کد خبر: ۶۲۳۱۰
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
دامپزشک منتخب ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر آرش خاکی» می‌افزاید: یکی از مشکلات پژوهش دامپزشکی این است که برخی پایان‌نامه‌ها به مسیر خوبی سوق داده نمی‌شود و هدفمند نیست و اساتید در حوزه‌های مختلف تحقیق می‌کنند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر آرش خاکی» متخصص پاتولوژی و دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز یکی از پژوهشگران منتخب در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان است که مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی را مربوط به محیط آموزش، امکانات آموزش، امکانات پژوهش و برخی مسئولین بعضی دانشگاه‌ها می‌داند‌ که دید و تجربه کافی از پژوهش ندارند.

او مخالفتی با پذیرش دانشجوی دامپزشکی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه آزاد ندارد و معتقد است که درهای دانشگاه باید همه جا باز باشد، اما شخصی که پذیرش می‌شود باید استحقاق علمی ورود به رشته را داشته باشد؛ کمااینکه در تمام دنیا دانشگاه‌ها بدون کنکور است و متقاضیان بر واسطه استعداد و توانایی علمی وارد کالج می‌شوند و هر رشته‌ای را که دوست دارند، پس از موفقیت در کالج مربوطه وارد رشته مربوطه می‌شوند.

دکتر خاکی در گفت‌وگو با حکیم مهر با تاکید بر اینکه اگر آموزش دامپزشکی زیر نظر ارگانی باشد که فارغ‌التحصیلان آن در حوزه سلامت و بهداشت عمومی انسان و دام یا بیماری‌های زئونوز کار می‌کنند، اتفاق بدی نیست، تصریح می‌کند: «یکی از مشکلات این است که پایان‌نامه‌ها به مسیر خوبی سوق داده نمی‌شود، موضوعات تکراری دارند، هدفمند نیستند و هر استاد به‌جای تمرکز در موضوع خاص در حوزه‌های مختلف تحقیق می‌کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفا کمی از خودتان برای ما بگویید و اینکه چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

بنده متولد سال ۱۳۵۶ در تبریز هستم و واقعیت این است که دامپزشکی انتخاب اول من نبود. در کنکور نظام فعلی آموزشی، فرد رشته‌هایی را انتخاب می‌کند و در نهایت این سیستم است که رشته نهایی را برمی‌گزیند. من از کودکی به حیوانات علاقه داشتم و الان هم دارم. اما همیشه به پژوهش بیشتر علاقه‌مند بودم و شاید این پژوهش بود که در دوره دکترای حرفه‌ای، مرا به طرف دوره PhD سوق داد.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی مهر ۷۴ در دانشگاه آزاد تبریز.

حکیم مهر: چه سالی فارغ‌التحصیل شدید و بعد از دوره عمومی چه کردید؟

در شهریور ماه سال ۸۰ فارغ‌التحصیل شدم و یک ماه بعد از آن، به صورت همزمان از ۲ محل پذیرش داشتم. یکی برای رشته نوروساینس از دانشکده پزشکی دانشگاه اوتاوا کانادا و دیگری PhD رشته پاتولوژی دانشگاه تهران. در واقع  ورود به دوره PhD در مهر ۱۳۸۰ ادامه موضوعی بود که در دوره دکترای حرفه‌ای در دانشکده پزشکی روی آن تحقیق می‌کردم؛ موضوع آن تکامل قلب، کلیه و کبد موش‌ها تحت تاثیر چند دارو در دوران جنینی بود.

حکیم مهر:‌ چه سالی عضو هیات علمی شدید؟

من از مهرماه سال ۸۰ تا زمان فارغ‌التحصیلی در خرداد ۱۳۸۴به شکل بورسیه درآمدم که از همان زمان با مخالفت‌هایی از سوی بعضی از همکاران با مرتبه مربی مواجه شدم. اما به هر حال در بهمن ماه سال ۸۰ به صورت رسمی بورسیه را اعلام کردند و تحصیل در تهران و تدریس در دانشگاه آزاد تبریز را به صورت همزمان شروع کردم. هفته‌ای یک روز در تبریز تدریس می‌کردم و مابقی را در تهران به مطالعه و تحقیق مشغول بودم.

