کد خبر: ۶۲۸۸۲

تعدادی از اهالی صنعت اسب در اعتراض به دستورالعملی که اسب مولد را تبدیل به کالایی لاکچری کرده و واردات آن را ممنوع کرده است، طوماری را برای وزیر جهاد و کشاورزی نوشته‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، تعداد زیادی از تولیدکنندگان، باشگاهداران، مربیان، قهرمانان ملی و فعالان صنعت اسب کشور در اعتراض به دستورالعملی که اسب مولد را تبدیل به کالایی لاکچری کرده و واردات آن را ممنوع کرده است، طوماری را برای وزیر جهاد و کشاورزی نوشته‌اند.

آنها در اعتراض به تصمیمی که باعث ایجاد رانتی بزرگ برای چند وارد کننده که اسب‌های شان را قبل از این ممنوعیت وارد کردند و حالا با رانت ایجاد شده مبالغ نجومی از دیگران طلب می‌کنند، اقدام به نگارش طومار دست جمعی کردند و اعتقاد دارند تداوم اجرای ممنوعیت واردات اسب مولد سرمایه گذاری اقلاً ۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی را با تهدید جدی روبرو می‌کند و منجر به بیکاری هزاران نفر از افراد شاغل در تجارت‌های ورزشی مرتبط با سوارکاری می‌شود.
همچنین لطمه‌ای بزرگ به ورزش سوارکاری ایران وارد می‌کند.

همچنین اجرای این مصوبه سبب واردات قاچاق اسب بدون طی مراحل قرنطینه را در پی داشته که به غیر از مشکلات مربوط به خروج غیرقانونی ارز از کشور به شدت خطر اپیدمی بیماری‌های مشترک انسان و دام را افزایش داده است.

یک سال و نیم قبل یکی از معاونت‌های وزارت جهاد و کشاورزی ردیف اولویت واردات اسب مولد را از ردیف ۲۱ به ردیف ۲۷ تغییر داد. تغییراتی که البته برای آن مصوبه یا قانون بالادستی وجود ندارد و تنها یک دستورالعمل و نظر شخصی در سطح یکی از معاونت‌های این وزارت خانه است.

در صنعت اسب، نقش اسب مولد در تولید و تکثیر و گردش این چرخه، حیاتی است. گونه‌های خط خونی داخلی هنوز فاصله‌ای زیاد تا اسب‌های دارای خط خونی خارجی دارند.

متن طومار طومار که صدها نفر از چهره‌های سرشناس سرشناس سوارکاری ایران، آن را امضا کرده‌اند را می‌توانید در این لینک به همراه امضاها مشاهده کنید.

 

نظر شما
ادامه