کد خبر: ۶۲۳۸۰

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، گفت: با توجه به اینکه آخرین مورد شناسایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی در بین پرندگان مهاجر تالاب میقان و در چهاردهم دی ماه اعلام شد، لذا با گذشت بیش از ۲۰ روز از آخرین مورد گزارش شده، مرکزی از نظر این بیماری استانی «پاک» محسوب می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیار آفتاب، سال ۱۳۹۵، با ورود پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این تالاب شیوع گسترده ای پیدا کرد. پس از چند روز این بیماری به مرغداری های اطراف تالاب نیز سرایت کرد و باعث تلفات بسیار گسترده ای در طیور صنعتی استان شد.

پس از گذشت ۴ سال، با تلف شدن صد ها قطعه پرنده مهاجر در این تالاب، بار دیگر پای این نوع از آنفلوانزا به استان مرکزی باز شد. اما تجربه سال ۹۵ باعث شد تا مسئولین مرتبط به سرعت دست به کار شوند و سعی در محدود سازی تلفات صرفا در محدوده تالاب میقان داشته باشند.

خوشبختانه این امر محقق شد و آخرین گزارش از تلفات ناشی از این بیماری مربوط به نیمه دی ماه می شود و پس از آن تلفاتی گزارش نشد.

در همین راستا «دکتر سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با دیارآفتاب، گفت: با توجه به اینکه آخرین مورد شناسایی این بیماری در استان مرکزی در بین پرندگان مهاجر تالاب میقان و در چهاردهم دی ماه اعلام شد، لذا با گذشت بیش از ۲۰ روز از آخرین مورد گزارش شده، این استان از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استانی پاک محسوب می شود.

نقیبی ادامه داد: طبق آخرین آمار، هزار و ۲۶۴ قطعه پرنده که عمدتا شامل غازهای وحشی می شدند در تالاب میقان اراک درگیر این بیماری شده و تلف شدند که با همکاری و تلاش محیط زیست و دامپزشکی استان، این بیماری کنترل شد و بر خلاف سال ۱۳۹۵ که به مرغداری های بومی و صنعتی اطراف تالاب سرایت کرد و باعث تلفات گسترده شد، خوشبختانه امسال شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

 

نظر شما
ادامه