کد خبر: ۶۲۸۱۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: طبق آخرین آمارها یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور در اثر بیماری آنفلوانزای پرندگان معدوم شده که بخش عمده آن مربوط به طیور صنعتی استان خراسان جنوبی است ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در طیور صنعتی کشور مهار شده است، گفت: طبق آخرین آمارها یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور در اثر بیماری آنفلوانزای پرندگان معدوم شده که بخش عمده آن مربوط به طیور صنعتی استان خراسان جنوبی است.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» روز شنبه در نشست خبری خود به منظور تشریح وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مرگ و میر پرندگان مهاجر تالاب میانکاله افزود: از این تعداد طیور معدوم شده، یک میلیون و ۳۵۰ هزار قطعه طیور مربوط به استان خراسان جنوبی است و تنها ۵۰ هزار قطعه مربوط به سراسر کشور می شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: پنهان کاری یک واحد درگیر به بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی باعث شد در شعاع ۱۵ کیلومتری  ۹ واحد تخمگذار و ۹ واحد گوشتی، شترمرغ و پرنده مهاجر درگیر شوند.

ماکنعلی علت اصلی پنهان کاری برخی واحدهای تولیدی مبتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را نداشتن بیمه دانست و تصریح کرد: در صورتی که این واحدها در استان خراسان جنوبی بروز بیماری را به موقع اطلاع می دادند، امکان تلفات در این استان کاهش می یافت.

وی گفت: اکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۵۰ نقطه کشور شناسایی، ردیابی، مهار و مختومه شده است، البته این بیماری در کشور دارای چهار نسخه متفاوت در شمال، استان های با تراکم بالا مزارع مرغ تخمگذار (شامل آذربایجان شرقی، قزوین، تهران، قم، مرکزی و اصفهان) و سایر نقاط کشور است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه ما اکنون در استان هایی که مزارع مرغ تخمگذار داریم هیچ گونه درگیری واحدهای صنعتی را نداریم، افزود: ما از لحاظ شناسایی کانون‌های بیماری، دو ویژگی داریم که اکنون شفاف‌ترین آمار کانون ها را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام کرده ایم.

به گفته وی، به تازگی در کارخانه آرد تک در شهریار ۱۴۰ قطعه طیور، در اتوبان خلیج فارس، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، اردبیل و کارخانه سنگبری در آذربایجان غربی، سه کانون مرغ بومی در تهران و سه کانون مرغ بومی در البرز و برخی باغ ویلا شناسایی و طیورشان معدوم شده اند اما هیچ واحد صنعتی ما در استان های البرز و تهران درگیر نیستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: اکنون ۷۵ میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پولت در یک هزارو ۷۰۱ واحد تولیدی در کشور داریم که سه هزارو ۵۰ تن روزانه تخم مرغ تولید می کنند که ۶۵۰ تن مازاد نیاز بر کشور است.

به گفته وی، روزانه دو هزار و ۴۰۰ تن نیاز تخم مرغ کشور است که بقیه تولید، مازاد بر نیاز داخلی است که این مازاد تولید به دلیل موفقیت سازمان دامپزشکی کشور در مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

ماکنعلی با بیان اینکه اکنون ما در ۱۹ نقطه کشور سیستم تشخیص مولکولی پیشرفته داریم، ادامه داد: برنامه عملیات مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهار محور  گزارش دهی، گزارش گیری، تشخیص، مهار و مختومه کردن درحال انجام است.

بیمه طیور از اول اسفندماه امسال اجباری شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: برای جلوگیری از پنهان کاری واحدهای پرورشی از ابتدای اسفندماه سال ۹۹ بیمه طیور به طور ۱۰۰ درصد اجباری شد؛ دیگر هیچ واحدی بدون بیمه امکان جوجه ریزی را ندارد.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال گردش است، اظهار داشت: البته قانون بیمه واحدهای پرورشی طیور مربوط به سال ۱۳۹۵ است.

فعالیت باغ پرندگان قم ممنوع می‌شود

ماکنعلی درباره باغ پرندگان قم گفت: سیستم شناسایی و رصد و پایش سازمان دامپزشکی کشور در بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به حدی قوی است که این بیماری در کمتر از ۲۴ ساعت در باغ پرندگان قم شناسایی و عملیات مهار آن انجام شد.

به گفته وی، اکنون ۶۷۰ قطعه پرنده باغ پرندگان قم معدوم شده است و احتمال آن می رود که از ادامه فعالیت این باغ پرندگان به دلیل حضور ۱۱ میلیون قطعه واحد مرغ تخمگذار و گوشتی در قم جلوگیری شود زیرا تامین امنیت غذایی کشور در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد.

بوتولیسم عامل مرگ 12 هزار پرنده در میانکاله/ کارگروه مقابله با بیماری تشکیل شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: آزمایشان دقیق ثابت کرده «بوتولیسم» عامل مرگ 12 هزار پرنده در میانکاله است و در این زمینه کارگروهی برای مقابله با بیماری تشکیل شده است.

دکتر علی صفر ماکنعلی ر گفت: آزمایشات دقیق ما ثابت کرد که بوتولیسم عامل اصلی مرگ پرندگان است و عواملی دیگر کاملا در آزمایشات ما رد شده است.

وی افزود: به دلیل کم شدن آب تالاب، سرازیر شدن پساب مناطق اطراف و در نتیجه کاهش میزان اکسیژن بوتولیسم ایجاد شده است، در شرایط بی هوازی باکتری کلوستریدیوم این سم را تولید کرده و پرندگانی که به این منطقه برای زمستانگذرانی می آیند را به کام مرگ کشیده است.

