کد خبر: ۶۲۸۸۶

رییس اداره حفاظت محیط زیست بیرجند به مشکلات برای زاد و ولد و جفت گیری این گونه اشاره و بیان کرد: مهم‌ترین پناهگاه یوزپلنگ در استان، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس است که در این منطقه نیز طی سال‌های اخیر تنها توانسته‌ایم یوزپلنگ‌های نر را رصد کرده و یوزپلنگ آسیایی ماده مشاهده نکرده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «اسدالله حاتمی» اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش نایبندان وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران است که در شهرستان طبس، واقع شده ‌است. این منطقه ۱ میلیون و ۴۲۲ هزار هکتاری که در عمق کویر مرکزی قرار دارد در سال ۱۳۸۰ به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفت.

وی افزود: ویژگی خاص نایبندان دورافتادگی کامل آن و محاصره شدن از هر سو با دشت کویر است؛ بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در این منطقه زندگی می‌کند که این امر بر خاص بودن این منطقه از نظر محیط زیستی افزوده است.

وی بیان کرد: این یوزپلنگ‌ها را ظاهرا نمی‌توان تشخیص داد و نیاز به دوربین‌ها و تجهیزات خاصی دارد و عکس‌ها برای شناسایی به تهران ارسال می‌شوند.

رییس پیشین اداره محیط زیست طبس با بیان اینکه از روی خال‌های بدن یوزپلنگ می‌توان تشخیص داد که این گونه جدیدی است یا خیر، تصریح کرد: انجمن یوزپلنگ کارهالی مهمی در سطح وسیع انجام داده است.

حاتمی با بیان اینکه آمار یوزپلنگ در منطقه متغیر است، افزود: یوز در مکان ثابتی نمی‌ایستد و در مکان‌های مختلف در حرکت است، اما اگر در پناهگاه نایبند بمانند منطقه نایبند از لحاظ منابع آبی و غذایی و امنیت منحصر به فرد بوده و زیستگاه مناسبی برای این گونه است.

وی یا بیان اینکه امکان به دست آوردن آمار دقیق از تعداد یوزپلنگ آسیایی در نایبندان وجود ندارد، تصریح کرد: براساس داده‌های دریافتی در سال جاری زیست حداقل سه یوزپلنگ نر در این منطقه مشخص شده است.

وی به مشکلات برای زاد و ولد و جفت گیری این گونه، اشاره و بیان کرد: مهم‌ترین پناهگاه یوزپلنگ در استان، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس است که در این منطقه نیز طی سال‌های اخیر تنها توانسته‌ایم یوزپلنگ‌های نر را رصد کرده و یوزپلنگ آسیایی ماده مشاهده نکرده‌ایم که این امر زنگ خطری برای انقراض این گونه است.

وی با بیان اینکه براساس تحقیقات در طبس‌، یزد و راور کرمان یوزپلنگ ماده مشاهده نشده است که یا تلف شده‌اند و یا به مناطق دیگر رفته‌اند و برنگشته‌اند، اظهار کرد: در چند روز اخیر، یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حیات وحش نایبند طبس رویت شد و برطبق مشاهدات، اکنون سه یوزپلنگ در نایبندان طبس زیست می کنند.

حاتمی با بیان اینکه در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز ممنوع است، تصریح کرد: بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است، اما کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.

وی، حوادث جاده‌ای و کمبود طعمه را از مهم‌ترین مشکلات پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس و تهدیدکننده جان یوزپلنگ‌ها عنوان کرد و یادآور شد: محیط بانی در این منطقه کاری بسیار سخت بوده چراکه منطقه بسیار وسیع است.

 

نظر شما
ادامه