کد خبر: ۶۳۰۵۷
در بازدید از پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» ابراز امیدواری کرد تا یکی از زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل سازمان دامپزشکی کشور و این پژوهشکده، اجرای کامل و دقیق برنامه کاهش سالمونلا باشد...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور پس از بازدید از مجموعه «پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی» از آمادگی کامل سازمان دامپزشکی جهت استفاده از تمام پتانسیل آزمایشگاهها و مطالعات محققان این موسسه در زمینه گسترس اجرای برنامه NRP و کنترل کیفی دارو و مواد بیولوژیک خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی»، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جریان مراسم بازدید از «پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی»، با اشاره به مصوبه پارلمان اتحادیه اروپا در سال 1996 گفت: این مصوبه بر لزوم اجرای NRP (برنامه ملی کنترل باقیمانده‌ها) برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای ثالث و جهان سوم می‌خواهند با اتحادیه اروپا مرواده تجاری - غذایی داشته باشد، تاکید دارد.

وی با بیان اینکه محصولاتی مانند شیر و فراورده‌های آن، مرغ و دام باید NRP داشته باشند تصریح می‌کند: ما در سال جاری برای پنج محصول هفت برنامه  NRP اجرا کرده ایم و سازمان دامپزشکی کشور مصمم است در ادامه مسیر خدمتش به مردم این برنامه را در محصولات متعدد دامی اعمال کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه تا سال 1396 «برنامه ملی کاهش سالمونلا» وجود نداشت، ابراز امیدواری کرد تا یکی از زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل سازمان دامپزشکی کشور و این پژوهشکده، اجرای کامل و دقیق برنامه کاهش سالمونلا باشد.

وی با اعلام آمادگی اینکه از پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی بعنوان یک پل برای استفاده از پتانسیل‌ها و رسیدن به اهداف سلامت مواد غذایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: حتما برای ارتقای قدرت تشخیصی و کنترلی سازمان دامپزشکی بخصوص در زمینه NRP و کمک به امکان بازاریابی برای محصولات صادراتی به اروپا از این ظرفیت و سایر ظرفیت های موجود استفاده خواهد شد.

پیش از اظهارات وی، «دکتر علیرضا قاسم‌پور»، رئیس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تامین عصاره گیاهان دارویی، استخراج ترکیبات طبیعی کشور و مواد اولیه دارویی از آزمایشگاهها و دستاوردهای این پژوهشکده گفت: پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در چارچوب‌های دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی با بخش‌های مختلف در داخل و خارج کشور اعلام می‌دارد.

وی با استناد به دستاوردهایی که برخی کشورها با توجه و سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته‌اند، حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور را به فال نیک گرفت و به مصادیقی از توفیقات جامعه بین‌المللی در این رابطه اشاره کرد.

لازم به ذکر است، پیش از مراسم سخنرانی، دکتر ماکنعلی به اتفاق «دکتر خداویردی» معاون تشخیص و مدیریت درمان و «دکتر وهاب پیرانی» مدیر کل امور دارو و درمان  سازمان دامپزشکی کشور و هیئت همراه از فرایند آزمایش‌های این پژوهشکده و تجهیزات و امکانات آنها بازدید داشتند و در جریان بازدید از پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی که شامل 4 گروه فیتوشیمی، بیولوژی، کشاورزی و مهندسی شیمی است، قرار گرفتند.

پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی با بخش‌های مرتبط پایش بسیار خوب از بستر گیاهان دارویی کشور و بهترین و تخصصی‌ترین «هرباریوم» گیاهان دارویی کشور ضمن انجام انواع مختلفی از آزمایش‌های آنالیز شیمیایی و بررسی فعالیت زیستی مواد گوناگون؛ در بخش تولید ترکیبات طبیعی (از گیاهان) از دانش فنی و امکانات خوب و مناسبی در حد آزمایشگاهی و نیمه صنعتی (پایلوت) برخوردار است.

 

نظر شما
ادامه