کد خبر: ۶۲۹۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
به بهانه برگزیده شدن کتاب «مروری فشرده بر میکروب‌شناسی دامپزشکی»:
وی فارغ‌التحصیل دكترای عمومی دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهركرد و دكتری تخصصی میکروبیولوژی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد ...

حکیم مهر: «دکتر پژمان محمودی کوهی» فارغ‌التحصیل دكترای عمومی دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهركرد و دكتری تخصصی میکروبیولوژی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایبنا، کتاب «مروری فشرده بر میکروب‌شناسی دامپزشکی» تألیف پی جی کوئین و همکاران، با ترجمه مشترک «دکتر پژمان محمودی‌ کوهی»؛ عضو هیأت علمی و استادیار دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا همدان و «دکتر عبدالمجید محمدزاده»؛ دانشیار دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی‌ سینا همدان، در گروه علوم کاربردی شاخه دامپزشکی در سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد. این کتاب در سال 1398 در 340 صفحه از سوی مرکز نشر دانشگاه بوعلی سینا چاپ و منتشر شده است.

«دکتر پژمان محمودی کوهی» یکی از مترجمان این اثر برگزیده در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره اهمیت موضوع کتاب، بیان کرد: بیماری‌های عفونی در دام‌های اهلی و حیوانات به واسطه عوامل بیماری‌زای مختلفی ازجمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل و ... ایجاد می‌شوند و مطالعه ساختاری و چگونگی بیماری‌زایی این عوامل می‌تواند در امر تشخیص، درمان و پیشگیری از چنین بیماری‌هایی بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود: این مسأله از دو جنبه اهمیت به‌سزایی دارد: 1- سلامت دام و اهمیت اقتصادی صنایع دامداری و دامپروری 2- سلامت انسان. زیرا بسیاری از عوامل بیماری‌زای عفونت‌زا در حیوانات قادر به ایجاد عفونت در انسان نیز هستند و به‌عنوان عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شوند. به همین دلیل پیشگیری و یا کنترل بسیاری از بیماری‌های عفونی انسانی نیز مرتبط با پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها در دام‌ها است.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در حقیقت سد اول مبارزه با برخی از بیماری‌ها با پیشگیری یا کنترل بیماری در دام صورت می‌گیرد، مانند بیماری تب مالت. بنابراین شاخه علمی بررسی عوامل بیماری‌‌زا و بیماری‌های ناشی از آن‌ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

محمودی کوهی ادامه داد: کتاب حاضر مجموعه‌ای در رابطه با ساختارشناسی، بیماری‌زایی و بیماری‌های ناشی از عوامل عفونی‌زا به‌ویژه با تأکید بر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است که امیدوارم مود توجه و استفاده مخاطبان قرار گیرد.

مترجم کتاب «مروری فشرده بر میکروب‌شناسی دامپزشکی»، در معرفی جایگاه علمی این کتاب و مولفان آن، بیان کرد: یکی از معتبرترین و شاید جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینه میکروب‌شناسی دامپزشکی، «میکروب‌شناسی دامپزشکی و بیماری‌های میکروبی» اثر کوئین (P.J. Quinn) و همکاران در 2500 صفحه است که در سال 2011 تألیف و تدوین شد. این مولفان، از برجسته‌ترین استادان این شاخه علمی هستند که کتاب‌های آن‌ها به‌عنوان منابع مرجع در میکروب‌شناسی دامپزشکی شناخته می‌شود.

وی گفت: کتاب حاضر در حقیقت خلاصه اثر مذکور است که توسط خود مولفان، در پنج بخش تدوین شده است. بخش نخست، به مبحث باکتری‌شناسی مقدماتی شامل فصل‌های مختلفی در رابطه با ساختمان سلول باکتری‌ها، روش‌های کشت، نگهداری و غیرفعال کردن باکتری‌ها، ژنتیک باکتری‌ها و تنوع ژنتیکی آن‌ها، روش‌های تشخیصی مولکولی، تشخیص آزمایشگاهی بیماری‌های باکتریایی، تعیین مولکولی تحتتیپ باکتری‌ها، عوامل ضد باکتری، آزمون حساسیت ضد میکروبی، مقاومت باکتریایی نسبت به داروهای ضد میکروبی، عفونت‌های باکتریایی، ساختار و اجزاء سیستم ایمنی، ایمنی اکتسابی و پاسخ‌های ایمنی محافظت‌کننده علیه عوامل عفونت‌زا، اختصاص دارد.

