کد خبر: ۶۳۰۱۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد حبیبی» افزود: سازمان دامپزشکی مرجع تشخیص بیماری‌ها در حوزه دامپزشکی است و در این مسیر در صورتی که نیاز داشته باشد، حتما از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده می‌کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی  سازمان دامپزشکی کشور بحث ساماندهی نیروهای آزمایشگاهی، گسترش شبکه آزمایشگاهی بخش خصوصی، استفاده از توان بخش خصوصی و یک برنامه نظارتی مدون برای بحث ممیزی آزمایشگاه‌ها را از مهمترین برنامه‌های سال آینده خود اعلام می‌کند و به حکیم مهر می‌گوید: «به احتمال زیاد تا آخر سال جاری دستورالعمل تاسیس آزمایشگاه‌ها را ابلاغ خواهیم کرد و بحث نظارت بر اساس آن دستورالعمل یکی از مواردی است که روی آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای خواهیم داشت.»

 «دکتر محمد حبیبی» تصریح می‌کند: «در مساله میانکاله هیچ تشکیکی در کار نیست. سازمان دامپزشکی وقتی به صورت قطعی به یک مورد می‌رسد، آن را اعلام می‌کند و ما در آزمایشگاه با قطعیت صد درصد به بوتولیسم رسیدیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین فعالیت‌های مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور در سالی که گذشت، چه بود؟

در سال ۹۹ روی چند برنامه تاکید داشتیم که یکی از آنها پیگیری فعال و ویژه مطالعات کاربردی و به نتیجه رساندن آن بود. در واقع هرگونه فعالیتی که در حوزه مطالعات کاربردی قرار می‌گیرد، مثل جداسازی ویروس آنفلوانزا، بحث مطالعه و تولید آنتی‌ژن و... از جمله مواردی بود که به صورت ویژه بررسی شد.

در سایر حوزه‌ها، گسترش شبکه ملی آزمایشگاهی را دنبال کردیم. در سال قبل ۶۰ آزمایشگاه همکار داشتیم که این رقم در سال جاری به نزدیک به ۹۰ آزمایشگاه و ۲۰ دانشکده مرکز و تحقیقات رسید. در واقع شبکه آزمایشگاهی را با استفاده از توان بخش خصوصی به صورت ویژه گسترش دادیم.

موضوع دیگری که امسال خیلی مشهود بود، انجام NRP های ملی بود. در سال جاری نزدیک به ۷ مورد NRP انجام دادیم. رصد، پایش و ارزیابی باقی مانده‌های دارو و مواد بیولوژیک در فراورده‌های خام دامی که مد نظر سازمان بوده با کمک آزمایشگاه‌های همکار انجام شد. امسال برای اولین بار بود که بحث پایش به این تعداد در یک سال انجام شد. فعالیت‌های روتین آزمایشگاهی نیز در جای خود انجام گرفت و این اقدامات مهمترین عملکرد ما در سال ۹۹ بوده است.

حکیم مهر: از نظر باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتکی در فرآورده‌های خام دامی در چه وضعیتی قرار داریم؟

وقتی NRP انجام می‌دهیم، یکی از موارد آن بحث پایش باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتیک‌ها و سموم است. یعنی ما روی محصولاتی مثل عسل، شیرخام، ماهی قزل‌آلا، خاویار و میگو این آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم. آزمایش روی خاویار و میگو را با کمک آزمایشگاه اتحادیه اروپا انجام دادیم و قزل‌آلا را هم به آزمایشگاه‌های داخل کشور فرستادیم و به کمک آزمایشگاه‌های همکار انجام دادیم. یکی از آیتم‌هایی که در پایش‌های ملی مدنظر است، باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در این فرآورده‌هاست.

حکیم مهر: بحث فلزات سنگین در خوراک دام چطور؟

در حوزه پایش خوراک به صورت NRP نمونه‌هایی که می‌آید و وارداتی که انجام می‌شود، حتما بحث ارزیابی فلزات سنگین، آفلاتوکسین و... را انجام می‌دهیم.

حکیم مهر:‌ آیا نتایج سم‌شناسی نمونه‌های میانکاله برای مرکز تشخیص فرسستاده شد؟

بله. در بحث میانکاله ما براساس یک پروتکل وارد عمل شدیم. یک الگوریتم آزمایشگاهی برای این‌گونه تلفات وجود داشت که یک قسمت آن هم فلزات سنگین و سموم بود. ما اینها را به صورت کامل هم خودمان و هم به کمک آزمایشگاه‌های همکار انجام دادیم و موردی در آنها ندیدیم.

حکیم مهر: آیا سم بوتولیسم در لاشه‌ها وجود داشت؟ چون برخی نسبت به این مساله تشکیک کردند.

هیچ تشکیکی در کار نیست. سازمان دامپزشکی وقتی به صورت قطعی به یک مورد می‌رسد، آن را اعلام می‌کند. قطعا ما در آزمایشگاه با قطعیت صد درصد به بوتولیسم رسیدیم.

