کد خبر: ۶۲۹۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

گاهی دیدن گوشت‌های رنگ پریده مرغ با فکرآنکه نکند آنفلوانزای پرندگان داشته اند، این ترس را در مردم ایجاد می‌کند که مصرف آن مرغ خطرناک است اما گاهی این ترس‎‌ها درست نیست چراکه به گفته مسئولان دامپزشکی، این ویروس با نظارت‌هایی که وجود دارد هیچ گاه به خانه‌های مردم نمی‌رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اواسط دی ماه بود که مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی خبر از شیوع ویروسی جدید در یک مرغداری خراسان جنوبی را داد، خبری که در پیک‌های پی در پی کرونا باری مضاعف بر دوش مردمی بود که همواره پیشرو در پرورش و تولید مرغ در کشور بوده‌اند.

اکنون نزدیک دو ماه می‌گذرد و مسئولان دامپزشکی از چشم‌هایی که به خواب نرفت در طول این مدت گفتند و از نظارت‌های مستمر و اینکه سلامت مردم خط قرمزشان است؛ تلاش هر روزشان برای معدوم سازی مرغداری‌ها به منظور گسترش نیافتن ویروس از این استان به استان‌های مجاور کار را سخت کرده بود.

به گزارش ایسنا، با همه این سختی‌ها، اما اکنون به جایی رسیدیم که مسئولان دامپزشکی خبر از رسیدن به شرایط پایدار می‌دهند، اما با تمام این تفاسیر هنوز در بین مردم ترس‌هایی وجود دارد که گاهی نابجا و گاهی بجاست.

نمونه آن را می‌توان در یکی، دو مورد دیدن گوشت بی حال و رنگ پریده مرغ و آسیب‌هایی در بافت مرغ در خانه‌های مردم دید که گویا ربطی به آنفلوانزا ندارد، اما گاهی مردم را نگران می‌کند.

این ترس نابجاست 

شهروندی که برای پس دادن پگوشت مرغ به مغازه گوشت فروشی آمده بود به ایسنا می‌گوید: در حال تکه کردن مرغ در خانه بودم که دیدن بافت داخل گوشت آسیب دیده و رنگ خاصی شبیه فاسد شدن پیدا کرده است.

وی افزود: از ترس ویروس آنفلوانزا، همه جای خانه را ضدعفونی کردم و گوشت را برای تعویض به مغازه آوردم. مغازه‌دار گوشت را برایش تعویض می‌کند و می‌گوید: بهتر بود در مغازه گوشت را تکه می‌کردم که با دیدن انهدام بافت داخل گوشت آن را اصلا به مشتری نمی‌فروختم.

مرغداران می‌گویند کشتار مرغ باید سه الی چهار روز پس از تزریق واکسن آنفلوانزا کشتار شوند تا مواد واکسن داخل بافت مرغ نماند، اما گاهی به دلیل عجله برای رسیدن به بازار فروش، مرغ‌ها سریع کشتار می‌شوند و مواد واکسن در داخل گوشت می‌ماند که مرغدار نباید این گوشت را به مردم دهد.

مرغداران معتقدند بهترین راه این است که گوشت مرغ هنگام خرید به تقاضای مردم در داخل مرغداری یا مغازه تکه شود تا اگر این مشکل پیش آمد مرغدار سریعا آن گوشت را معدوم کند.

شاید همین نگرانی‌ها بود که در این هفته در نیمه‌های شب، رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی را به صورت سرزده به کشتارگاه صنعتی طیور در مرکز استان کشاند.

در تولید مرغ مشکلی نداریم 

«غلامرضا قوسی»، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این بازدید ضمن تاکید بر رعایت تمامی موارد بهداشتی گفت: با توجه به شیوع  آنفلوانزا در استان، ثبت ورود و خروج تمامی مرغ‌های این کشتارگاه باید به ریز مشخص و تفکیک شود.

وی افزود: در روز های پایانی قرنطینه بسیاری از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ استان هستیم، با این تفاسیر تلاش مضاعفی برای تامین گوشت و تخم مرغ هم استانی‌ها صورت پذیرفت و به زودی با آغاز به کار مجدد مرغداری‌ها دغدغه‌ای برای تامین گوشت و تخم مرغ وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مرغ به اندازه کافی در استان تولید و کشتار می‌شود، بیان کرد: یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان‌ جهاد کشاورزی، نظارت بر کشتارگاه‌ها و روند تولید و توزیع مرغ در استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهیم که در تلاشیم با نظارت کامل و پس از سپری شدن مدت قرنطینه برای آنفلوانزا، مرغ به اندازه کافی در مرغداری‌های استان تولید و به نحو مطلوبی در اختیار هم استانی‌ها قرار گیرد.

