کد خبر: ۶۲۹۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

نشست تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک و آنالیز خطر بیماری های دامی در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با حضور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، معاون سلامت، روسا و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان و شبکه دامپزشکی شهرستان بم در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با بیماری کرونا از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر مینا قاضی زاده» رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: اگرچه استانداردهای ایمنی غذا درصنعت بالا رفته و مقررات در این رابطه بهبود یافته، اما بحث در مورد نگرانیهای ایمنی مواد غذایی در فراوری مدرن طیورهمچنان ادامه دارد.

دکتر قاضی زاده بیان کرد: پیشرفت در درمان های ضد میکروبی به کارخانه های فراوری کمک کرده است تا از استانداردهای جدید تایید شده برخوردار گردند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان به شرح چالش های نوظهور و اقدامات در مبحث ایمنی مواد غذایی از جمله مخاطرات و اهمیت باکتری های سالمونلا و کمپیلوباکتر در گوشت مرغ، روش های سالم سازی و دستورالعمل های موجود پرداخت و گفت: سالمونلا و کمپیلوباکتر پاتوژنهای اصلی هستتند که باعث نگرانی های رو به رشد ایمنی موادغذایی درفراوری طیور می شوند.

وی با اعلام اینکه بسیاری از عفونت های ناشی از غذا بدلیل مصرف گوشت مرغ آلوده ایجاد می گردد، بیان کرد: گوشت مرغ منبع مهم باکتریهای سالمونلا، کمپیلوباکتر، اشریشیا کلی و همچنین کلستریدیوم می باشد.

این مقام مسئول به توضیح کامل دو باکتری سالمونلا و کمپیلوباکتر از جمله آمار شیوع بیماری های ناشی از این باکتری ها و استاندارد های عملکردی این دو باکتری پرداخت.

دکتر قاضی زاده به شرح بیوفیلم بعنوان یکی از چالش های جدید در رابطه با سالمونلا در فراورده های گوشتی پرداخت و چنین گفت: بیوفیلم تجمع سلولهای میکروبی است که بصورت برگشت ناپذیر به یک سطح متصل میشود و در یک پوشش پلی ساکارید محصور می شود.

وی در این رابطه افزود: بیوفیلمها با جلوگیری از انتشار ضدعفونی کننده ها، خطرآلودگی متقاطع را افزایش می دهند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: از آنجا که کارخانجات فراوری نمی توانند به یکپارچگی حمل و نقل محصولات غذایی با زنجیره سرد به خرده فروشان اعتماد کنند، بنابراین پیشرفتهای مداخلات میکروبی را در اولویت قرار می دهند.

وی در خصوص مداخلات متداول ضد میکروبی پس از تولید چنین گفت: امروزه استفاده از ضد میکروبهای شیمیایی متداولترین مداخله در فراوری طیور می باشد.

دکتر قاضی زاده در رابطه با کارایی این ترکیبات شیمیایی چنین گفت: با توجه به اینکه حداکثر مجاز موجود برای جلوگیری از باقیمانده های شیمیایی که می توانند اثرات مضر برای مصرف کنندگان ایجاد کنند یا از طریق تغییر رنگ و طعم به کیفیت محصولات گوشتی آسیب برساند، کارایی این ترکیبات شیمیایی محدود می باشد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار در یکی از استان ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
ضمن تشکر از سرکار خانم دکتر قاضی زاده‌ بابت باز کردن پنجره جدید مداخلات در این موضوع(با توجه به دو پاراگراف آخر این مطلب)، اگر مقدور است ایشان در مورد مداخلات شیمیایی مجاز بیشتر توضیح دهند.
ممنون خواهیم شد و خواهیم آموخت.
از حکیم مهر هم ممنون بابت انتشار ایم مطلب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
0
چه کسی این نگرانی ها رو اعلام کنه بارزرس دامپزشکی که ...............
نظر شما
ادامه