کد خبر: ۶۲۳۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

چهارشنبه 8 بهمن 99 همزمان با نشست خبری «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس این سازمان با اصحاب رسانه، «سند ملی بهداشت دام عشایر» بصورت ویدیوکنفرانس و با حضور رئیس سازمان‌ دامپزشکی کشور، «شاهپور علائی‌مقدم» رئیس سازمان امور عشایر ایران و «مویدی» معاون سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی رونمایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، ماکنعلی در رابطه با هدف از رونمایی این سند گفت: با هدف تسهیل در خدمات‌رسانی امور بهداشتی دام در مناطق عشایری و اجرای بهینه فعالیت‌هایی چون واکسیناسیون و تامین دارو برای جمعیت دامی، این سند در دستور کار این سازمان قرار گرفته است تا فعالیت‌های مذکور با تربیت و آموزش نیروهایی از درون این قشر، واگذار شود.

وی افزود: در این طرح که از سوی معاونت آموزشی و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود، قرار است افرادی از میان عشایر شناسایی و کارت حرفه ای بهداشت پس از گذراندن دوره‌های آموزشی برای آنها صادر شود تا با در اختیار گرفتن اموری چون واکسیناسیون و توزیع دارو تحت نظارت سازمان دامپزشکی در مناطق هدف فعالیت کنند.

وی‌ افزود: همچنین ارتقای تولید و بهداشت دام عشایر از برنامه‌های راهبردی وزارت جهادکشاورزی است و در همین راستا کمیته‌ای راهبردی با مشارکت ارگان‌هایی مانند شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان عشایری، شیلات و دامپزشکی نیز تشکیل شده است تا در زمینه افزایش تولیدات، بازاریابی و صادرات فرآورده‌های گوشتی و لبنی عشایر و همچنین ارتقای سطح بهداشت و سلامت دام های این قشر زحمتکش فعالیت نمایند.

ماکنعلی گفت: در قالب کمیته ملی راهبردی بهداشت دام همه اقدامات لازم را برای بهبود تولیدات دامی و ایجاد زنجیره تولید در میان عشایر کشور به کار خواهیم گرفت و با کمک استانداران و فرمانداران استان‌های محل اسکان عشایر، این برنامه جامع برای بهبود اقتصاد، بهداشت و تولیدات در دستور کار قرار گرفته است.

شاهپور علائی‌مقدم سازمان امور عشایر ایران نیز در این نشست با بیان اینکه عشایر با کمترین مزاحمت در 59 درصد جغرافیایی ایران پراکنده هستند و استراتژی کوچ آنها در کشور ما منحصر به فرد است تصریح کرد: عشایر از معدود تولیدکنندگان کشور هستند که به دنبال آب مجازی هستند و هر یک نفر عشایر، گوشت قرمز 16 ایرانی را با کمترین توقع و کمترین مزاحمت تولید می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات به عشایر و کوچندگان گفت: در این رابطه از سازمان دامپزشکی کشور که با طرح ملی ارتقای بهداشت دام عشایر در حال خدمت به گروهی است که 20 درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند اظهار امیدواری کرد تا منافع عشایر در تمام این طرحها به ویژه در پرهیز از هزینه‌تراشی برای آنها که در شرایط خاص اقتصادی در حال تامین بخشی از گوشت قرمز کشور هستند ملاحظه شود.

وی با استناد به وضعیت جمعیت عشایر کشور در چند دهه گذشته اظهار کرد: تعداد جمعیت عشایر کشور است عشایر در 29 استان پراکنده اند و به غیر از استان کردستان، سایر استان ها دارای جمعیت عشایری هستند.

وی افزود: در بین استانهای کشور، استان فارس با 141,315 نفر (11.91 درصد کل جمعیت عشایر) بیشترین سهم جمعیت عشایر کشور را در خود جای داده است. پس از فارس، استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان هر کدام با 8.88، 8.37 و 8.24 درصد، بیشترین سهم جمعیتی عشایر کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه عشایر با تولید حدود 20 درصد از نیازهای انواع پروتئین حیوانی کشور، جزو مولدترین قشر از اقشار جامعه ایرانی به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: افزون بر آن، نقش و جایگاه اجتماعی – فرهنگی عشایر در رخدادهای تاریخی و اجتماعی و فرهنگی کشور نیز دارای ارزش‌های فراوان است.

در این آیین «دکتر علی‌اکبر مویدی» رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی نیز با بیان اینکه در کشور بالغ بر 4 میلیون و 300 هزار بهره بردار کشاورزی در حال فعالیت هستند که بخش مهمی از این جمعیت در حوزه عشایر فعالیت می‌کنند تصریح کرد: شاید یکی از اتفاق‌های مهم که در قالب سند ارتقای بهداشت دام عشایر نیز مدنظر قرار گرفته است، افزایش بار دانش لازم با روش خاص عشایر به آنهاست تا وضعیت کمیت و کیفیت تولید آنها بیش از پیش افزایش یابد.

به گفته وی، در قالب این طرح 23 هزار نفر از عشایر در قالب پودمان‌های آموزشی و کمک کارشناسان جامعه عشایری و 2 هزار عضو هیات علمی که در خدمت سازمان تحقیقات کشاورزی هستند به ارتقای بهداشت دام عشایر کمک خواهند کرد.

لازم به ذکر است در مراسم رونمایی از سند ارتقای بهداشت دام عشایر که با خیرمقدم «حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم» آغاز شد؛ معاونان سازمان دامپزشکی کشور و خبرنگاران نیز حضور داشتند.






 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
0
0
این چه وضعیه !؟خود متولی بهداشت و عدم رعایت پروتکل ها ! و متاسفانه سازمان بار اولش نیست مجازی بخاطر این هست که احدی جز انگشت شمار حضور نداشته باشند
نظر شما
ادامه