کد خبر: ۶۲۵۷۴

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به استمرار تلفات پرندگان مهاجز آبزی در خلیج گرگان با ظن ابتلا به بوتولیسم، نسبت به احتمال سرایت مرگ و میر این پرندگان به آبزیان هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر غلامرضا محرابی» اظهار داشت: بر اساس آزمایشات مرکز بیماری شناسی سازمان دامپزشکی، علت تلفات پرندگان در پهنه آبی خلیج گرگان بوتولیسم است که دامنه اثرگذاری این باکتری فقط به پرندگان محدود نمی شود.

وی بیان کرد: وجود باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» در نمونه لاشه پرندگان جمع آوری شده از میانکاله و خلیج گرگان به اثبات رسیده که تزریق آن به موش و خرگوش آزمایشگاهی منجر به مرگ این گونه ها شد و می‌تواند موجب تلف‌شدن دیگر جانداران از جمله آبزیان شود.

محرابی گفت: تا زمانی که پسروی و کیفیت آب خلیج گرگان به طور ریشه ای حل نشود، امکان استمرار تلفات جانداران در سال های آینده نیز وجود دارد.

به گفته وی در نتیجه کیفیت پایین آب خلیج گرگان، اکسیژن محلول در آب تغییر کرده و این عامل بر فعالیت میکروارگانیسم های شناور یا ته‌نشین شده در اکوسیستم های آبی تاثیر می‌گذارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان بیان کرد: در یک ماهه گذشته خلیج گرگان بیش از ۱۰ روز دمای هوای گرم را تجربه کرد که این امر در کنار افزایش روز افزون مواد آلی آب ناشی از ورود پساب و فاضلاب صنعتی و خانگی موجب رشد فعالیت باکتری بوتولیسم می‌شود.

وی گفت در یک هفته گذشته لاشه افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ چنگر و فلامینگو توسط همکاران دامپزشکی گلستان از پهنه آبی خلیج گرگان خارج و به صورت بهداشتی دفن شد.

طبق اعلام دامپزشکی بر اثر بیماری بوتولیسم که از بهمن ماه تا اواخر اسفند پارسال در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد، بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در ۲ استان گلستان و مازندران تلف شدند.

بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری «کلستریدیوم بوتولینیوم» ایجاد می شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می شود.

این باکتری ها به طور وسیع در خاک وجود داشته و برای فعالیت و تولید سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی‌هوازی نیاز دارند.

تالاب بین المللی میانکاله با افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی در غرب گلستان و شرق استان مازندران واقع است و سالانه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب به سر می برند.

خلیج گرگان بخشی از  پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط زیست مازندران است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه