کد خبر: ۶۲۷۲۸

مدیرکل دامپزشکی استان قم با انتقاد از انتشار اخبار کذب در برخی رسانه‌ها مبنی بر معدوم‌سازی سه هزار پرنده در باغ پرندگان، گفت: حدود 600 پرنده به شیوه بهداشتی جمع‌آوری، معدوم و دفن شد و واحد به‌صورت کامل ضدعفونی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهرداری قم، «دکتر مهدی رفیعی» با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزا در باغ پرندگان قم، اظهار داشت: این مجموعه دارای مجوزهای لازم از محیط‌زیست و دامپزشکی بوده است و استانداردهای بهداشتی و همچنین استقرار مسئول فنی نیز در باغ پرندگان انجام پذیرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه باغ پرندگان بر اساس استانداردها مشغول به فعالیت بوده است، تصریح کرد: در تمام دنیا این بیماری در نیمه دوم سال با مهاجرت پرندگان امری طبیعی است و هشدارهای جهانی نیز در این رابطه بارها اعلام‌شده است و بسیاری از کشورها درگیر این بیماری بوده است.

رفیعی با تأکید بر اینکه این بیماری در چرخه است، ابراز کرد: هرچقدر پرندگان در معرض پرندگان مهاجر قرار گیرند، این خطر وجود دارد و در اطلاع‌رسانی‌ها به روستائیان نیز این هشدارها اعلام‌شده است که در طیور را در محیط‌های مسقف نگهداری کنند.

وی مشاهده بیماری حاد پرندگان در باغ پرندگان قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه گزارشی مبنی بر افزایش تلفات و مشاهده این بیماری در باغ پرندگان دریافت شد که بلافاصله نمونه‌گیری‌ها انجام گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه روز ۲۰ بهمن‌ماه جواب تست‌های بیماری حاد پرندگان مثبت اعلام شد، یادآور شد: بلافاصله این واحد قرنطینه شد و حدود ۶۰۰ پرنده به شیوه بهداشتی جمع‌آوری، معدوم و دفن شد و واحد به‌صورت کامل ضدعفونی شد.

رفیعی با انتقاد از انتشار اخبار کذب در برخی رسانه‌ها مبنی بر معدوم‌سازی سه هزار پرنده در این واحد، اضافه کرد: با هماهنگی‌های کارشناسان و مسئول فنی لیست پرندگان تهیه شد و واحد به‌طور کامل قرنطینه و مورد ضدعفونی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این واحد در حال حاضر مورد شستشو، ضدعفونی و کاردک کشی قرارگرفته است و پس از اتمام قرنطینه، خاتمه کانون و اقدامات تکمیلی این واحد می‌تواند فعالیت خود را دوباره ادامه دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: شهرداری برای فعالیت این واحد تمام مجوزها، مراحل قانونی و استعلامات دامپزشکی و محیط‌زیستی را دریافت کرده است و هیچ کوتاهی در زمینه اخذ مجوزها و صدور پروانه رخ نداده است.

 

نظر شما
ادامه