کد خبر: ۶۳۰۲

حکیم مهر - زنجیره قدیمی که سگ گربه شکار می‌کرد و گربه موش را به‌هم خورده است و حالا دیگر موش‌های ترسو شجاع شده و به مصاف گربه‌ها می‌روند.

‌موش پستانداری است کوچک از راسته جوندگان که از گذشته با محیط زندگی انسان‌ها سازگار بوده، خسارات فراوانی به منابع غذایی وارد می‌کند و از عوامل انتشار و انتقال بیماری‌هایی مانند تیفوئید است.

موش‌ها به محیط‌های ساکت و تاریک که حرارت معین و ثابت و همچنین رطوبت نسبی داشته باشد علاقه‌مند هستند. این جانور موذی معمولاً روزها در لانه استراحت می‌کند و شب‌ها برای تغذیه بیرون آمده، در سطل‌های زباله جولان می‌دهد.

موش در گذشته موجودی ترسو بود ولی اکنون به دلیل اینکه دیگر شکارگر طبیعی ندارد، شجاع شده و به‌راحتی در خیابان‌ها پرسه می‌زند و از انسان‌ها نمی‌ترسد.

سال گذشته مسئولان شهری اعلام کردند که برخی موش‌های پایتخت بلژیکی هستند ولی مثل اینکه امسال نژاد موش‌ها تغییر کرده و به گفته حیدرزاده مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست که به تازگی مسئولیت‌ ریشه‌کن کردن موش‌ها را در تهران به‌عهده گرفته است، موش‌های قهوه‌ای تهران اتریشی هستند.

موش‌ها به راحتی سم را از بدنشان دفع می‌کنند
محمدهادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با بیان اینکه سه نوع موش قهوه‌ای، سیاه و خانگی در تهران وجود دارد می‌گوید: موش‌های قهوه‌ای عمدتا وارداتی هستند و منشاء اصلی آنها از کشور اتریش است.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با تأکید بر این موضوع که قدرت زادوولد موش زیاد است، می‌گوید: موش‌ها به سرعت تکثیر می‌شود و به همین دلیل است که تعداد آنها در شهر روز به روز بیشتر می‌شود.

حیدرزاده معتقد است که موش یکی از مشکلات اساسی شهر تهران است و صرفاً مبارزه با این جانور نمی‌تواند کافی باشد.

وی ادامه می‌دهد: دلیل اینکه در چند سال گذشته نتوانسته‌ایم جواب بگیریم این بود که از سم برای از بین بردن موش‌ها استفاده می‌کردیم.

حیدرزاده اضافه می‌کند: احتیاج به یک مدیریت راهبردی در بخش تولید زباله، جمع‌آوری و همچنین کمک مردم داریم تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست تصریح می‌کند: اینکه می‌گویند موش یک جانور موذی است به این دلیل است که سریعا سم را از بدنش دفع می‌کند و اگرنه تاکنون با سم می‌توانستیم این حیوان را ریشه‌کن کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه جامع‌ برای از بین بردن موش‌ها داریم می‌گوید: این برنامه به‌عنوان سند فرادستی برای رفع این معضل در شهر است.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر موش‌ها از مردم نمی‌ترسند، می‌گوید: به دلیل تنوع تغذیه و توسعه جمعیتی که داشتند و تغییرات فیزیولوژیکی داشتند دیگر از مردم نمی‌ترسند.

موش‌های ترسو شجاع شدند
حیدرزاده اضافه کرد: از قدیم موش به عنوان یک موجود ترسو مطرح بود ولی به دلیل تغییر رفتار فیزیولوژیکی دیگر موش‌ها هستند که به دنبال گربه‌ها می‌‌دوند.

سایز موش‌ها از گربه‌ها بزرگ‌تر شده است
به گفته حیدرزاده سایز برخی از موشها در شهر از سایز گربه‌ها بزرگ‌تر شده است.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست اضافه کرد: زنجیره غذایی که قبلاً وجود داشت که سگ گربه را می‌خورد و گربه موش را از بین رفته است در حال حاضر دیگر گربه شکار‌گر طبیعی موش نیست و به همین دلیل موش‌ها شجاع شدند.

وی با بیان اینکه در گذشته در جلوی هر خانه در شهر یک کیسه زباله وجود داشت و کانون‌های جمع‌آوری موش بیشتر بود، می‌گوید: در حال حاضر این کانون‌ها کمتر‌شده است.

یک سال دیگر مشکل موش‌ در تهران برطرف می‌شود
به گفته حیدرزاده قبلاً در هر منطقه به صورت ماهیانه 100 تا 150 کیلو سم برای از بین بردن موش‌ها توزیع می‌شد ولی در حال حاضر به طور میانگین 30 تا 50 کیلو شده است.

وی تصریح کرد: با طرح جامعی که در نظر گرفته‌ایم ظرف یک سال آینده تا حدودی مشکل موش برطرف می‌شود.

موش در سطح شهر قابل ریشه‌کن‌شدن نیست
مشکل موش در تهران کلیدی شده و دیگر روش‌های معمول برای از بین‌ بردن این جانور موذی پاسخ نمی‌دهد و باید مسئولان برای رفع این مشکل اقدامات اساسی انجام دهند ولی تاکنون اقدام کلیدی در این زمینه انجام نشده است.

حسین کلخورانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران آب پاکی را روی دست مردم می ریزد و می‌گوید: پدیده موش و جانوران موذی در سطح شهر قابل ریشه‌کن‌شدن نیست بلکه موضوع کنترل جمعیت این جانوران مطرح است.

وی با بیان اینکه زباله‌های انهار تنها منبع تغذیه موش‌ها هستند، می‌گوید: تا زمانی که مشارکت شهروندان تهرانی برای کنترل این پدیده وجود نداشته باشد این مشکل برطرف نخواهد شد.

سم‌ دیگر پاسخگو نیست
وی با اشاره به رفتار پیچیده فیزیولوژیکی موش‌ها در قبال سم می‌گوید: سمی که شهرداری تهران در جوی‌ها استفاده می‌کند دیگر جوابگو نیست چراکه موش‌ها با تغذیه زباله‌ها اثر این سم را بعد از مدتی خنثی می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران به مضر بودن سموم استفاده شده برای کشتن موش‌ها برای انسان اشاره می‌کند و می‌گوید: برای حل ریشه‌ای این مشکل نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه جلب و مشارکت مردمی هستیم.

مسئولان شهری هر ساله وعده می‌دهند که مشکل موش را در تهران برطرف می‌کنند ولی شاهدیم که این مشکل برطرف نشده و هر روز هم بر تعداد موش‌ها افزوده می‌شود امیدواریم با طرح جامع این مشکل تا حدودی برطرف شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه