کد خبر: ۶۲۳۲۲

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اگر نوترکیبی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با آنفلوانزای فوق حاد انسانی اتفاق بیافتد می تواند یک همه گیری وسیع در جامعه رخ دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سید مهدی طباطبایی» در نشست مشترک با مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از یکسال دنیا درگیر بیماری کروناست و در ماه های اخیر شاهد بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون های آلوده در استان های همجوار هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که اقدامات پیشگیری از کرونا تاثیر قابل توجه ای در کاهش بروز آنفلوانزا در جمعیت انسانی داشته، افزود: در حال حاضر نگرانی از خطر نو ترکبیی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با آنفلوانزای فوق حاد انسانی و جود دارد و این موضوع تهدید جدی برای سلامت انسان بشمار می رود.

دکتر طباطبایی، رصد کردن وضعیت بیماری در جمعیت انسانی و جمعیت دامی را از الویت های مراقبت بیماری عنوان کرد و گفت: رفتار این نوع ویروس ها قابل پیش بینی نیست ولی با رعایت بهداشت قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: رعایت بهداشت دست و شستشوی مرتب آن، استفاده از ماسک و رعایت اقدامات پیشگیرانه توسط افراد در معرض تماس با طیور، نقش ویژه ای در پیشگیری ازاین بیماری دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان از رصد و پایش طیور روستایی ، صنعتی و پرندگان مهاجر خبر داد و گفت: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فوق حاد در طیور می باشد که گونه های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا کرده و باعث ایجاد تلفات بسیار بالا می گردد.

«دکتر مهدی حسینی» گفت: از مردم تقاضا می شودگوشت مرغ مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تحت نظر دامپزشکی تهیه و از خرید مرغ زنده پرهیز نمایند.

«دکتر مجید سرتیپی» مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: پرندگان مهاجر نقش مهمی در انتشار ویروس دارند و فروشندگان پرندگان دست آموز، کارگران مرغداری ها، دامپزشکان شاغل در صنعت طیور و آشپزها و مشاغل مشابه که با ماکیان اهلی زنده یا اخیرا کشته شده سر و کار دارند از افراد در معرض خطر این بیماری هستند.

گفتنی است: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده نماید و این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.

 
نظر شما
ادامه