برخی فعالان محیط زیست چند فرضیه را برای مرگ پرندگان می گفتند اینکه پسابی که از مناطق اطراف به این تالاب سرازیر می شود باعث ایجاد فلزات سنگین در موجودات این اکوسیستم می شود دوم برخی صیادان به تلافی اینکه دولت به آنها مجوز صید نمی دهد به این منطقه سم ریخته اند.

ماکنعلی در پاسخ به سوال فارس که تا چه اندازه به آزمایشات خود اطمینان دارید که با اطمینان این فرضیه ها را رد کرده و تنها بوتولیسم را عامل مرگ می دانید، گفت: آزمایش در مجهزترین آزمایشگاه که در دنیا هم بی نظیر است انجام شده و حتی برای تایید در آزمایشگاه دیگر دانشگاه ها هم انجام شد و آنها نیز نظر ما را تایید کردند.

سال گذشته هم 45 تا 50 هزار پرنده مهاجر در این تالاب کشته شدند و سازمان دامپزشکی کشور عامل آنرا بوتولیسم عنوان کرد و آن زمان تاکید کرد که اگر اقداماتی برای جلوگیری از این بیماری انجام نشود سال آینده هم این بیماری سراغ این تالاب خواهد آمد.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور از نزدیک به 12 هزار پرنده ای که در تالاب میانکاله کشته شدند 94 درصد چنگر، 3.5 درصد فلامینگو و یک درصد بقیه پرندگان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه کارگروهی برای مقابله با این بیماری و مرگ پرندگان در میانکاله تشکیل شده است، گفت: راهکارهایی هم وجود دارد نخست اینکه به این تالاب با پمپ آب بریزند دوم چاه های غیرمجاز بالادست این تالاب مسدود شود و سوم تصفیه خانه هایی ایجاد شود تا آب آلوده به این تالاب سرازیر نشود.

حیات وحش میانکاله که تنها بازمانده از مناطق نیمه مشجر دریای خزر است با مساحت 65 هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی دریا و در دوازده‌کیلومتری شمال شهر بهشهر قرار دارد. همچنین این تالاب از جنوب به خلیج باریک و کم‌عمق گرگان، از شرق به آشوراده (در نزدیکی بندر ترکمن) و از غرب به بندر جدید امیر آباد منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از مرگ و میر پرندگان در این تالاب سازمان باید دستگاه های مختلف از جمله وزارت نیرو با دادن حق آبه، ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای اطراف و پلمپ چاه های غیرمجاز با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی و شهرداری و استانداری همکاری کنند.

منبع: فارس، ایرنا

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
Rasouli
|
United States of America
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
7
4
طرح واکسیناسیونی که دکتر ماکنعلی آن زمان مطرح کردند باعث شد که امسال ما به دلیل مهار بیماری به خود افتخار کنیم زمانی که رییس سازمان به دلیل به علم و سواد خودش انتخاب می شود نه با بازی های سیاسی ، همچین موفقیت هایی دور از انتظار نیست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
16
سلام آقای دکتر ماکنعلی عزیز و دوست داشتنی
برای پیش گیری از آنفلوانزا از زندگیمون داریم مایه می گذاریم. جمعه وروز تعطیل هم نمی‌شناسیم ولی متاسفانه هیچ کس فکر تسری وحقوق قانونی وشرعی ما نیست. داریم زیر بار فشار کار و تورم له میشیم. دکتر جان خواهشا تلاشتون را برای احقاق حقوق سازمان بیشتر کنید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
4
0
امروز 3 اسفند به 2 فروشگاه زنجیزه ای (در تهران) مراجعه کردم اما حتی یک تخم مرغ هم وجود نداشت. .................
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
6
سلام
ظاهرا مدتی است که رویه حکیم مهر بر گردش آزادانه‌ی اطلاعات نیست
و هر نوع نظر مخالفی ولو بدون توهین و ...؛ توام با مصلحت اندیشی حذف و یا سانسور میشه
این نوع سانسور، به شدت آسیب‌زاست
این نظر صرفا بازنشر فرمایشات همین آقایون و پرداختن به اونها از منظر دیگه‌ای است و اگر مشکلی داشته، نباید از ابتدا این نظرات در حکیم مهر منتشر می‌شد! و وقتی منتشر شده، قاعدتا نباید بازنشر این نظرات در حکیم‌مهر مشکلی داشته باشه...
اگر قراره که فقط تعریف و تمجید‌ها در حکیم‌مهر منتشر بشه، بهترین راه اینه که قسمت نظرات و کامنت‌ها بسته بشه...
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
3
سلام اقای دکتر میشه اسم ازمایشگاههای اون دانشگاهی که بوتولیسم را تایید ورده اسم ببرین،؟؟؟ مثلا کدوم دانشگاه؟؟؟ متاسفانه تزریق محتویات گوارشی پرندگان مرده به موش و مشاهده علائم دلیل بر بتولیسم نیست؟؟؟ ایا کروماتوگرافی یا ازمون مشابهی برای تایید انجام شده است؟؟؟ در مورد سایر بیماری ها ایا متاژنومیکس وانجام شده یا اینکه هر بیماری به صورت جداگانه انجام شده؟؟؟ چون اگه ببرسی واسه همه بیماری ها به صورت جداگانه انجام شده باشه به نظر میزسه با تمام احترام کار به صورت نادرست انجام شده است !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
1
2
اگه به همه استان‌ها واکسن میدادن واجباری بودن واکسن آنفولانزا در دستور کار میبود الان هیچ کجا مرغی حذف نشده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
0
ای زعمای سازمان دامپزشکی به فکر کارکنان سازمان دامپزشکی باشید حکومت بر کسانی که زیر خط فقر مطلق نگه داشته اید افتخار نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
حرف از کدوم مازاد میزنین ..............
نظر شما
ادامه