کد خبر: ۶۲۳۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

تعدادی از حیوانات به دلیل شکار بیش از حد منقرض شدند یا در معرض انقراض هستند و این روز‌ها تنها تعداد کمی از آن‌ها در باغ وحش‌ها موجود است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در گذشته حیوانات زیادی در جهان زیست می‌کردند که این روزها تنها نام و عکس آن‌ها باقی مانده است، در ایران نیز حیواناتی وجود داشتند که به دلایلی به ویژه شکار بیش از حد منقرض شدند، یا در معرض خطر انقراض هستند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با حیواناتی که در معرض انقراض قرار گرفته اند و تنها تعداد محدودی از آن‌ها در طبیعت باقی مانده است، آشنا کنیم.

روباه ترکمنی

روباه ترکمنی از خانواده روباه‌های کوچکتر از روباه قرمز است. رنگ این روباه خاکستری و مایل به نقره است. مشخصه اصلی این روباه دم نسبتا کوتاه آن است که برخلاف سایر گونه‌ها به زمین نمی‌رسد و  رنگ مو‌های انتهایی دم برخلاف روباه معمولی و روباه شنی، قهوه‌ای تیره یا سیاه است.

تشخیص روباه ترکمنی از روباه معمولی کار دشواری نیست. پشت گوش‌های روباه ترکمنی به همان رنگ بدنش یعنی دارچینی‌رنگ و روباه معمولی پشت گوش‌هایش سیاه‌رنگ است. جالب است بدانید که روباه معمولی نوک دمش سفید و نوک دم روباه ترکمنی سیاه‌رنگ است. همچنین کوچک بودن جثه این حیوان ، بادامی‌تر بودن چشم‌ها و اندازه دم تشخیصش را آسانتر می‌کند.

این حیوان به دلیل پوست با ارزشی که دارد، در معرض شکار بیش از حد قرار گرفته، به همین دلیل تعداد این روباه‌ها به شدت کاهش یافته و خطر انقراض تهدیدشان می کند.

 

گربه پالاس

 گربه پالاس نیز در لیست قرمز انقراض قرار گرفته است؛  این گربه دارای موهای بلند و  رنگ بدن خاکستری روشن است که گاهی اوقات به زردی یا قرمزی می‌زند. گربه پالاس دارای سری گرد و پهن با گوش‌های خوابیده و کوچک است که در بیشترین فاصله از هم هستند.

جالب است بدانید که این گونه به راحتی از صخره‌ها بالا می‌رود و به ندرت در نواحی جلگه‌ای حضور دارد. متاسفانه تعداد محدودی از گربه‌های پالاس  در مشهد، سرخس و خوش ییلاق شاهرود و همین طور سواحل رود ارس در آذربایجان غربی دیده شده است.

 

فوک خزری

فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که به دلیل صید بی رویه این روزها در معرض انقراض قرار گرفته است و در صورت نابودی این گونه با ارزش اکوسیستم دریای خزر آسیب  خواهد دید، فوک‌ها مهاجرت سالانه گروهی منظمی دارند و مهاجرت آن‌ها به دمای آب بسیار وابسته‌ است؛ وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و وسردتر است، می‌روند.

فوک‌ها در زمستان به سمت سواحل روسیه و قزاقستان می‌روند و فرزندان خود را در آنجا به دنیا می‌آورند و در فصل بهار نیز به قسمت میانی و جنوبی دریای خزر مانند ایران و ترکمنستان می‌آیند.

در دهه ۹۰ میلادی جمعیت این گونه حدود یک میلیون فوک خزری بود که اخیرا با سرشماری‌های صورت گرفته مشخص شد حدود ۱۰۰ هزار فوک خزری باقی مانده است و این کاهش جمعیت شدید به دلایلی مانند آلودگی دریا، صید بی رویه و کم شدن کیلکا غذای اصلی فوک در حوزه برخی کشور‌های حاشیه رخ داده است.

 

لاک پشت پوزه عقابی

 لاک‌پشت پوزه‌عقابی یا منقارعقابی، گونه‌ای لاک‌پشت دریایی از تیره باخه‌ایان است که به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.  این لاک پشت به کمک پوزه عقابی خود، اسفنج های دریایی را از بین مرجان‌ها بیرون می‌آورد، در ایران زیستگاه این لاک پشت خلیج فارس و در ساحل تخمگذاری می‌کند و علاقه به استفاده از تخم این جانور باعث شده که در معرض انقراض قرار بگیرد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
0
2
شکار بی رویه آدرس غلط دادن یا مقصر جلوه دادن خود مردم است!! مهمترین دلیل انقراض گونه های حیوانات از بین رفتن زیستگاه های این حیوانات بدلیل تجاوز و کوچک کردن مدام زیستگاه‌های حیات وحش است...!! ويلا سازی های گسترده و اتوبان کشی از وسط زیستگاه و ایجاد معدن مختلف و...
نظر شما
ادامه