نظام دامپزشکی هستید. کارکرد این پست دقیقا چیست؟

متاسفانه ارتباط ما با مجلس کم بود و این باعث بروز اختلال در بعضی اقداماتی می‌شد که قصد انجام آن را داشتیم. بعضی از قوانین نیز وجود داشت که در آنها، آنقدر که حق فارغالتحصیلان دامپزشکی است و آنها لیاقت آن را دارند، به این عزیزان بها داده نشده بود. این مساله باعث شد ارتباطات بیشتری با مجلس برقرار و در کمیسیون‌های مختلف ورود پیدا کنیم. با افراد و نماینده‌های مجلس حوزه‌های مختلف کشور صحبت کنیم و بتوانیم از حق و حقوق دامپزشکان بیشتر دفاع و اهمیت دامپزشکی را در تهیه و توزیع غذا و سفره سالم بیان کنیم. قصد ما این بود که بتوانیم در این حوزه یک حضور پررنگ داشته باشیم.

حکیم مهر: آیا موفق شدید؟

خدا را شکر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. ۲ هفته پیش بود که رئیس کمیسیون اصناف مجلس را به سازمان نظام دامپزشکی دعوت کردم. ایشان بازدید کردند و خیلی از مسائل وجود داشت که برایشان جا نیفتاده بود، چون اطلاع‌رسانی کاملی صورت نگرفته بود و این ارتباط قوی نبود. الان خیلی از مشکلات با کمک نمایندگان مجلس در حال حل شدن است و من فکر می‌کنم آینده خوبی در این زمینه داشته باشیم. اگر بتوانیم ارتباطات را به خوبی برقرار کنیم، مشکلات را با نمایندگان حل خواهیم کرد.

ما یک NGO و بخش خصوصی هستیم که هیچ کمکی از دولت نمی‌گیریم و در واقع نقش دامپزشکان در بودجه سلامت صفر است. اگر بتوانیم در این زمینه ورود کنیم و این مشکلات و مسائلی را که برای دامپزشکان وجود دارد با نمایندگان مجلس در میان بگذاریم و نقش آنها را پررنگ‌تر نشان دهیم، می‌توانیم خیلی از مسائل را حل کنیم. با توجه به قدرتی که نمایندگان مجلس دارند و کمکی که می‌توانند بکنند، می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم. شروع کار خوب بوده و استارت زدیم و امیدواریم خدا کمک کند که بتوانیم در این زمینه یک قدم مثبت برای همکاران برداریم.

حکیم مهر: در حال حاضر ارتباط شما با نمایندگان مجلس چطور است؟

خوب است. با کمیسیون‌های مختلف ارتباط برقرار کردیم و برخی مشکلات و مسائل را سعی کردیم از طریق آنها حل کنیم.

حکیم مهر: مثلا چه مشکلاتی؟

یکی از مشکلات مربوط به پتشاپ‌هاست که پیگیر آن هستیم. مشکل دیگر در حوزه بحث قیمت داروهای دامپزشکی است که جلسات مثبتی برگزار و هماهنگی‌های خوبی انجام شد و سعی می‌کنیم این کار را به نتیجه برسانیم. در زمینه سهمی که باید دامپزشکان از بودجه سلامت داشته باشند، در کمیسیون تلفیق بودجه سعی می‌کنیم اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشیم و از نمایندگان مجلس کمک بخواهیم. در کل ورود خوبی داشتیم و سعی می‌کنیم مشکلات را به شکل طبقه‌بندی شده و به نوبت دنبال کنیم و بتوانیم نتایج خوبی را برای همکاران بگیریم.

حکیم مهر: رویکرد نمایندگان چگونه است؟ آیا از تعامل با دامپزشکی استقبال می‌کنند؟

بله. آنها ابتدا آشنایی دقیقی با نظام دامپزشکی نداشتند و ما اهمیت و نقش سازمان را در پروانه‌های ماده ۲، ماده ۵ و ماده ۱۶ برای آنها بیان کردیم. قبلا این کار به وسیله اداره کل انجام می‌شد. حالا ما با نیروهای اندکی که در سطح استان‌ها داریم، این وظیفه را به عهده گرفتیم و در استان‌های مختلف ایران به خوبی از عهده آن برآمدیم. این نقش واقعا کمرنگ بود. اگر بتوانیم اهمیت این نقش را برای نماینده‌های مجلس بیان کنیم خیلی می‌توانند به صنف دامپزشکی کمک کنند و در نهایت باعث می‌شود رشته دامپزشکی اعتلایی را که باید، پیدا کند و به جایگاهی که واقعا باید داشته باشد، برسد.