حکیم مهر: آیا با انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت موافق هستید؟

ما در خیلی از کشورها چیزی به نام وزارت بهداشت و وزارت علوم به صورت جداگانه نداریم. منظور بنده این است که به طور کلی ارتباط بین علوم نباید قطع شود؛ به این معنا که یک مقوله محض به نام دامپزشکی نداریم و نمی‌توانیم این بینش را داشته باشیم که دامپزشک یک گوشی دارد و چند کیس را معاینه می‌کند. بلکه خیلی از مشترکات بین علوم پزشکی و علوم دامپزشکی در حوزه‌های علوم پایه و پیراپزشکی وجود دارد و باید ادغام‌هایی صورت گیرد. اگر آموزش دامپزشکی زیر نظر ارگانی باشد که فارغ‌التحصیلان آن در حوزه سلامت انسان، بهداشت عمومی، بهداشت انسان و دام یا بیماری‌های زئونوز کار می‌کنند، اتفاق بدی نیست. سیاست کلی باید به‌گونه‌ای باشد که ارتباط بین علوم قطع نشود.

حکیم مهر:‌ چه شد که در زمره ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتید؟

ریشه این ماجرا به دوره دکترای عمومی برمی‌گردد. سال چهارم دامپزشکی عمومی که بودم و پایان‌نامه را شروع کردم، به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رفتم و آنجا دانشجویان و اساتید مختلفی را دیدم که این اتفاق دید علمی من را باز کرد. دانشجوهای هم‌سطح خودم را دیدم که آنجا کار می‌کنند و به این شکل با مقوله صحیح انجام دادن تحقیق آشنا شدم. نتیجه آن پایان‌نامه‌ای شد که ادامه آن را در رشته پاتولوژی انجام دادم. اولین سالی که بورسیه شدم، در حال تحصیل بودم و فکرهایی در مورد نوع تحقیق داشتم. یعنی چه در دوره دکترای عمومی و چه تخصصی و بورسیه از تحقیق گسسته نشدم و با اساتید بزرگی کار کردم و آموختم. یکی از اساتید بنده در دانشگاه شهید بهشتی تهران، اولین قدم‌ها و الفبای مقاله‌نویسی و پژوهش را به من یاد دادند. به تدریج از مجلات داخلی و کنگره‌های بین‌المللی خارجی و چکیده مقاله شروع کردم و چند قدم جلوتر آمدم و پایان‌نامه دوره دکترای تخصصی را تمام کردم و ماحصل آن تعدادی مقاله شد.

حکیم مهر:‌ چند مقاله؟

 حدود ۲۰۰ مقاله بود که ۱۰۱ مقاله آن امروز در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. در واقع استنادهایی که در سطح بین‌الملل به مقالات می‌کنند، سبب می‌شود که پژوهشگر در فهرست دانشمندان برتر قرار گیرد و صرفا مقاله‌نویسی مهم نیست. شاید کسی بگوید که ۱۰۰۰ مقاله دارم اما ارجاع آن کم است. وقتی یک مقاله ارجاع می‌گیرد، یعنی حرف پژوهشگر در سطح بین‌الملل قابل قبول و مقاله و مجله هم معتبر بوده است. صنایع مختلف کشورها با توجه به رجوع به پایگاه‌های استنادی دنیا مثل Pubmed ، اسکوپوس و... از این مقالات استفاده می‌کنند و همین‌ها باعث می‌شود شما در رنکینیگی قرار بگیرید که انتخاب شوید.

حکیم مهر: اچ-ایندکس شما چند است؟

ما ۲ نوع اچ-ایندکس داریم؛ یک اچ-ایندکس در گوگل‌اسکولار که از لحاظ علمی سندیت ندارد. چون تمام مقالات را در هر جایی که پژوهشگر آن را منتشر می‌کند، به هر زبانی استناد پیدا کند، به آن اچ-ایندکس می‌دهد. اما آنچه امروز در حوزه علوم دنیا سندیت دارد و به‌عنوان اسکوپوس آی‌دی همراه اورکید نامبر (ORCID) شناخته می‌شود و مثل کد ملی هر فرد محقق است، اچ-ایندکس اسکوپوس است که امروز در ژانویه ۲۰۲۱ برای بنده عدد ۱۹ را نشان می‌دهد.

