کد خبر: ۶۲۹۹۹

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: برای راه‌اندازی مجدد باغ پرندگان اقدامات سختگیرانه‌ای را در نظر داریم تا مشکل فعلی تکرار نشود، البته این مشکل ممکن بود در هر کدام از استان‌های دیگر نیز پیش بیاید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «مجتبی سبحانی‌ثابت» با اشاره به شیوع آنفلوانزا پرندگان در باغ پرندگان قم، اظهار کرد: حدود ۶۹۲ پرنده در باغ پرندگان قم به دلیل شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان با روش‌های کاملاً بهداشتی معدوم شد و این تعداد پرنده، تمام پرندگانی بوده که در باغ رهاسازی شده بودند، البته ظرفیت باغ بیش از سه هزار پرنده است.

وی با بیان این که سازمان دامپزشکی از پرندگان تست گرفت و مشخص شد که آنفلوانزا در بین آن‌ها شیوع یافته است، ادامه داد: البته از تمام پرندگان تست گرفته نشد و به دلیل وجود چند تست مثبت آنفلوانزا، سایر پرندگان نیز معدوم‌سازی شدند و اکنون تمام آن‌ها از بین رفته‌اند تا از شیوع این ویروس در شهر جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی باغ پرندگان قم مطالعات زیادی در تمام زمینه‌ها شده و اتلاف پرندگان به دلیل ناسازگاری با اقلیم رد می‌شود، زیرا در این طرح همه مسائل و موضوعات از جمله فضای مناسب، تعداد پرندگان، انواع گونه‌ها، نحوه نگهداری طیور و اقدامات ضروری در جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌ها دیده شده است و اقدامات نگهداری بر اساس این مطالعه نیز در این باغ انجام شده تا پرندگان دچار مشکل نشوند.

سبحانی‌ثابت اظهار کرد: برای راه‌اندازی مجدد باغ پرندگان اقدامات سختگیرانه‌ای را در نظر داریم تا مشکل فعلی تکرار نشود، البته این مشکل ممکن بود در هر کدام از استان‌های دیگر نیز پیش بیاید و نباید ناامید شد بنابراین مدیران شهری از سرمایه‌گذار این طرح و سایر طرح‌ها حمایت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که وجود باغی به زیبایی باغ پرندگان قم از الزامات این شهر زائرپذیر است، افزود: باید به فکر آبادانی هر چه بیشتر قم باشیم و پروژه‌های بزرگی از جمله باغ پرندگان را حمایت کنیم، اینگونه شهر پیشرفت می‌کند و رو به توسعه می‌رود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اداره دامپزشکی باید هر چه سریع‌تر در زمینه پرداخت خسارت ناشی از آنفلوآنزا به سرمایه‌گذار اقدام کند و شورا و مدیریت شهری حامی سرمایه‌گذار خواهد بود.

رسانه‌های معاند به موضوع قم هراسی دامن می‌زنند

سبحانی ثابت با توضیح این که برخی رسانه‌های معاند از موضوع شیوع آنفلوانزا در باغ پرندگان قم سوء استفاده کردند و به موضوع قم هراسی دامن زدند، اضافه کرد: آمار سه هزار پرنده به‌عنوان تلفات در این اتفاق از سوی برخی رسانه‌ها کذب و نادرست است، می‌شد آن را بدون جنجال خبری حل کرد.

وی تاکید کرد: این موضوع به هر دلیلی رسانه‌ای و موجب سو استفاده رسانه‌های معاند شد و آمارها و شرایط را خلاف آنچه بود، اعلام کردند و در این بین نیز برخی که با آبادانی و سامان گرفتن قم مخالف هستند و به جریان‌ها دامن می‌زنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان این که باغ پرندگان یکی از محل‌های تفریح برای مردم قم و زائران و مسافران است، تصریح کرد: باید به فکر پیشرفت شهر با جذب سرمایه‌گذار در طرح‌های مختلف باشیم و شهر را به سمت توسعه پیش ببریم، شهر به اماکن تفریحی و سرگرمی نیز نیاز داشته و در کلانشهر قم به عنوان یک شهر زائرپذیر اهمیت ویژه‌ای دارد.

باغ پرندگان به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند

وی با بیان این که پروژه باغ پرندگان قم یکی از این طرح‌ها برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است که با جدیت از آن حمایت می‌شود، گفت: اقدامات لازم برای ضدعفونی و قرنطینه کردن باغ پرندگان قم به طور کامل انجام شده است.

سبحانی‌ثابت افزود: سرمایه‌گذار این باغ با یک دامپزشک به‌طور دائمی قرارداد دارد و ادعای این که وجود آنفلوآنزای پرندگان منشأ آن باغ پرندگان است توجیه فنی ندارد و پرندگان مدام کنترل می‌شدند و به محض مشاهده اتلاف پرندگان اقدامات لازم جهت شناسایی بیماری انجام شد تا از شیوع آن پیشگیری شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: این باغ با کنترل شرایط و آماده سازی تمام اقدامات مورد نیاز مجدداً راه‌اندازی خواهد شد و عموم مردم می‌توانند از آن بهره ببرند. خسارت‌های ناشی از معدوم‌سازی و تلفات پرندگان از سوی مرکز دامپزشکی استان پرداخت و در آینده نزدیک شاهد بازگشایی این باغ خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، مدتها پیش از بهره‌برداری باغ پرندگان قم، حواشی آن آغاز شد و برخی با اجرای این پروژه در قم به شدت مخالف بودند؛ با این حال شهرداری آذرماه سال جاری این باغ را بهره‌برداری کرد اما زمان زیادی نگذشت که خبر شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در این باغ رسانه‌ای شد.

با خبر شیوع آنفلوآنزا، این باغ که با هزینه هنگفتی راه‌اندازی شده، تعطیل شد و حتی گفته‌شد نزدیک به سه هزار پرنده خاص و کم‌یاب در این باغ، کشته شده‌اند تا جلوی سرایت بیماری گرفته شود.

البته شهرداری در بخشی از اطلاعیه خود این شایعات را پاسخ داده و اعلام کرده بود: به دلیل قرار گرفتن در فصل زمستان و این که شیوع بیماری کرونا امکان بازدید شهروندان را در دو ماه اخیر فراهم نکرده بود، تعداد پرندگان حاضر در مجموعه کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت باغ پرندگان بود و سرمایه گذار، اکثر گونه‌های با ارزش و کمیاب محیط زیستی را از ابتدای زمستان در محلی خارج از محدوده باغ نگهداری می کرده است.

 
نظر شما
ادامه