محمودی کوهی در معرفی موضوعات مطرح شده در بخش دوم کتاب، افزود: این بخش درباره باکتری‌های بیماری‌زا و بیماری‌های باکتریایی شامل فصل‌های مختلفی در ارتباط با گونه‌های باکتریایی و بیماریهای ناشی از آن‌ها مانند گونه‎‌های استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس، کورینه‌باکتریوم، اکتینوباکتری‌‏ها، لیستریا، اریزیپلوتریکس، باسیلوس، کلستریدیوم، مایکوباکتریوم، انتروباکتریاسه، سودوموناس، بورخولدریا، اکتینوباسیلوس، پاستورلا، منهمیا، هیستوفیلوس، تایلورلا، موراکسلا، فرانسیسلا، لاوسونیا، بوردتلا، بروسلا،کمپیلوباکتر، اسپیروکت‎‌ها، مایکوپلاسما، کلامیدیا و کوکسیلا است.

این مترجم برگزیده جایزه کتاب سال، اظهار کرد: در بخش سوم، قارچ‌شناسی و بیماری‌های قارچی شامل فصل‌های مختلفی در ارتباط با ویژگی‌های عمومی قارچ‌های بیماری‌زا در حیوانات، درماتوفیت ها، گونه‌های آسپرژیلوس، مخمرها و ایجاد بیماری توسط آن‌ها، قارچ‌های دو شکلی، زایگومیست‎‌های مهم در دامپزشکی، مایکوتوکسین‌ها و مایکوتوکسیکوزها، جلبک‌های بیماری‌زا، سیانوباکتری‌ها و دارو درمانی ضد قارچی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: بخش چهارم کتاب به مبحث ویروس‌شناسی و بیماری‎‌های ویروسی شامل فصل‌های مختلفی در ارتباط با ماهیت، ساختمان و طبقه‌بندی ویروس‌ها، تکثیر ویروس‌ها، تشخیص آزمایشگاهی بیماری‌های ویروسی، دارو درمانی ضد ویروسی، هرپس‌ویریده، پاپیلوماویریده، آدنوویریده، پاکس‌ویریده، آسفارویریده، برناویریده، پاروویریده، سیرکوویریده، آستروویریده، رتروویریده، رئوویریده، اورتومیکسوویریده، پارامیکسوویریده، رابدوویریده، بونیاویریده، بیرناویریده، پیکورناویریده، کلیسیویریده، کوروناویریده، آرتری‌ویریده، توگاویریده، فلاوی‌ویریده و پریون‌ها، می‌پردازد. بخش پایانی نیز به پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی شامل فصل‌های مختلفی درباره ایمنی زیستی، واکسیناسیون و ضدعفونی اختصاص دارد.

محمودی کوهی در بیان برخی ویژگی‌های این اثر، گفت: در ترجمه این کتاب سعی شده که تمامی مطالب (اعم از تصاویر و جداول) با استفاده از اصطلاحات متداول در حوزه میکروب‌شناسی به فارسی روان برگردانده شود. همچنین در بیشتر قسمت‌ها، لغات تخصصی و معانی آن‌ها در کنار یکدیگر ارائه شده تا مخاطبان علاوه بر آشنایی با انواع اصطلاحات تخصصی متداول، نیاز کمتری به مراجعه به لغت‌نامه داشته باشند. لذا کتاب حاضر می‌تواند به‌عنوان یک منبع آموزشی- پژوهشی بسیار مناسب و جامع در اختیار دانشجویان در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکترای تخصصی قرار گیرد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
4
تبریک خدمت دکتر محمودی عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
2
بسیار عالی و کاربردی
دوستداری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
0
تبریک خدمت دکتر محمودی و دکتر محمدزاده عزیز، بدون تعارف عرض کنم این دو استاد گرانقدر از اساتید پرتلاش و دلسوز در حوزه دامپزشکی کشور هستند و در آموزش به دانشجویان هم از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.
علی اکبر رضائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
0
0
تبریک به دو استاد عزیز و بزرگوار، آرزوی موفقیت برای شما.
نظر شما
ادامه