کد خبر: ۶۲۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور طی نامه‌ای رسمی از عملکرد مرغ ملی آرین بشدت دفاع کرد.

به به گزارش حکیم مهر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی برنامۀ ملی ارتقاء امنیت و سلامت گوشت مرغ، «دکتر سورنا ستاری» در نامه‌ای خطاب به ریاست محترم جمهور نوشت: آثار جایگزینی سویۀ آرین با سویه‌های تجاری وارداتی موجود در کشور، در قالب پروژۀ ارزیابی و مقایسۀ عملکرد سویه‌های جوجۀ گوشتی رایج (کاب، راس، آرین، آربورایکرز) با حمایت ستاد توسعۀ زیست‌فناوری … توسط مؤسسۀ تحقیقات علوم دامی کشور صورت گرفت.

وی اضافه کرد: یافته‌های این تحقیق همراه با گزارش‌های منتشر شده توسط واردکنندگان سویه‌های تجاری به کشور … بیانگر این واقعیت است که به لحاظ شاخص‌های عملکرد (وزن بدن، ضریب تبدیل غذا، درصد ماندگاری، درصد لاشه، چربی حفره‌های بطنی، یکنواختی گله و …)، سویۀ آرین با اختلاف جزئی با سویه‌های خارجی در شرایط پرورش تحقیقاتی و تجاری محدود، از عملکرد قابل قبولی برخوردار بوده و جایگزین مناسبی برای سویه‌های خارجی در کشور است.

ستاری افزود: همچنین مقایسۀ عملکرد … به‌وضوح نشان می‌دهد سویۀ آرین درصورت پشتیبانی، قادر است تمامی اجداد، مادر و جوجۀ گوشتی و با اندکی حمایت‌های اقتصادی و اصلاحی در الگوی مصرف و سلامت جامعه، گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تأمین نماید.

معاون علمی رئیس‌جمهور، در بخش دیگری از این نامه با اشاره به مزایای رقابتی آرین یادآور شد: سویۀ آرین دارای مزایای رقابتی همچون استفاده از جیره‌های رقیق با انرژی و پروتئین کمتر، جیرۀ تنظیم‌شده بر پایۀ منابع داخلی و در دسترس‌تر خوراک (جایگزینی ذرت و سویا) و درنتیجه ارزان‌تر است.

وی درخصوص هزینه‌های ترویجی – حمایتی جایگزینی آرین با سویه‌های خارجی تصریح کرد: بار مالی حاصل از این جایگزینی … کاملاً توجیه‌پذیر است، به‌علاوه با جایگزینی ضایعات بوجاری گندم در جیرۀ غذایی آرین مطابق تحقیق انجام شده، و همچنین کاهش بهای تمام‌شدۀ تولید با افزایش تعداد جوجه‌ریزی همزمان با افزایش تراکم سطح در دورۀ پرورش و تولید مرغ سایز، بخش قابل توجهی از این بار مالی کاسته خواهد شد.

ستاری ادامه داد: به نظر این معاونت، با توجه به توان علمی و فناوری موجود در کشور، مرغ لاین آرین می‌تواند در قالب یک برنامۀ شتابدهی و با بهره‌گیری از کلیۀ ظرفیت‌های موجود، منجر به خودکفایی گوشت مرغ گردد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
0
0
به عمل کار براید ...
نظر شما
ادامه