کد خبر: ۶۲۹۲۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
 

«دکتر حمزه فراهتی» دامپزشک و دوست «صمد بهرنگی» که تنها شاهد مرگ وی بود، چند روز پیش درگذشت.

به گزارش حکیم مهر، تا امروز درباره ی مرگ صمد بهرنگی نویسنده معروف دیدگاههای گوناگونی مطرح شده است. بسیاری خبر از مرگ صمد در اثر غرقشدگی در رودخانه ارس دادند، ولی دیدگاهی که بیشتر فراگیر شد، نظریه قتل او به دست نیروهای ساواک بود.

«دکتر حمزه فراهتی» دوست «صمد بهرنگی» و تنها شاهد مرگ وی، در تابستان سال 1385 خاطرات خود را در کتابی به نام «از آن سالها و سالهای دیگر» در کشور آلمان منتشر کرده و در آن به قضیه درگذشت صمد بهرنگی هم به طور کامل پرداخته است.

خاطرات دکتر فراهتی تنها گزارش کامل و روشن از رخداد تلخ مرگ صمد است و هیچ رنگی از حدس و گمان و اگر و اما ندارد و با گزارشهای ثبت شده ژاندارمری و پلیس هم هماهنگ است.

گویا حمزه ی فراهتی که دامپزشک ارتش بوده ماموریت می گیرد که همه ی طول نوار مرزی شمال غرب ایران را پیموده و اسبان و استران پاسگاههای مرزی را معاینه و مایه کوبی کند. در آن دروان بسیاری از پاسگاههای مرزی ایران در آن ناحیه ی کوهستانی جاده ی ماشین رو نداشته و تنها وسیله ی جابجایی شان اسب و استر بوده است.

وقتی بخش نخست این ماموریت در هوای دلکش و طبیعت بکر و زیبای کوهستانهای شمال شرق ایران، بسیار شاد و مفرح انجام می شود، دکتر فراهتی به سراغ دوستش بهروز حقی که کوهنورد و طبیعت دوست بوده رفته و از او دعوت می کند که در بخش دوم ماموریت او را همراهی کند.

بهروز حقی که مدرس دانشگاه بوده، نمی تواند برنامه ی سفر را فراهم کند. در روزی که بهروز حقی روبروی «کتابفروشی شمس» شهر تبریز برای دکتر فراهتی توضیح می داده که نتوانسته برنامه های کاری اش را تغییر دهد، صمد بهرنگی بطور کاملن اتفاقی سر رسیده و از چند و چون گفت و گو پرسش کرده و ابراز تمایل می کند که دکتر را در این سفر همراهی کند.

دکتر می پذیرد و فردای آن روز سفرشان آغاز می شود. دو نفر دیگر که قرار بود بیایند نیامدند و صمد و دکتر تنها می مانند.

روز هشتم شهریور به شوخی و خنده و سوارکاری می گذرد و یک مرحله آبتنی در ارس به خیر و خوشی پشت سر گذاشته می شود.

در روز نهم، دومین پاسگاهی که توسط دکتر ویزیت می شود درست کنار ارس بوده است. بعد از ظهر که کار دکتر تمام می شود دو نفری به آب می زنند. صمد شنا بلد نبوده و با احتیاط در حاشیه ی رود حرکت می کرده.

به گفته ی دکتر فراهتی، ساحل طرف ایران کم عمق و آرام بوده و طرف شوروی عمیق و خروشان؛ دکتر در هنگام شنا ناگهان صدای صمد را می شنود که داد می زده : «دکتر، دکتر». گویا جریان آب صمد را به آن سوی خروشان رود کشانده بوده و صمد دست و پا زنان تلاش می کرده سرش را از آب بیرون نگه دارد.

دکتر میگوید : تلاش کردم خلاف جهت رود شنا کرده و به طرفش بروم، مدام داد می زدم دست و پا بزن صمد، دست و پا بزن.

صمد یکبار دیگر «دکتر» را صدا می زند و برای همیشه خاموش می شود. فریادهای این دو، پنج نفر سرباز پاسگاه را بیرون می کشد و آنها هم تلاش می کنند که به آب زده و کمک کنند که دیر بوده و جریان تند آب صمد را با خود برده بوده.

دکتر می گوید: این صحنه را غیر از من 5 سرباز پاسگاه شاهد بودند که نمی دانم الان کجا هستند. فکر نمی کنم پیدا کردنشان کار مشکلی باشد. اگر شیر پاک خورده ای یکی از آنها را گیر بیاورد، تمام جریان را خواهند گفت. آنها خواهند گفت که چقدر در آن آب کور این ور و آن ور زدم. آنها خواهند گفت که در آخرین نفسها خودم را به پای رسان کنار رود رساندم.

خبر به خانواده ی صمد می رسد و اسد بهرنگی و دوستشان کاظم سعادتی با دو نفر از شوهر خواهرهای صمد به محل می روند و جست و جو را آغاز می کنند تا اینکه در روز 12 شهریور چند کیلومتر پایین تر، پیکر بی جانش را می یابند.

