کد خبر: ۶۲۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

محققان در پژوهشکده رویان اصفهان با روشهای نوین علمی موفق به افزایش ۲۵ درصدی انتقال جنین به دام شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، رییس پژوهشکده رویان اصفهان گفت: تا ۱۰ سال پیش درصد موفقیت انتقال جنین به دام در این مرکز پژوهشی تنها پنج درصد بود که اکنون با دست یابی به روش‌های نوین انتقال جنین به بیش از ۲۵ درصد رسیده  است.

«دکتر محمد حسین نصر اصفهانی» افزود: دست یابی به روش کارآمد در "بی هسته کردن تخمک"، "بهینه کردن شرایط کشت آزمایشگاهی" و بهینه کردن روش انتقال جنین به دام" سه گام مهم برای رسیدن به این موفقیت بوده است.

به گفته وی تا پیش از این از دستگاه میکروسکوپ وارداتی برای "بی هسته کردن تخمک" استفاده می‌شد که در طول روز با این روش تنها ۵۰ تخمک بی هسته می‌شد، اما اکنون با روش منحصر به فرد جایگزین این میزان به ۵۰۰ تخمک افزایش یافته است.

رییس پژوهشکده رویان اصفهان ادامه داد: با اضافه کردن مکمل هایی، علاوه بر مطلوب شدن محیط کشت جنین میزان رشد جنین از ۱۵ به ۳۰ رسیده است.

دکتر نصر اصفهانی تاکید کرد: از روش "لاپاراتومی" به سمت "لاپاراسکوپی" رفته ایم که در این روش جدید دیگر نیاز به جراحی دام و اتاق عمل نیست که با استفاده از این روش انتقال جنین از ۶ به ۵۰ راس در روز افزایش یافته است.

اکنون با دست یابی به این موفقیت‌ها سالانه در کشورمان ۵۰۰ تا هزار رأس جنین انتقال داده می‌شود که در تکثیر دام سبک با توان ژنتیکی بالا بسیار تاثیر گذار است.

هر رأس دامی که با توان ژنتیکی بالا بخواهد وارد کشور شود به طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد که با دست یابی به علم شبیه سازی در ایران این هزینه‌ها به نصف کاهش یافته است.

ایران هشتمین کشور دنیا در علم شبیه سازی است که در حال حاضر با ارائه صد‌ها مقاله به عنوان مرجع سایر کشور‌ها در این زمینه شناخته شده است.

در حال حاضر در پژوهشکده رویان اصفهان پنج نژاد بز با توان ژنتیکی بالا شامل "سانن، آلپاین، مورسیا، بوئر و موبنده" شبیه سازی شده است که شیری و گوشتی هستند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
1
باریک الله به اصفانیا
نظر شما
ادامه