قوسی با بیان اینکه این استان مازاد تولید مرغ دارد، اما به دلیل افزایش قیمت مرغ در استان‌های مجاور گرایش مرغداری‌ها به خروج مرغ از استان بیشتر شد، اظهار ‌کرد: بنابر پیگیری‌های انجام شده و جلسات متعدد با مرغداری‌ها، مقرر شده است مرغ تولید شده را به نرخ مصوب به مصرف کنندگان تحویل دهند چراکه نهاده‌ مورد نیاز بر مبنای ارز دولتی بین آنان توزیع شده است.

خروج مرغ از استان خراسان جنوبی ممنوع است

وی با تاکید بر ایجاد ثبات بازار مرغ، تصریح کرد: تا زمانی که بازار مرغ در استان به ثبات نرسد اجازه خروج مرغ از استان داده نخواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر نظارت دامپزشکی بر روند کشتار مرغ، اظهار کرد: تا پایان اسفندماه نظارت مستمر بر مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و عمده فروشی‌های استان در دستور کار قرار دارد و تعزیرات و سازمان صمت نیز  نظارت‌ بر خرده فروشی‌ها را انجام می‌دهند.

آنفلوانزا هیچ گاه به خانه‌های مردم نمی‌رسد 

دکتر محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز به ایسنا می‌گوید: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، به هیچ عنوان وارد کشتارگاه یا بازار نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه نظارت‌ها بسیار دقیق است، افزود: کنترل‌ها و ثبت آمار دقیق مرغداری‌ها هر روزه به صورت مستمر انجام می‌شود و به محض تغییرات از جمله کاهش تولید و مصرف آب و دان، علت‌ها پایش می‌شوند و اگر تشخیص داده شد از آنفلوانزاست، سریعا جهت معدوم سازی اقدام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به وجود خرابی‌هایی در بافت مرغ و علت آن، گفت: گاهی این موارد به دلیل وجود کیست و آبسه در بافت مرغ است که طبیعی است و ممکن است یک در هزار پیش آید.

اصغرزاده ادامه داد: در این موارد مردم باید با مراجعه به مغازه‌های فروش مرغ، آن را پس داده و گوشت مرغ تازه بگیرند و مطمئن باشند این موارد آنفلوانزا نیست و این بیماری هیچ گاه به خانه‌ها نفوذ پیدا نمی‌کند چراکه نظارت‌ها دقیق و حساب شده است.

فعالیت بروز ترین کشتارگاه‌ها در استان 

وی با بیان اینکه هرچه در بازار وجود دارد تحت نظر دامپزشکی است و اگر مواردی باشد ورود جدی پیدا می‌کنیم، تصریح کرد: کشتارگاه‌های استان از لحاظ فناوری و تجهیزات بهترین‌ها را دارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی، پنج کشتارگاه دارد که از این تعداد تنها یک کشتارگاه غیرفعال بوده و کشتارگاه فردوس نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اصغرزاده ادامه داد: شرایط در حال پایدار شدن بوده، درست است که گردش ویروس هنوز در استان وجود دارد،  اما خوشبختانه تنها سه شهرستان درگیر ویروس آنفلوانزا شده‌اند.

تا چند روز دیگر شاید استان پاک از بیماری شود 

وی با بیان اینکه در کنترل ویروس، دستگاه‌های متولی همکاری خوبی دارند، افزود: با این رویه، امیدواریم پس از مدتی استان را پاک اعلام کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون تولید در حال برگشتن به شرایط عادی است، تصریح کرد: اکنون ضرورت انجام و اجرای واکسیناسیون و بیمه در واحدهای تخم گذار و داشتن بیمه در واحدهای گوشتی پیش از شروع فعالیت الزامی شده است.

اصغرزاده یادآور شد: از شناسایی آخرین کانون آلوده صنعتی در استان حدود دو هفته می‌گذرد، اما باز هم باید اصول امنیت زیستی توسط مرغداران رعایت شود.

به گفته مسئولان، شرایط از نظر این بیماری در استان در حال پایدارسازی است و آنفلوانزای فوق حاد پرزندگان هیچ گاه به خانه‌های مردم نمی‌رسد چراکه پیش از آن نابود می‌شود، اما گاهی ترس‌ها از اعتمادها پیشی می‌گیرند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
واکسن انفولانزا در طیور گوشتی چه خنده دار
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
عزیز من، این عارضه عضله سبز نام دارد که مخصوصا در مرغ های درشت به دلیل عدم خونرسانی به عضله فیله مشاهده می شود و ناشی از نکروز عضله است. قضاوت هم حذف موضعی عضله درگیر می باشد
نظر شما
ادامه