منبع (با اندکی تلخیص): پارس‌آوه

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بهرنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
2
ساواک کجای این کتاب بود؟
امارگیر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
1
6
انوقت الکی گفت ساواک اورا کشته وبعدها بعدازحدودچهل سال گفته خودش غرق شده
ناشناس
|
Singapore
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
2
5
ایشون نگفت ساواک کشته جناب جلال آل احمد این رو اولین بار گفت و توده ایی ها و فدایی ها نشرش دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
9
چقد دروغ گفتن!! از قتل بهرنگی تا قتل تختی!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
8
3
دروغ محض است
معاون پاسگاه فوق (پاسگاه علی شهید)بنام سرکار استوار حسن شفیعی در سال 61 که زمان قتل وشهادت صمد هم
در اون پاسگاه بوده ،حضوری برام شهادت دادند که اصلا اونجا صمد وحمزه وارد آب نشدند واصلا پاسگاه اجازه همچو مجوزی از برا شنا نداشت اینها مکتوب همون حرفهاییست که حمزه درمصاحبه سیماو صندلی داغ أمریکا در دوهفته متوالی حمزه گفته.
ومتاسفانه مطلع شدیم سرکار حسن شفیعی حدود ده سال پیش دار فانی رو وداع کرده.
وبغیر از تحقیق محلی وشواهد عینی وکم آبی فصلی در شهریور ماه که دال بر دروغ بودن صحبتهادر مصاحبه حمزه دارد.ایشون در مصاحبه میگوید که در حال خنده وشوخی در پشت پاسگاه وارد آب شدیم یهویی آب صمد رو برو(کجا برده ؟!حتما در جهت جریان آب....و حمزه در جهت مخالف غرق شدن صمد و مخالف جریان آب تغلی کرده و این خودش را محکوم میکند (دروغگو خود را لو میدهد)و....پان ایرانیستها ی(ضد اقوام قابل احترام )با این جریان قصد تنزیل منزلت صمد و40میلیون تورکان ایران را دارند.
و صمدبهرنگی تنها شهید فرهنگ و آزاده وطن هست که خار چشم چپاولگران وپان ایرانیستهاست
و انشالله چشم حسودان تورکان با دیدن وشنیدن اینکه صمد در سال 2018تنها با یه قصه از مجموعه آثارش که پدر قصه های کودکان جهان شد خواهد ترکید.
واین قشر از کوته نظران زر پرست چپاولگر فقط زورشان میرسد که از قدرتشون سوء استفاده کرده و عکس صمد را از سر مزارش بشکنند وتخریب سنگ قبر کنند .
هر کاری بکنند صمد در گینس ثبت شده،واین بزرگمرد نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان وطن را الگوست .
پخیل پاددا
میربیو سیدلر.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
1
4
مرگ تختی، شریعتی وصمد را به دروغ به ساواک بستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
3
2
واین عین تحقیقات حقیر در مورد قتل صمد هست که دوستان بازنویسی کرده اند و خودم در سال 60 با مرحوم سرکار استوار حسن شفیعی معاون پاسگاه صحبت کردم که موقع و روز حادثه هم حسن شفیعی در همون پاسگاه بوده و شهادت داد که اصلا حمزه و صمد در پاسگاه مورد نظر (علی شهید) اصلا وارد آب نشدند و..... و هم سایر شواهد عینی و هم صحبتهای ضد و نقیض حمزه در دو هفته متوالی با مجری سیمای آمریکا آقای فلاحتی و همه و همه دال بر (هر دو در میان شوخی و خنده وارد آب میشوند و صمد را آب میبرد در جهت جریان ...... و جای تعجب هست حمزه در جهت خلاف مسیر غرق شدن صمد تغلا میکند و....❗❓) ماموریت ساواکی [...] است که صمد را به قتل رسانده بعد از خارج شدن از پاسگاه مورد ادعایی و......
صمد شهید فرهنگ و زبان مادریست و در 2018 تنها با یک اثر از آثار ماندگارش ماهی سیاه کوچولو پدر قصه های جهان لقب گرفت روحش شاد و راهش ماندگار (ARK)
م.صادق
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
1
1
این فرد یعنی حمزه فراهتی ................. حرفهایش پراز تناقض است.و هرگز دوست نزدیک صمد نبوده است. درنزد خانواده صمدوافکار عمومی متهم به شرکت درتوطئه قتل صمد می باشد.کینه ونفرت ساواک از صمد واضح وبدیهی است وبر کسی پوشیده نیست.دلیل واضح آ ن بازرسی وجستجوی منزل صمد بعد از غرق شدن اوست.
در هر حال صمد نمرده است وعشق اودردلهای یکایک مردم تبریز واذرباجان همواره زنده است.
محمد امیرخیزی
|
France
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
1
0
مطلبی که ناگفته مانده در تبریز دوتا استخر شنا وجود داشته یکی باغشمال و دیگری استخر توماس. که این یکی درست در روبروی کوچه بهرنگی بوده و بعید است که صمد به آن استخر که تنها تفریحگاه. جوانان تبریز در تابستانها بوده آنجا شنا یاد نگرفته باشد.
مطلب دوم بعد از جریان میکونوس که حمزه هم یکی از شاهدان بوده در دادگاه شهادت دروغ داده بود که بعداز آن آقای اصلانی نامه ای خطاب به حمزه نوشته ودر آن اورا تنها شاهد سالهای تک شاهدی می‌نامد که با تعریض اشاره به مرگ بهرنگی و تنها شاهد قتل یا مرگ او حمزه بوده و با تناقض‌های خاطراتش هم مشکوک میزند
نظر شما
ادامه