کد خبر: ۶۲۸۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: کانون‌های جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌های مهاباد و پیرانشهر در جنوب این استان ‌معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سید امید خلیل‌زاده» روز دوشنبه افزود: در پی دریافت گزارش رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، این ۲ کانون آلوده در طیور بومی و سنتی روستای "قیجی" پیرانشهر و "جران" مهاباد بلافاصله معدوم شدند.

وی اضافه کرد: طیور مبتلا از میادین دواب محمدیار و مهاباد خریداری شده و یک هفته بعد از خرید تلفات در آنها رخ داده بود.

وی ادامه داد: طی هماهنگی های لازم انجام شده با معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌غربی مقرر شده تا زنده فروشی مرغ و ماکیان در میادین دواب و مکان های فروش ممنوع شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: اکیپ‌های دامپزشکی استان پس از گزارش دهی و انجام  نمونه برداری، بیماری را تشخیص داده و اکیپ های کنترل و پیشگیری از این بیماری با مراجعه به محل آلودگی، عملیات مهار و معدوم سازی را آغاز و  از گسترش آن در طیور بومی و روستایی منطقه و از همه مهمتر صنعت طیور آن پیشگیری کردند.

خلیل زاده گفت: کارشناسان دامپزشکی هم اکنون در منطقه حضور دارند و  اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای انجام شده و شعاع یک، سه و هشت کیلومتری این بیماری تحت پایش مستمر است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی از تمامی کارشناسان و تولیدکنندگان بخش طیور در سراسر استان در خواست می شود تا به محض دیدن کوچکترین علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان، موضوع را به دامپزشکی شهرستان و استان گزارش کنند.

وی ادامه داد: شهروندان در مصرف گوشت مرغ نگران نباشند، فقط مرغ های مصرفی خود را از طریق مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و به صورت بسته بندی که دارای مشخصات می باشد، تهیه کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی پرندگان، مراتب را به ادارات دامپزشکی گزارش دهند.

آذربایجان غربی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این استان را تهدید می کند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می باشد، ویروسهای آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A می باشند. در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.

پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروسهای آنفلوانزای طیور و پستانداران می باشد.

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری می باشند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
0
فروش گوشت گرم مرغ، هنوز در شهرهای جنوب این استان رونق دارد
ناشناس
|
Australia
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
0
اسم روستاها جابجا نوشته شده است
نظر شما
ادامه