کد خبر: ۶۲۲۸۷

برخی از شواهد نشان می‌دهند که سگ‌ها به شکل قابل اعتمادی می‌توانند، ویروس کووید-۱۹ را شناسایی کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، با تمرین مناسب و جلب انگیزه، برخی از باهوش‌ترین سگ‌ها قادرند، 40 نوع بمب مختلف را با بو کشیدن برخی مواد شناسایی کنند. حال مشخص شده که ممکن است این حیوانات باهوش بتوانند از عرق ما انسان‌ها ویروس سارس-کووید-2 را نیز تشخیص دهند.

پژوهش جدیدی که در این‌باره انجام شده است، برای اثبات این موضوع از 6 سگ تشخیص دهنده در کشورهای لبنان و فرانسه استفاده کرد تا ببیند آیا آنان قادرند افراد مبتلا را شناسایی کنند یا خیر؟ در کمال تعجب آنها توانستند اینکار با موفقیت انجام دهند.

سگ‌ها پیش از انجام شناسایی، کمتر از یک روز قبل بوی خاصی را به خاطر سپرند. همچنین پیشتر از آن در طی چند هفته به این سگها آموزش داده شده بود که مشخص کنند کدام نمونه از عرق‌ها برای بیماران علامت دار کووید-19 و کدام یک از آنها متعلق به بی‌علامت هاست.

در آزمایش نهایی، موفقیت برخی از سگ‌ها تا 76 درصد بود. بقیه نیز صد در صد درست تشخیص داده بودند. اگرچه این تحقیقات محدود و نتایج آن مقدماتی است، اما شواهد جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که سگ‌های آموزش دیده می‌توانند روشی سریع، مطئمن و ارزان را برای غربالگری ویروس کووید-19 ارائه دهند.

نویسندگان این پژوهش در مقاله خود در اینباره نوشتند: «نتایج پژوهش ما، نشان داده است که سگ‌های تشخیص دهنده ممکن است بتوانند بین نمونه‌های عرق افراد مبتلا به کووید-19، افرادی که مبتلا نیستند و کسانی که بی‌علامت هستند، تفاوت قائل شوند.»

 

نظر شما
ادامه