کد خبر: ۶۲۲۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به این که بیماری نیوکاسل طیور بیماری مشترک بین انسان و پرنده نیست، گفت: نیوکاسل یک بیماری مسری شدید بین طیور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، بیماری نیوکاسل در طیور یک بیماری ویروسی است که خاص پرندگان صنعتی وحشی و روستایی است. پرندگان مبتلا به چنین بیماری با علامت‌های عصبی و گوارشی شناسایی می‌شوند حالت گردن‌کشی و اسهال دارند که منجر به تلفات شدید طیور می‌شود. سالیانه تعداد بسیاری از پرندگان دچار این بیماری می‌شوند و خساراتی را به ویژه به واحدهای صنعتی وارد می‌کنند. برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل طیور رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای و انجام واکسیناسیون نقش عمده‌ای دارد.

واکسیناسیون نیوکاسل از تلفات طیور پیشگیری کرده است

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به این که بیماری نیوکاسل طیور بیماری مشترک بین انسان و پرنده نیست گفت: نیوکاسل یک بیماری مسری شدید بین طیور است و در صورت شیوع بیماری در یک واحد صنعتی غالبا 30 تا 40 درصد طیور را درگیر می‌کند و منجر به تلفات شدیدی می‌شود.

«دکتر محمد کشتکار» افزود: در صورت شیوع ویروس فوق حاد نیوکاسل در طیور امکان درگیری و ابتلا 100 درصدی در یک واحد صنعتی وجود دارد، بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه‌ای در این مورد انجام شود.

وی با بیان این که در کنار این طیور صنعتی که ضوابط بهداشتی و انجام واکسیناسیون به موقع در حال اجرا و انجام است گفت: بالغ بر 3 میلیون قطعه طیور خانگی و روستایی در استان وجود دارد که می‌توانند مخازنی از ویروس باشند و جدای این که دچار بیماری و تلفات در طیور روستایی باشند، می‌توانند در ابتلای سایر طیور در واحدهای صنعتی سهیم باشند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: دو سالی است سازمان دامپزشکی طرح واکسیناسیون مقاوم به حرارت را در کل کشور از جمله در استان اصفهان اجرا می‌کند و این طرح در سال 99 در فاز اول بهاره در استان اجرا شد و بالغ بر یک میلیون و 330 هزار قطعه طیور روستایی در 716 روستا و در قالب 145 اکیپ فاز نخست در سه ماهه نخست امسال اجرا شد.

کشتکار تصریح کرد: فاز دوم پاییزه واکسیناسیون نیوکاسل که از تاریخ 20 شهریورماه تا 20 آذرماه اجرا شد، بالغ بر یک میلیون و 169 هزار قطعه طیور تحت پوشش واکسن مقاوم به حرارت قرار گرفتند.

وی با اشاره به این که این واکسن آشامیدنی است گفت: با همکاری دهیاری‌ها، مراکز بهداشت و بسیج سازندگی این کار در روستاها به صورت رایگان انجام می‌گیرد و در روزهای مشخص واکسن براساس ضوابط بهداشتی آماده می‌شود و در روز قبل اطلاع‌رسانی می‌شود چون طیور باید تشنه باشند و واکسن حل شده در آب به آنها خورانده شود تا ایمنی انجام شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: واکسیناسیون نیوکاسل برای تمامی طیور در استان اصفهان در زمان مقرر انجام شده و  بعضی از شهرستان‌ها از جمله کاشان، آران و بیدگل، سمیرم، شاهین‌شهر، نطنز و مبارکه بیشترین مشارکت را در این طرح داشتند.

وی افزود: این ایمنی ایجاد شده در طیور بومی هم سبب کاهش 50 درصدی بیماری نیوکاسل در طیور روستایی و کاهش 30 درصدی بیماری در طیور صنعتی شده که از خسارت سنگینی جلوگیری کرده است.

کشتکار با بیان توصیه به دارندگان طیور زینتی و خانگی گفت: در حال حاضر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز مطرح است که از طیور وحشی به طیور خانگی منتقل می‌شود بنابراین توصیه می‌شود شرایط نگهداری پرنده در منزل مهیا باشد و به طور مستمر نظافت آنها انجام شود و با پرندگان وحشی تماس نداشته باشند تا به بیماری مبتلا نشوند، اگر احیانا موردی تلفات در طیور روستایی دیده شد به سرعت به ادارات دامپزشکی در سطح استان اطلاع داده شود تا از ابتلا سایر طیور به آنفلوآنزا یا نیوکاسل پیشگیری شود.

وی ادامه داد: افرادی که با پرندگان زینتی یا روستایی در تماس هستند بعد از آب و دانه دادن و تمیز کردن محل زندگی طیور حتما دستهایشان را با آب و صابون بشویند و بهداشت فردی را رعایت کنند.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
2
0
نیوکاسل جزء بیماری های مشترک است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
اشتراک بسیار ضعیفی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
2
نیوکاسل جز بیماری های مشترک است. موجب ضایعات چشمی البته بدون درگیری قرنیه می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
0
هدف بیشتر جلوگیری از نگرانی مردم عامه بوده بلامانع بودن مصرف گوشت طیور ی که احتمالا حامل ویروس نیوکاسل است
نظر شما
ادامه