کد خبر: ۶۲۲۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: باغ وحش ارومیه به صورت مستمر توسط این اداره‌کل پایش می‌شود که طبق آخرین پایش، وضعیت آن بهتر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حجت جباری» روز شنبه افزود: طی بازدیدی که کارشناسان حیات وحش از باغ وحش داشتند، مشکلی در باغ وحش وجود نداشته و حیوانات از وضعیت قابل قبولی برخوردار بودند و وضعیت باغ وحش نیز نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی اضافه کرد: وضعیت جسمانی گونه‌های حیات وحش نیز نسبت به گذشته بهتر بوده و در زمان بازدید که به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی صورت می گیرد، هیچ بیماری در باغ وحش مشاهده نشده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به فیلم منتشر شده در مورد تغذیه یک قلاده شیر در باغ وحش اظهار کرد: آنچه در فیلم هم دیده می شود، تنها غذای مورد نیاز شیر بوده که حیوان (بز اهلی) بعد از ذبح به صورت کامل در قفس شیر گذاشته شده است و این یک روند معمول و عادی برای غذا دادن به گوشت‌خواران به خصوص شیر در باغ وحش هاست، چرا که شیر به غیر از گوشت چیز دیگری نمی خورد.

جباری بیان کرد: باغ وحش ارومیه با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کشور و توسط بخش خصوصی احداث شده ولی هنوز به استانداردهای موردنظر سازمان محیط زیست نرسیده است

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته  و با توجه به شیوع کرونا این باغ وحش بارها به دلیل قرمز شدن وضعیت شهر ارومیه به دلیل بیماری کرونا به طور کامل تعطیل شده است و در سایر مواقع نیز  بازدید کننده  بسیار کمی دارد.

وی گفت: باغ وحش خصوصی ارومیه یکی از مکان‌هایی است که به طور داوطلبانه مسوولیت درمان و نگهداری حیوانات مصدوم و بیمار را بر عهده دارد و حیواناتی که به دلیل مصدومیت و یا دست آموز شدن قابلیت رهاسازی به طبیعت را ندارند، به این باغ وحش سپرده می شود.

وی از دوست‌داران حیوانات خواست که اگر قصد کمک به این حیوانات را داشته باشند، می توانند با مدیریت باغ وحش هماهنگ و کمک خود را به حیوانات برسانند

به گزارش ایرنا، باغ وحش درنای ارومیه در ۲۰ کیلومتری جاده شهید کلانتری به سمت تبریز واقع شده است و بیش از ۱۶ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و مجموعه‌ای بزرگ شامل ۱۰۷ هکتار را دربر می گیرد.

این مجموعه با سرمایه بخش خصوصی دایر شده و مجموعه توریستی باغ وحش در خصوص وسعت، نقشه و طرح در شمالغرب کشور بی نظیر است و حتی می توان آن را در تمام کشور نیز بی رقیب دانست.

در این مجموعه بی نظیر، حدود ۱۰۰ حیوان از ۸۵ نوع نگهداری می شود که نیازهای زیستی هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بازدیدکنندگان و اصحاب رسانه در سال‌های اخیر اعتراضات بسیاری به نحوه نگهداری و رسیدگی به حیوانات این باغ وحش داشته اند چرا که برخی استانداردهای لازم در زمینه نگهداری از حیوانات در این مکان نادیده گرفته شده است.

 انجمن های مخالف با ایجاد باغ وحش ها در این سال ها موفق شده اند تا حدود زیادی استانداردهای نگهداری حیوانات را افزایش دهند و حتی در مواردی نتیجه فعالیت آنان تعطیل باغ وحش های غیراستاندارد بوده است.

امروزه براساس گزارش رییس اداره ساماندهی دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط‌زیست در ایران حدود ۷۰ باغ‌وحش و مراکز نگهداری حیوانات و باغ‌پرندگان وجود دارد، که از بین همه آن ها تنها ۱۴ باغ ‌وحش مجوز سازمان محیط‌زیست را دارند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
0
http://hakimemehr.ir/fa/news/22700
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
1
نمیدانم که چرا این مصاحبه کننده بزرگوار ، هیچ اطلاعی از ضوابط تهیه غذا برای حیوانات گوشتخوار باغ وحش ها ندارند!
این بز در کجا و با چه مجوزی کشتار شده و چرا با پوست جلوی شیر گذاشته شده؟
ضوابط سازمان دامپزشکی را مطالعه کرده اید؟؟؟؟؟
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
0
مشکلی در باغ وحش وجود نداشته ولی هنوز به استانداردهای موردنظر سازمان محیط زیست نرسیده است؟ حتی می توان آن را در تمام کشور نیز بی رقیب دانست!
نظر شما
ادامه