کد خبر: ۶۲۸۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

قوهای فریادکش تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران پس از سه ماه زمستان‌گذرانی این استان را ترک کرده و به زیستگاه اصلی خود در سیبری بازگشته‌اند تا از شکار بی‌رویه و مرگ ناشی از بیماری بوتولیسم در امان باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این پرنده آوازخوان آخرین گروه از پرندگان زمستان گذران بود که آذر ماه برای زمستان گذرانی وارد تالاب های مازندران شد و اکنون اولین گروهی است که این منطقه را ترک کرده است.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس سرشماری میدانی در فصل سرد سال جاری بیش از ۹۰ گونه پرنده مهاجر با جمعیت برآوردی حدود ۷۰۰ هزار بال برای زمستان گذران از سیبری در تالاب ها و آببندان های مازندران فرود آمدند و قوهای فریادکش آخرین گروه از این مهاجران بودند که آذر ماه وارد تالاب های استان شدند.

«کورورس ربیعی» روز شنبه جمعیت قوهای فریادکش را در سال جاری حدود پنج هزار بال اعلام کرد و افزود که تاکنون حدود ۸۰ درصد از این تعداد تالاب های ازباران فریدونکنار ، سرخرود محمود آباد و میانکاله را ترک کردند.
وی گفت : در حال حاضر کمتر از یک هزار بال از این پرندگان پرسر و صدا و شلوغ به خاطر جوجه ریزی همچنان در تالاب ها و آببندان های مازندران حضور دارند و آنها هم تا پیش از فرارسیدن سال جدید به زیستگاه اصلی خود در سیبری بازمی گردند.

ربیعی علت اصلی ماندگاری کمتر و مهاجرت معکوس این پرنده آوازخوان را بویژه از تالاب ازباران و سرخرود استرهای ناشی از شکار بی رویه در این تالاب ها اعلام کرد.

قوی فریادکش یکی از چندین گونه قو است که به خاطر سر و صدای زیاد نام "فریادکش" به آنها داده شده است. قوی فریادکش دارای جثه‌ای بزرگ تر از قوهای معمولی و کوچک است و وزن آن بیشتر از ۱۰ کیلوگرم است و به همین خاطر هم از جمله پرندگان سنگین وزنی به شمار می رود که می تواند پرواز کند. قوهای فریادکش بویژه هنگامی که در حال رشد هستند، فضای زیادی برای زندگی لازم دارند چون در سن کم پاها توانایی نگه داشتن وزن بدنشان را برای مدت زمان طولانی ندارد. این قو بیشتر وقت خود را به شنا کردن می‌پردازد و از علف‌های زیر آب تغذیه می‌کند.

تداوم مرگ بوتولیسمی 

معاون محیط زیست مازندران با اظهار این که بازگشت پرندگان مهاجر زمستان گذران از مازندران معمولا از اواسط اسفند ماه با فروکش کردن نسبی سرمای هوا شروع می شود ، گفت : پیش بینی ما این است که مانند سال های دیگر ، بیش از ۹۰ درصد پرندگان مهاجر تا وایل بهار ۱۴۰۰ تالاب ها و آب بندان های استان را ترک کنند.

وی افزود : همزمان با گرم شدن نسبی هوا، مهاجرت پرندگان بهار گذران و تابستان گذران شامل زنبورخواران، پرستوی دریایی، چلچه و گونه های دیگر این پرندگان به استان مازندران شروع می شود که گاهی بیش از ۳۰ گونه را شامل می شود.

ربیعی همچنین از تداوم کشتار بوتولیسم در میانکاله خبر داد و گفت : با گذشت بیش از ۲۰ روز از شیوع بیماری بوتولیسم در میانکاله، روند افزایشی تلفات در میان گونه های مختلف همچنان ادامه دارد.
وی افزود : تا پایان روز جمعه ۱۱ هزار و ۷۰۰ لاشه از انواع پرندگان مهاجر تلف شده از داخل تالاب میانکاله و اطراف آن جمع آوری شده و بیشتر لاشه ها مربوط به فلامینگو و چنگر معمولی است.

معاون محیط زیست مازندران پیش بینی کرد که تلفات تا اواخر اسفند ماه جاری و پایان یافتن دوره زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و بازگشتشان به زیستگاه اصلی ادامه یابد.

وی گفت که تاکنون بیماری بوتولیسم از میان ۱۳ گونه از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله تلفات گرفته که تعدادی از آنها از میان گونه های مختلف قو بود.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله امسال برای دومین سال متوالی از نهم بهمن ماه شروع شد و همچنان ادامه دارد.

سازمان دامپزشکی کشور علت تلفات را بیماری بوتولیسم که نوعی مسمومیت غذایی است اعلام کرده است. پارسال بوتولیسم بیش از ۵۰ هزار تلفات از پرندگان مهاجر گرفته بود.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محیط‌بان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
0
ترک کردند یا تموم شدند...
این اخبار رو چطور نشر میدین؟
نظر شما
ادامه