حکیم مهر: یکی از گلایه‌ها از عملکرد سازمان در این زمینه این بود که چرا سازمان نمونه‌ها را مثلاً به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نفرستاد و از کمک آنها استفاده نکرد؟

آزمایشگاه دانشکده دامپزشکی در برخی حوزه‌ها همکار ماست و ما بر اساس آن نیازی که فکر می‌کنیم وجود دارد، از کمک آنها استفاده می‌کنیم. در هر صورت سازمان دامپزشکی مرجع تشخیص بیماری‌ها در حوزه دامپزشکی است و در این مسیر در صورتی که نیاز داشته باشد، حتما از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده می‌کند. مرجعیت آن خود سازمان دامپزشکی است. اگرچه نمونه‌ها به دانشکده ارسال نشده، اما این عزیزان اگر بخواهند پروسه کار را ببینند، هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد. وقتی مرجع سازمان دامپزشکی است، آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی نیز به عنوان آزمایشگاه مرجع هستند و لذا باید بر اساس آن نتایج اعلام شود.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های شما برای سال آینده چیست؟

یکی از برنامه‌هایی که سال آینده در حوزه تشخیص این است که یک چشم‌انداز برای این حوزه تعریف ‌کنیم و آن هم بحث ساماندهی نیروهای آزمایشگاهی، بحث گسترش شبکه آزمایشگاهی بخش خصوصی، استفاده از توان بخش خصوصی و یک برنامه نظارتی مدون برای بحث ممیزی آزمایشگاه‌هاست. به احتمال زیاد تا آخر سال جاری دستورالعمل تاسیس آزمایشگاه‌ها را ابلاغ خواهیم کرد و بحث نظارت بر اساس آن دستورالعمل یکی از مواردی است که روی آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای خواهیم داشت.

موضوع دیگر بحث راه‌اندازی سامانه لیمز است که ان‌شاءالله سال آینده کل ازمایشگاه‌های حوزه دامپزشکی از این سامانه استفاده خواهند کرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
6
مسؤل آزمایشگاه دربعضی ادارات کل یک نفر کارشناس مسئول است، در حالیکه هر بخش از آزمایشگاه که کار تخصصی انجام میدهد نیاز به یک نفر کارشناس مسؤل دارد و کل مجموعه آزمایشگاه می بایست مدیر یا ریاست به همراه معاون یا مسؤل تضمین کیفیت داشته باشد. بعضا مشاهده می شود در بعضی استانها، افرادی مسؤل آزمایشگاه هستند که مدرک غیر دامپزشکی دارند از قبیل کارشناس شیمی و یا کارشناس علوم آزمایشگاهی هستند. آزمایشگاه به لحاظ عملکردی کاملاً تخصصی است نباید روابط جای ضوابط را بگیرد. لطفاً قانون انتصاب مسؤل آزمایشگاه را شفاف کنید.
ناشناس
|
Hungary
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
1
1
سلام باید فرهنگ استفاده از واکسن نهادینه شود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
1
3
آقا چرا باید کسی که دارای مدرک تخصصی باکتری شناسی دامپزشکی میباشد نباید مسول آزمایشگاه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
شما میتونید کارشناس مسؤل بخش باکتری شناسی باشید، در آزمایشگاه که قرار نیست فقط باکتری تشخیص بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
3
بهتر است اول جایگاه آزمایشگاه را در چارت اداره کل استان تبیین کنید. کار آزمایشگاه بسیار مهمتر از برخی ادارات ستادی و تعیین کننده نتیجه فعالیت آنهاست‌.چرا آزمایشگاه باید زیرمجموعه اداره تشخیص و درمان باشد در حالیکه عملکرد آن هیچ سنخیتی با وظایف این اداره ندارد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
دقیقاً، در صورت تغییر چارت آزمایشگاه و شفافیت قانون آزمایشگاه بخش دولتی این امر بدیهی است.
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
متاسفانه هیچ چیز سر جاش نیست .............
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
6
2
مسئول آزمایشگاه حتما باید کارشناس آزمایشگاه باشه چون تخصص اوست همانطور که سایر واحدهای اداری و فنی می بایست از رشته خودشون انتخاب بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
مسؤل آزمایشگاه باید علاوه بر روند آزمایشات، با توجه به تاریخچه و اطلاعات اکتسابی از ادارات و کلینسینها، توانایی تفسیر و صحه گذاری بر نتایج داشته باشد تاخطا های احتمالی را متوجه شود و با توجه به هدف آزمایش، بهترین تستها و آزمونها را انتخاب کند و توانایی اثبات نتایج را برای مدیران ادارات مرتبط داشته باشد. پس هم باید تجربه کارشناسی داشته باشد و هم توانایی مدیریت امور آزمایشگاهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
کارشناس آزمایشگاه با توجه به مدرک و تخصص و تجربه ای که در بخش کسب کرده میتونه کارشناس مسؤل بخش باشد ولی در مورد مدیریت آزمایشگاه نیاز به مدیر و معاون هست تا امور آزمایشگاه بدون وابستگی به مدیر دارو درمان مدیریت شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
5
جناب دکتر .............. لطفا روش آزمایش و نتایج آزمایشگاهی را منتشر کنید ................
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
1
تشخیص بوتولیسم : خوب راه کار بدهید ارگان های زیربط اقدام پیشگیرانه کنند که سال آینده این تلفات را نداشته باشیم یا می خواهید دوباره پرندگان در میانکاله تلفات بدهند و ما تماشا کنیم که کارشناسان سر تشخیص علت تلفات جر و بحث می کنند .
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
1
1
بدبختانه هیچ چیزی سر جاش نیست کسی که دکترای تخصصی انگل شناسی دامپزشکی دارد مسول آزمایشگاه نیست چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
در آزمایشگاه قرار نیست که فقط انگل تشخیص بدهند، شما میتونی کارشناس مسؤل بخش انگل شناسی باشید
نظر شما
ادامه