کد خبر: ۶۳۰۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سیدبهمن نقیبی» افزود: در ایران واکسیناسیون حیوانات علیه کرونا به طور کامل بی‌معنی است ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: واکسنی برای حیوانات در ایران استفاده نشده است، اگر هم واکسنی در اختیار داشته باشیم؛ اولویت نخست انسان‌ها هستند تا بطور کامل ایمن شوند و اگر گونه حیوانی هم دچار این بیماری شد، به انسان منتقل نشود، پس در حال حاضر اولویت برای ما انسان‌ها هستند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، در خبرها آمده بود که «مسئولان باغ وحش سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا واکسن کووید ۱۹ طراحی شده برای حیوانات را به آن دسته از گونه‌های انسان‌وار تزریق کرده‌اند.» براساس این گزارش، ۴ اورانگوتان و ۵ میمون بونوبو در این باغ وحش دو دوز از واکسن کرونای خاص حیوانات، زوئتیس را دریافت کرده‌اند .

با انتشار این خبر این سوال مطرح شد که آیا حیوانات هم نیاز به واکسیناسیون علیه ویروس کرونا دارند؟

«دکتر سیدبهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص به میزان، گفت: در ایران هنوز گزارشی مبنی بر بیماری کرونا در بین حیوانات نشده است و ما در ایران فقط واکسن کرونا برای انسان داریم که در این خصوص هم دچار محدودیت‌هایی هستیم. در حال حاضر برای انسان‌ها هم واکسن کرونا وارد می‌کنیم و تولید واکسن ایرانی در حال حاضر بصورت مختصر و مراحل پایانی آزمایشی است، همچنین واردات واکسن کرونا برای انسان فقط بر عهده وزارت بهداشت و درمان کشور است و حیوانات در حال حاضر از هیچ اولویتی برخوردار نیستند .

وی ادامه داد: در واقع در بعضی حیوانات در کشور‌های دیگر علائمی از کرونا دیده شده است، مثل راسو که ثابت شده که نه اینکه احتمال ابتلاء به بیماری را دارند، حتی می‌توانند عامل انتقال بیماری کرونا به انسان باشند .

نقیبی گفت: اینکه آیا همه‌ی گونه‌های حیوانی به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، باید گفت که این بیماری جدید است و هنوز بطور کامل شناخته شده نیست، که در خصوص ابتلاء گونه‌های حیوانی دیگر مشخص شود و زمانی این موضوع تایید می‌شود که بطور کامل این بیماری شناخته شود .

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: واکسنی برای حیوانات در ایران استفاده نشده است، اگر هم واکسنی در اختیار داشته باشیم؛ اولویت نخست انسان‌ها هستند تا بطور کامل ایمن شوند و اگر گونه حیوانی هم دچار این بیماری شد، (که در ایران هنوز گزارش رسمی مبنی بر بیماری کرونا در بین حیوانات نشده است) به انسان منتقل نشود، پس در حال حاضر اولویت برای ما انسان‌ها هستند .

نقیبی اظهار کرد: در ایران واکسیناسیون حیوانات به طور کامل بی معنی است، ولی اینکه در کشور‌های دیگر از این واکسن برای حیوانات استفاده کرده اند می‌تواند در گونه‌هایی مثل میمون یا گوریل که شباهتی در آناتومی بدن این حیوانات با انسان را دارند، استفاده کرده باشند و همچنین واکسیناسیون این حیوانات وجود داشته است و مطمئنا واکسن کرونای حیوانی با واکسن کرونای انسانی تفاوت‌هایی هم دارد .
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
1
...... در دنیا برای حفظ گونه های با ارزششون هر کاری میکنند نه مثل سازمان دامپزشکی که .............
علی
|
United States of America
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
1
سویه های دیگر کرونا در دامپزشکی واکسن داشتن از سال ها پیش محض اطلاع اقای دکتر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دقيقا
مثال بارزش برنشيت عفونی طیور هست البته سویه این ویروس متفاوت است ولی ویروس کرونا هست
ناشناس
|
Ireland
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
0
1
............. چطوری گزارش کنند؟ کیت کوید ۱۹ در اختیار دامپزشکان قرار داده اید که گزارش کنند؟ ................ ببینید کشور های دیگر چگونه کار می کنند.
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
0
باسلام لطفا تکلیف مسولین فنی فروشگاه ها مشخص شود ۸ ماه مطالبات طلب داریم
نظر شما
ادامه