کد خبر: ۶۳۰۱۴

راه و روش های مختلفی برای تست ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد که معمولا زمان بر هستند. یک پژوهش جدید نشان داده سریعترین تست کرونا با بویایی سگ ها قابل انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، قدرت بویایی سگ‌ها باورنکردنی است. از بمب‌ها و مواد غیرقانونی گرفته تا سرطان و سایر بیماری‌های جدی، شواهد داده است که سگ‌ها می‌توانند با استفاده از بو کشیدند این موارد را شناسایی نمایند. حال به نظر می‌آید که سگ‌ها ممکن است بتوانند در مبارزه با ویروس کووید-19 نیز یاری فراوان برسانند.

نتایج یک بررسی از مطالعات متعدد نشان می‌دهد که سگ‌ها ممکن است در آزمایش کووید-19 حتی از آزمایشات «پی-سی-آر» فعلی دقیق‌تر ویروس را تشخیص دهند. سگ‌ها می‌توانند به راحتی و با کمترین تلاش و هزینه برای آزمایش سریع در بیمارستان‌ها مستقر شوند و سرعت ردیابی جهانی کووید-19 را افزایش دهند. این مقاله در ژورنال انجمن «استئوپاتی» آمریکا منتشر شده است.

یک پژوهش نشان داده که ممکن است سگ‌ها بهتر از دیگر روش‌های تست بتوانند ویروس کووید-19 را شناسایی کنند

سگ‌ها تا حد زیادی با بینی خود و نه با چشم خود دنیا را مشاهده می‌کنند. سگ‌ها قادرند طیف وسیعی از مولکول‌ها را با غلظت بسیار کم حس کنند. آزمایشات تشخیص ویروس کووید-19 که شامل سواب‌های تهاجمی بینی است که نتایج آن نهایتا برای آزمایشات «پی-سی-آر» ارسال می‌شود، نیاز به زمانی طولانی دارد.

در اولین مطالعه که توسط این بررسی مورد ارزیابی گرفته است، نشان داده بود که هشت سگ که قبلا برای تشخیص سرطان و مواد منفجره آموزش دیده بودند. توانسته‌اند از بوی زیر بغل افراد ابتلا و یا عدم ابتلای آنها را به ویروس کووید-19 نشان دهند، موفقیت سگ‌ها در این پژوهش 83 تا 100 درصد ارزیابی شده است، حتی در برخی از نمونه‌های شناسایی شده توسط سگ‌ها محققان فکر می‌کنند آن‌ها مبتلا به ویروس نیستند اما بعدا مشخص شد که اتفاقا آنها مبتلا به ویروس می‌باشند.

مطالعات باقی‌مانده که مورد بررسی قرار گرفت نیز نشان داد که سگ‌ها تا بالا 94 درصد می‌توانند به درستی افراد مبتلا را شناسایی نمایند. سگ نوع اهلی گرگ خاکستری است اما زمان و محل دقیق اهلی شدن آن مشخص نیست. بررسی ژنتیکی در سال ۲۰۱۴ (میلادی) نشان داده که تبار سگ‌ها ۲۷ تا ۴۰ هزار سال پیش از گرگ خاکستری جدا شده‌است. اما اهلی شدن آن‌ها در آن زمان اتفاق نیفتاده چون هیچ‌یک از جمعیت‌های امروزی گرگ خاکستری، نیای مستقیم سگ‌ها نیستند. این به معنی آن است که نسل سگ‌ها به جمعیتی از گرگ‌ها می‌رسد که نسل نوع وحشی آن‌ها اکنون منقرض شده‌است. 

منبع: IFLScience


نظر شما
ادامه