کد خبر: ۶۲۶۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل روز شنبه مورخه  25.11.99  در برنامه رادیویی «دانیشیق» صدای مرکز اردبیل گفت با توجه به شناسایی چندین کانون بیماری تب برفکی در استان و در راستای محدود سازی و جلوگیری از گسترش بیماری لازم است دامداران، دامپروران و روستائیان استان در کنار رعایت اصول بهداشتی در واحد های دامداری ، حتما دامهای خود را برعلیه این بیماری واکسینه نمایند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداراه کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر بهلول تکلوی» با تاکید براینکه با تمهیدات انجام شده واکسن تب برفکی به اندازه کافی در مرکز بخش خصوصی و غیر دولتی دامپزشکی تمامی شهرستانهای استان موجود بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست نسبت به احتمال شیوع این بیماری در جمعیت دامی استان  در ماههای پیش رو هشدار داد و افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع ؛ تعلل دامداران در این زمینه به هیچ وجه جایز نیست و لازم است دامداران هشدارهای کارشناسان دامپزشکی را جدی گرفته و از طریق مراجعه به بخش خصوصی و غیر دولتی دامپزشکی نسبت به انجام واکسیناسیون و ایمن سازی دامهای خود برعلیه این بیماری اقدام نمایند.

این مقام مسئول در دامپزشکی رعایت مقررات بهداشتی، امنیت زیستی و قرنطینه ای، برنامه ریزی جهت انجام واکسیناسیون گله، خودداری از خرید و فروش و نقل و انتقال بی ضابطه دام بیمار و مشکوک به بیماری، ضدعفونی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام با مواد صدعفونی کننده مناسب را از مهمترین موارد پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان از ابتدای سالجاری 79 هزار و 66 راس دام سنگین و 466 هزارو 971 راس دام سبک بر علیه این بیماری واکسینه شده است.

گفتنی است بیماری تب برفکی یکی از مهمترین، مسری ترین و پرخسارت ترین بیماری دامی در دامهای زوج سم است که موجب کاهش تولید شیر، گوشت و پشم دامها شده و در موارد شدید در دامهای جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می دهد این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
1
کدام واکسن!!؟ سالیان سال است که علیرغم واکسیناسیون ولی باز دامها مبتلا به تب برفکی می شوند!! ایراد کار کجاست معلوم نیست هر نوع واکسنی هم استفاده می شود اعم از ایرانی و هندی و ترکیه تاثیر محسوسی درپیشگیری از اپیدمی ندارد! من به عنوان مرکز مایه کوبی خسته شدم از بس واسه دامدار توجیه بابت عدم عملکرد مناسب واکسن ها آوردم!! بارها و بارها اتفاق افتاده دامداری که دوبار به فاصله 15 روز توسط اکیپ مایه کوب بر علیه تب برفکی واکسینه شده دو ماه بعد درگیر بیماری میشه... !! متاسفانه فقط واکسن بهانه ای شده واسه ........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
واکسنی که زنجیره سردش را رعایت نکنی همینه. چرا ما می زنیم موثره
navid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
مورد واکسن تب برفکی علاوه از رعایت کامل زنجیره سرد ، همپوشانی سویه واکسن با سویه درگیر منطقه ضروری است. ضمنا تکرار واکسن هم باید انجام بدید اون هم در 21 روز نه 15 روز.تکرار زود تر خود می تواند عامل شکست واکسیناسیون باشد.
نظر شما
ادامه