حکیم مهر: شما سال‌ها در حوزه پژوهش فعالیت می‌کنید. از نظر شما مهمترین مشکلات پژوهش دامپزشکی چیست؟

اولا اینکه باید بودجه‌ای وجود داشته باشد و بودجه‌ها به درستی اختصاص داده شود. یکی از مشکلات این است که برخی پایان‌نامه‌ها به مسیر خوبی سوق داده نمی‌شود و هدفمند نیست و اساتید در حوزه‌های مختلف تحقیق می‌کنند. در صورتی که اگر هر فردی در یک حوزه خاص فعالیت کند، سبب می‌شود که هر روز با مطالعه مقالات، بهتر بتواند کار ‌کند و دانشجوی سر کلاس در حوزه آموزش و پژوهش تقویت شود.

همچنین آزمایشگاه‌ها باید تجهیز شود و افرادی که Research man هستند و در سطح بین‌الملل CV دارند، زمام امور را در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها به دست بگیرند تا بتوانند راه را باز کنند. فرایند پژوهش به گونه‌ای است که اگر شما هر روز آن را انجام ‌دهید، فردا بهتر از امروز خواهید بود. در نتیجه امروز کسی که این مسیر را طی کرده، بهتر می‌تواند برای دیگران فتح بابی باشد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