حکیم مهر: شما رئیس نظام دامپزشکی استان کرمان هم هستید. وضعیت کلی دامپزشکان در استان چگونه است؟ چند کلینیک و داروخانه دامپزشکی فعال در استان دارید؟

نزدیک به ۷۵ کلینیک و مرکز مایهکوبی و بیش از ۶۰ داروخانه دامپزشکی در استان کرمان داریم؛ همچنین نزدیک به ۸۰ مسئول فنی که در این زمینه کار می‌کنند. از نظر وضعیت بیکاری در استان کرمان، با توجه به اینکه ۲ دانشگاه باهنر و آزاد بافت در این استان وجود دارد، در حال پایه‌گذاری هستیم که از نظر اشتغال‌زایی به نحوی عمل کنیم که در آینده مشکلی نداشته باشیم. قراردادهای خوبی را با شرکت‌های تعاونی بستیم که بتوانیم فارغالتحصیلان دامپزشکی را در آن قسمت‌ها به عنوان مسئول فنی به کار بگیریم و طیف کثیری از همکارانی که تازه‌ فارغ‌التحصیل شدند و جویای کار هستند، بتوانند در زمینه‌هایی به عنوان مسئول فنی در اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرغداران مشغول به کار شوند.

همان طور که می‌دانید در خیلی از استان‌ها بحث آنفلوانزای فوقحاد پرندگان را داشتیم، اما در کرمان در مورد آنفلوانزا مشکل و مسئله خاصی نبوده است. با پیگیری‌ها و جلساتی که گذاشتیم، قرار شد مسئولین فنی در اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرغداران مستقر شوند و بازدیدهای دوره‌ای را از یک واحد مرغداری گوشتی یا تخم‌گذار به صورت کامل انجام دهند. این باعث شده خیلی از فارغالتحصیلان دامپزشکی بتوانند سر کار بروند و آن مرغداری‌ها را به صورت کامل از اول دوره تا آخر دوره مانیتور کنند.

حکیم مهر: آیا در استان ظرفیت خالی هم در بحث اشتغال دارید؟

بله. همین الان با کارهایی که انجام دادیم ۱۵ نفر از فارغالتحصیلان می‌توانند کار کنند و در بعضی از شهرستان‌ها نیز کمبود دامپزشک داریم. در مرکز استان به خاطر وجود دانشکده، چون به تدریج دفاع می‌کنند و فارغ‌التحصیل می‌شوند، همیشه تعدادی هستند که جویای کار باشند، اما در شهرستان‌های استان مشکل اشتغال دامپزشکان را نداریم.

حکیم مهر: به فعالیت ۲ دانشکده دامپزشکی در استان اشاره کردید. آیا همین مساله باعث ایجاد مشکلات در بحث اشتغال نمی‌شود؟

بله. این یک مساله بدیهی است. آن نیازی که دامپزشکی در سطح کشور دارد، به خوبی دیده نشده است و متاسفانه دانشکده‌های زیادی در کشور و استان کرمان تاسیس شده که باعث ایجاد مشکلاتی در آینده برای اشتغال فارغالتحصیلان می‌شود، چون کار دامپزشکی یک فعالیت محدود است و فارغالتحصیلان دامپزشکی در قالب ماده ۲ و ماده ۱۹ می‌توانند سر کار بروند و تعداد مشاغلی که ایجاد می‌شود آن قدر نیست که بتواند جوابگوی فارغ‌التحصیلان باشد. این مشکلی است که وجود دارد و ان‌شاءالله مسئولین نیز به فکر هستند و باعث شده روند تاسیس دانشکده جدید در سطح کشور متوقف شود. ان‌شاءالله که این کار عملی شود و نیاز تحصیلی هم و بر اساس نیاز کشور فراهم شود.

حکیم مهر:‌ در سال ۹۸ طرحی را دنبال می‌کردید که به موجب آن دامپزشکان در رستوران‌ها و مراکز تهیه و فروش عسل مستقر شوند. این طرح به کجا رسید؟ آیا نتیجه داد؟

