کد خبر: ۶۲۹۶۱

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان از تایید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای غیاث آباد شهرستان گرمسار با انجام آزمایش مولکولی (PCR) در کمتر از ۱۲ ساعت و همچنین معدوم سازی کلیه طیور و ضدعفونی واحد آلوده خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان دکتر حمید رضا حسینی مدیر کل دامپزشکی استان از تایید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طیور در یک خانه روستایی واقع در روستای غیاث آباد شهرستان گرمسار خبر داد.

وی افزود: به استحضار مردم فهیم و ولایتمدار استان میرساند پیرو گزارش تلفات طیور در یک خانه روستایی در غیاث آباد شهرستان گرمسار در تاریخ 99/۱۲/06 ، اکیپهای ارزیابی و نمونه برداری اداره کل دامپزشکی در اولین ساعت بروز بیماری در محل حضور به عمل آورده و نسبت به ارزیابی اولیه بیماری و انجام نمونه برداریهای لازم اقدام نمودند. و پس از ارسال نمونه ها به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی و تایید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با انجام آزمایش مولکولی (PCR) در کمتر از ۱۲ ساعت، نسبت به معدوم سازی کلیه طیور و ضدعفونی واحد آلوده اقدام گردید.

در ادامه بر اساس برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نسبت به رصد و پایش و بیماریابی در سطح روستا و شعاع های حفاظتی و دیده وری اقدام و ضمن اطلاع رسانی به روستاییان محترم ، از طیور موجود در منطقه نمونه برداری انجام گردید که خوشبختانه نتایج آزمایشات بعمل آمده بیانگر عاری بودن منطقه از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود. لذا مهار و مختومه سازی این کانون اعلام گردید.

لازم به ذکر است علت وقوع بیماری در این کانون روستایی، ورود طیور آلوده توسط صاحب این واحد از یکی از استانهای مجاور بوده و این گزارش، اولین رخداد بیماری در استان بعد از سال ۹۶ می باشد.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین محترم استان و شهرستان و همکاری مردم محترم روستا، از کلیه روستاییان عزیز و مرغداران گرامی استان درخواست می گردد ضمن تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای، هرگونه تلفات در طیور را سریعا به سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان گزارش نمایند.

 

نظر شما
ادامه