باید به علوم پایه رشته دامپزشکی احترام بگذاریم کمااینکه نتایج مطالعات رشته‌های تخصصی دامپزشکی چیزی گسستنی از حوزه علوم پزشکی نیست چون الفبای هر تحقیقی با مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی شروع می‌گردد. در مرحله بعد Research را شروع و شکوفا کنیم و سال‌های متعدد در این حوزه کار کنیم. برای باسواد بودن در دانشگاه، سن ملاک نیست بلکه شاخص، تحقیق و ارجاعات بین‌المللی است و اینکه مقاله در کدام مجله منتشر شده و فرد محقق عضو کدام انجمن بین‌المللی است. اینها شاخص‌هایی است که امیدوارم تمام اساتیدی که قلمی در دست دارند و در حوزه‌های مختلف در کمیته‌های پژوهشی، آموزشی و... حضور دارند، به آن واقف باشند که چه عملکردی دارند، چون بالاخره هم از لحاظ علمی و هم شرعی باید روزی پاسخگو باشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
11
8
.................... کسی که صلاحیت داره خب سراسری قبول میشه ......................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
به دلیل ........ چشم شما آزاد قبول شدیم کار هم هست شما دنبال کار بگرد برا خودت آقای سهمیه ای سراسری ;)
دانشجو دامپزشکی ازاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
.................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
سلام به نظر می رسد تنها افتخار شما در زندگی قبولی در دانشگاه سراسری باشد، ان شاءالله طعم افتخارات واقعی نصیبتان شود تا بتوانید موفقیت های بزرگ دیگران را درک کنید و بدان احترام بگذاربد
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
ناشناس های عزیز البته که قبولی در هر رشته ای در دانشگاه سراسری افتخار بزرگتریه نسبت به پذیرفته شدن در دانشگاه آزاد و این فقط میتونه تفکرات یک ذهن ....... و شکست خورده باشه که هرکس سراسری قبول شده سهمیه ای هست:)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
بله قبولی سراسری افتخار بزرگیه که هرکسی توان رسیدن بهشو نداره جناب
آزاد تبریز
|
United States of America
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
8
2
با آرزوی موفقیت برای این استاد ارجمند
انشالا دانشجویان ایشان هم بتوانند در ادامه مسیری که ایشان آغاز کردند موفق باشند.
دکترافروزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
2
9
با تمام احترامی که برای نطرات ایشان قائل هستم. اما با افزایش تعداد دانشکده ها و دانشجویان‌کاملا مخالفم
فرانسه را بعنوان نمونه در نظر بگیرید.
فقط،۴ دانشکده دامپزشکی دارد و تعداد دانشجویان هم‌بسیار حساب شده و منطبق با بازار کار.
دانشگاه خودش به بیزینس تبدیل نشده است و درامد دانشگاهها مطرح نیست بلکه کیفیت آموزش و البته تعادل بازار جذب انها مطرح است
آیا تعداد گاوداریهای صنعتی فرانسه قابل مقایسه با ایران است؟؟؟
هم‌چنین می دانید که مرغ صادراتی فرانسه و تولیدش چقدر است
محصولات لبنیات فرانسه دنیا را قبضه کرده است.
جمعیت پت خانگی که جای خود دارد.
شخصا چندین بار به این کشور سفر کرده ام و در خیابان های پاریس در جستجوی کلینیک های دامپزشکی بودم‌تعداد انها نیز تعریف شده بود و محدود بر عکس تهران مثل بقالی کلینیک تاسیس نشده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
جناب افروزی با احترام نه جمعیت فرانسه اندازه ایران هست و نه شرایط آب و هوایی و نه سیستم پرورش دام و پت و نه الگوی تولید و مصرف و نه سیستم آموزش آکادمیک با شما تا حدودی موافقم ولی قیاس خام صحیح نیست . ضمنا تعداد کلینیک های فعال اونجا که یکی از برادران من هم به تازگی در یکی از اونها مشغول به کار شده بیش از 17 مرکز فقط در پاریس و اطرافش هست و جمعیت پاریس و حومه اون حدودا یک سوم تا یک چهارم جمعیت ثابت تهران هست . ضمنا اموزش در فرانسه و خیلی از کشورهای اتحادیه اروپا دقیقا یک بیزینس بسیار پر سود بین المللی هست اما تفاوت بسیار مهم اینه که اول مسایل مهمتر مملکت رو حل کردن و بعد فکر بیزینس علمی افتادن برعکس ما .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
3
11
تفاوت رتبه و سطح علمی در دانشگاه آزاد و سراسری فاجعه است و دوم اینکه تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاه آزاد بسیار بالا ..کجای دنیااین سطح علمی و رتبه ۴۰۰۰۰ به بالا دکتری میخونه؟؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
مرسی سهمیه دار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
هر دولتی سهمیه داره عجبببببببببببببب
ناصر دکتر
| Finland |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
بله جناب ناشناس همون‌طور که هر دانشگاه آزادی رتبش نجومیه پس طبق منطق شما هر دولتی هم سهمیه داره چیزی که عوض داره گله نداره....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
اکثر کشورهای دنیا با سطح علمی 40 هزار میشه دکتری خوند. عمو یه سر به کشورهای دیگه بزنی بد نیست. ولی اونجا ورودی آسونه و خروجی سخت. کاااملا برعکس ایران که کل سطح علمی دانش اموز رو میخوان توی یک آزمون 3 ساعته محک بزنن.بابا این بحث ها کهنه شده
واقع بین
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
2
12
............... این تعداد پذیرش دانشجو در یک رشته فاجعه ای بیش نیست
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
1
11
در های دانشگاه باید به روی همه باز باشد جمله خوبی است اما کدام دانشگاه ........... محلی که بدونه سواد امکان ندارد از آن فارغ التحصیل شد شما آموزش پولی را جمع کنید خود به خود دست ........... از آموزش در این کشور بسته میشود . ......... بهتر است همین نگاه پذیرش نجومی را برای رشته های پزشکی هم داشته باشند البته که دانشگاه پولی جرات چنین کاری را ندارد ! چون در های رشته های پزشکی فقط به روی بهترین رتبه ها باز است نه همه . هیچ کجای دنیا چنین فاجعه پذیرشی رخ نمیدهد حتی در کشور های آفریقائی.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
9
مسلما وقتی پذیرش،زیادوبی رویه باشه،آنهایی که استحقاق کمتری هم دارند،راه پیدامی کنند!!!
هیات علمی دانشگاه آزاد رشت
|
Germany
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
8
0
به امید حق تعالی از مهر ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه رشت دانشجوی دامپزشکی پذیرش میشود
پاسخ ها
بن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
دانشجو بدبخت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
و به امید حق تعالی نظام دامپزشکی اعلام میکند که به ورودی های این دانشکده شماره نظام نخواهد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
1
0
چرا تو خراسان رضوی پروانه شرکت پخش دارو و واکسن رو به همه نمیدن؟؟
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
0
1
دانشکده های کوچک و فاقد امکاناتی مانند آزاد رشت و دولتی آمل و ... هم شدیدا به دنبال آنند که دکترای دامپزشکی بگیرند. باید جلوی اینها را گرفت و حتی منحل کرد. چه نیازی به اینهاست؟
نظر شما
ادامه