این طرح خیلی خوبی بود که با احتساب ما می‌توانست برای حدود ۵۰ نفر اشتغال‌زایی فراهم کند. ما در واقع فکر اشتعال‌زایی در آینده را کرده بودیم تا برای همکارانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، یک بیس آماده کاری فراهم کنیم. همانطور که مستحضر هستید، در سال اخیر با ویروس کرونا مواجه شدیم و خیلی از رستوراان‌ها تعطیل شدند و به صورت بیرون‌بر کار می‌کردند که متاسفانه آن بستر لازم فراهم نشد که ما بتوانیم کار را انجام دهیم و به ثمر برسانیم. ان‌شاءالله که بعد از کرونا با جلسات مستمر با مسئولین و صنف‌های مربوطه بتوانیم از دامپزشکان به صورت خوشه‌ای برای بازدید و نظارت بر مواد اولیه دامی و طبخ غذا به‌عنوان دامپزشک مقیم در رستوران‌ها و مراکز جمع‌آوری عسل و مراکز وابسته به دام، استفاده و بتوانیم برای فارغ‌التحصیلان در این زمینه اشتغال‌زایی ایجاد کنیم.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان چگونه است؟

ما همواره سعی کردیم که ماده ۱۹ را اجرایی و آن حداقل‌های حقوق را که در نظر گرفتیم، پرداخت کنیم. مشکل خاصی که ماده ۱۹ دارد همان ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی است. برنامه داریم که بتوانیم با یک راهکار این ارتباط مالی را قطع کنیم. اگر ارتباط مالی قطع شود، باعث می‌شود حقوق‌هایی که همکاران می‌گیرند واقعی شود.

حکیم مهر: چه راهکاری؟

با سازمان نظام دامپزشکی صحبت کردیم که از طریق افتتاح حساب‌ و کارهای حقوقی که انجام شود، بتوانیم پولی را که از کارفرماها اخذ می‌شود، به حسابی واریز کنیم. ما سعی کردیم انجمن‌های صنفی مربوط به مسئولین فنی را هم راه‌اندازی کنیم و این هدف در مراحل آخر خود است. در نهایت به دنبال این هستیم که حقوق‌ها در یک حساب واریز و از طریق نظام پرداخت شود؛ این باعث واقعی شدن حقوق پرسنل می‌شود.

به‌عنوان حرف آخر...

