زیرگونه زیباموش برای اولین بار در شهرستان صحنه کشف و شناسایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، منطقه امروله و دالاخانی بین شهرستان‌های کنگاور و صحنه قرار دارد که در گذشته به عنوان منطقه شکار ممنوع بوده که به تازگی به منطقه حفاظت شده ارتقا یافته است.

منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی مساحتی حدود ۴۲ هزار و ۳۰۴ هکتار داشته که امروله و دالاخانی ۲ کوه بلند این منطقه هستند که نام این منطقه از این ۲ کوه گرفته شده است.

گونه‌های جانوری قابل توجهی در منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی وجود دارد که از این میان می‌توان به پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید و آگامای قفقازی اشاره کرد.

گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی به این موارد محدود نشده و با گذر زمان با کشف گونه‌ای جدید حیوانی دریچه‌ای تازه به روی علم بشر افزوده می‌شود، لذا توجه به این منطقه باید در اولویت و دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و نهادهای مربوطه از جمله ریاست جمهوری باید بیش از پیش به تخصیص اعتبار برای کشف گونه‌های جدید و حفاظت از گونه‌های فعلی اقدام کنند.

شایسته نیست حیات وحش منطقه امروله و دالاخانی به دلیل کمبود نیروهای محیط‌بان و یا تجهیزات مورد نیاز زیست محیطی به خطر بیفتد.

با توجه به گشت‌زنی‌های اخیر محیط‌بانان در منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی یک زیرگونه از پستاندار زیباموش که در حال شکار شدن توسط مار بود رؤیت شده و محیط‌بانان موش مرده را از دهان مار بیرون کشیدند.

زیباموش در طبقه‌بندی موجودات زنده با جنس کالومیسکوس شناخته می‌شود که تاکنون در زاگرس دیده نشده و این اولین باری است که یک زیرگونه و یا شاید گونه جدیدی از این پستاندار در شهرستان صحنه و استان کرمانشاه مشاهده می‌شود.

زیباموش و تمامی موجودات دیگر از طریق آزمایش‌های مولکولی و تعیین جایگاه در درخت فیلوژنی می‌توانند به دنیای علم حتی در آن سوی مرزها معرفی شده و زمینه مطالعات علمی را فراهم سازند.

کشف و شناسایی گونه‌های جدید گیاهی و جانوری باید به تمام دنیا مخابره شده و اعتباراتی برای حفاظت هرچه بیشتر از آن‌ها در نظر گرفته شود، چراکه دنیای امروزه نیازمند توجه به علوم پایه و زیست محیطی بوده و ایران اسلامی نباید در این زمینه از کشورهای توسعه یافته و غربی عقب بماند.

چهارمین زیرگونه زیباموش در صحنه شناسایی شد

«فریدون یاوری» با اشاره به کشف زیرگونه جدید پستاندار زیباموش، اظهار کرد: این گونه دارای سه زیرگونه شامل زیباموش کالومیسکوس، کردستان و شرق کرمان بوده که چهارمین زیرگونه آن برای اولین بار در کشور در منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی شهرستان صحنه شناسایی شد.

وی با بیان اینکه زیرگونه زیباموش زاگرس و کرمانشاه ۱۵ آذر ماه توسط محیط‌بانان شناسایی شد، افزود: این پستاندار پس از نیش خوردن توسط مار رؤیت و از دهان مار بیرون کشیده شد، پس از تاریخ مذکور تعداد دیگری از زیرگونه زیباموش زاگرس و کرمانشاه در حال فعالیت شبانه رؤیت شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: موضوع فوق در ۲ روز گذشته در استان کرمانشاه مطرح شده و پس از اطلاع به سازمان حفاظت محیط زیست و انجام بررسی‌های لازم امیدواریم به ثبت در این سازمان و مقالات بین‌المللی علمی برسد.

یاوری با اشاره به اینکه منطقه امروله و دالاخانی شهرستان صحنه حدود یک ماه پیش به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسیده است، تصریح کرد: متأسفانه مسئله محیط زیست در کشور آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شود و بودجه‌های تحقیقاتی به منظور طرح‌های خاص همچون شناسایی و جمع‌آوری گونه‌های جدید اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به محیط زیست، افزود: جنگ در دنیای امروز و آینده دیگر بر سر سلاح و مهمات نبوده، بلکه بر سر آب و محیط زیست خواهد بود، به تازگی قوه قضائیه به مسائل زیست محیطی و حمایت از محیط‌بانان ورود پیدا کرده که امیدواریم حمایت‌ها توسط سایر نهادها بیشتر شود.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی برای حفاظت هرچه بیشتر از حیات وحش این منطقه است.