از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک پایگاه خبری حکیم مهر بتوانیم دامپزشکان را به منزلت و جایگاهی که باید داشته باشند، برسانیم. از همکاران نیز خواهش می‌کنم که هرگونه پیشنهاد، فکر و ایده‌ای که به ذهن آنها می‌رسد و تصور می‌کنند با آن ایده، همکاران می‌توانند موفق‌تر باشند، بنده و مجموعه نظام در خدمت آنها هستیم که بتوانیم قدمی هرچند کوچک و خیر در این راستا برداریم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
3
4
همکار گرامی جناب آقای دکتر احمدی از کلیه تلاش ها وزحماتی که تاکنون برای صنف وجامعه دامپزشکی کشیده اید کمال تشکر و قدر دانی را داریم و از کلیه همکاران تقاضا میکنیم حالا که فرد فرهیخته ای مانند جنابعالی را بعنوان نماینده سازمان دامپزشکی در امور مجلس شورای اسلامی معرفی گردیده اید بایک حمایت همه جانبه چه در بخش خصوصی و بخش دولتی از هر طریقی که می‌توانند از فعالیت های شما حمایت و پشتیبانی نمایند باشد که با یک صدا شدن و متحد شدن در رساندن مشکلات جامعه دامپزشکی بخصوص مسایل صنفی ومعیشتی همکاران زحمتکش بتوانیم روز بروز بر مشکلات صنف دامپزشکی غلبه نماییم وبا شناختی که ماهمکاران از پشتکار جنابعالی سراغ داریم حتما در این راه موفق خواهید شد . انشالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
اره باشد
همکاردامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
3
3
باتشکر از زحمات بی دریغ جناب آقای دکتر احمدی
به امید روزهای بهتر برای رشته دامپزشکی باحضورانسان های پرتلاش و توانمندی چون ایشان که با تفکرات به روز وپرثمر مسلما شاهدتحولات ماندگاری برای این رشته خواهیم بود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
4
رستوران دارها که بدبخت شدن با این شرایط کرونا.
اگر مثلا برای هر ۱۰ تا یا ۲۰ تا رستوران یک مسئول بهداشتی تعیین بشه خیلی خوبتر است تا هر رستوران یک دکتر(واقعا غیر منطقی است). مشکل کمبود نیروی دولتی برای بازرسی این امکان نیز حل میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
3
9
دامپزشک در رستوران؟؟؟؟؟؟؟
کاش رشته ای بنام بهداشت صنایع غذایی بود تا دکتر دامپزشک نیاز کار در رستوران نداشته باشد.
ناشناس
|
Australia
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
3
پت شاپ از دامپزشکی جداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
2
4
با قدردانی از تلاش های جناب آقای دکتر احمدی
اما هر شغلی هم در شان یک دکتر دامپزشک نیست.شان شغلی دامپزشکان کم کم تنزل پیدا کرده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
3
3
شما در درجه اول ... باید کاری برای تسری ضریب 1/1 و حق محرومیت از مطب می کردید
چرا همکاران نمی توانند پروانه اشتغال به امور درمانی نیمه وقت داشته باشند
چرا نمی توانند مسئول بهداشتی واحدهای دام و طیور باشند؟
ظلمی که ....... به دامپزشکی شده است و زیر خط فقر زندگی می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
منظورتون از نیمه وقت ، برای همکاران اداری هست؟ اگر منظورتون کارمندان اداری هست باید عرض کنم در کل کشور همین موضوع کار دامپزشکان اداری بصورت نیمه وقت باعث هرج و مرج در بحث دارو درمان شده ، کسی که کارمند اداره هست ، به همان درآمد کارمندی باید قانع باشد، نه دست ببرد در سفره‌ی بخش خصوصی
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
12
کجای دنیا دامپزشک در رستوران کار میکند ؟ ............ ،شما جلوی مدرک فروشی را بگیرید همه چیز درست میشود.
فخرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
2
سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب دکتر احمدی پر تلاش
همکاران گرامی اگر مطابق آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی بازدید و نظارت بر فعالیت کلیه مراکز به دامپزشکی سپرده شده ،الان همه رستوران های بزرگ دارای سردخانه زیر صفر هستند اگر بر اساس ظرفیت نگهداری این واحد ها مثلا هر چند واحد یک مسئول فنی داشته باشن از این پیشنهاد می توان استقبال کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
متاسفانه پت شاپ دار های غیر مجاز غیر دامپزشک بسیار زیاد داره میشه و مانند یک دکتر دامپزشک اقدام ب فروش واکسن و دارو و ویزیت میکنن
کاش زودتر به همت دکتر احمدی عزیز جلوی این افراد سود جو گرفته بشه
ناشناس
|
Poland
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
1
اگر منظور شما نظارت بر بخش مواد خام پروتئینی رستورانها است.این کار الان توسط سازمان دامپزشکی انجام میگیرد اما به نظر بنده رشته ی جدید بهداشت مواد غذایی در مقطع کارشناسی که الان در بعضی دانشگاه های دامپزشکی در سطح کشور تدریس برای اینکار ساخته شده
ناشناس
|
Singapore
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
2
اشتغال با ۲ میلیون تومن
اونم یه کاری که نه دامپزشک ، فلسفه ی کارشو بدونه نه رستوراندار
بره اونجا بشینه که چی
چه تکامل و پیشرفتی در این کار هست
در هایپرهای پروتیین واقعا دامپزشکا چه شانی دارن که در رستوران داشته باشن
به فکر کارهای پرارزش باشید
درضمن چرا کامنت زیر پستها را در تلگرام فعال نمیکنید
ناشناس
|
Poland
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
در کجای دنیا رستوران دامپزشک داره؟ ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
2
همکاران گرامی به هر طریقی که می توانید فریاد بزنید که تمام این مشکلات از منفعت طلبی گروهی از ماست که فقط وفقط بخاطر منافع شخصی و با استفاده از واژه های به ظاهر زیبا دنبال زیاد کردن تعداد و پذیرش دانشجوی دامپزشکی شده ایم که برای اشتغالشان از سر ناچاری باید ایده هایی مثل رستوران را عالی بشماریم! ایهالناس سال های بعد اوضاع بدتر هم می شود . همه با هم تلاش کنید دانشکده های آزاد و دولتی کم و کمتر و پذیرششان هم کم شود .
ناشناس
|
Singapore
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
1
0
شما بعنوان مشاور پارلمانی کافیست قانونی تصویب کنید تا هیچ دکتر کارمند اداری و بازنشسته مستمری بگیر نتواند پروانه‌ی بخش خصوصی گرفته و وارد کار درمانی گردد، با همین یک قانون کلی کار برای فارغ التحصیلان ایجاد میشود
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
0
جناب آقای دکتر احمدی خواهشمند است در صورت امکان مشکلات صنف دامپزشکی در بخش های دولتی و خصوصی را بصورت مدون و با ارائه راهکار های بروز وعملی به نمایندگان محترم مجلس منتقل فرمایید وازظرفیت حمایت ها و نقطه نظرات همکاران دولتی و خصوصی استفاده نموده و با ایجاد راهی برای اتحاد همکاران بتوان از پتانسیل و ظرفیت ها و پیشنهادات همکاران استفاده نمود. پیشاپیش از تلاش های جنابعالی تشکر می‌نماییم .
نظر شما
ادامه