کد خبر: ۶۲۲۲۶
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: دلیل اصلی شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و وضعیت قرمز استان این است که واحد اولی حداقل با ۱۰ روز تاخیر تغییرات موجود در مرغداری خود را اعلام کرد و زمانی اعلام شد که تلفات بالا رفته بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد اصغرزاده» اظهار کرد: اکنون در خراسان جنوبی مواردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی تخمگذار، مرغ مادر، نیمچه گوشتی و بوقلمون شناسایی شده که عملیات مهار در آن‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در مورد خراسان جنوبی همچنان کانون‌های فعال وجود دارند و روزانه موارد جدیدی گزارش می‌شود، افزود: تنها در خراسان جنوبی در سطح کشور واحد صنعتی درگیر این بیماری شده که خوشبختانه عملیات معدوم سازی در آن‌ها به اتمام رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون نزدیک ۹ واحد تخم‌گذار، ۵ واحد گوشتی، یک واحد بوقلمون، یک واحد شترمرغ و یک پرنده مهاجر درگیر شده‌اند، تصریح کرد: ۸۵۸ هزار پرنده معدوم شده‌اند که با توجه به اینکه انتشار ویروس سریع است، باید تمام مرغداران توجه لازم به موارد بهداشتی داشته باشند.

اصغرزاده با بیان اینکه صاحبان واحدها هر زمان با کاهش تولید و کاهش مصرف دان مواجه شده و تلفات غیرمتعارف داشتند، سریعا اعلام کنند، تصریح کرد: مرغداران و صاحبان این واحدها هرچقدر که زودتر اعلام کنند، سریع تر پیشگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرغداران باید امنیت زیستی را رعایت کرده و رفت و آمدها را به جد پیگیری کنند، اظهار کرد: اکنون تنها شهرستان‌های بیرجند و خوسف درگیر هستند و ویروس بین این شهرستان‌ها در گردش است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تامین واکسن وجود ندارد، اظهار کرد: این واکسن باید در دو نوبت به فاصله ۳ تا ۴ هفته تزریق شود تا ایمنی کافی تا ۷۰ هفتگی ایجاد کند.

اصغرزاده تصریح کرد: مرغداران بخصوص در شهرستان‌های بیرجند و خوسف برای پیشگیری از تلفات می‌توانند متقاضی واکسن شوند و برای این کار باید با شبکه دامپزشکی شهرستان تماس بگیرند.

واکسیناسیون به تنهایی قادر به مهار بیماری نیست

وی با بیان اینکه باید توجه کرد که واکسیناسیون به تنهایی قادر به مهار بیماری نیست و رعایت ضوابط امنیت زیستی مرغداری اهمیت بیشتری دارد، افزود: قبلا هم به مردم اعلام کرده‌ایم که محصولاتی که در بازار است، تحت نظارت دامپزشکی بوده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

شناسایی ۱۸ کانون بیماری

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا امروز ۱۸ کانون این بیماری شناسایی شده است، تصریح کرد: دلیل اصلی شیوع گسترده بیماری و وضعیت قرمز استان این است که واحد اولی حداقل با ۱۰ روز تاخیر تغییرات موجود در مرغداری خود را اعلام کرد و زمانی اعلام شد که تلفات بالا رفته بود.

اصغرزاده با بیان اینکه اگر مرغداری‌ها پنهان کاری نکرده و همان روز اول انتشار بیماری، تغییرات را به دامپزشکی اعلام کنند ویروس گسترش نمی‌یابد، افزود: مرغداران نباید رفتارهای مخاطره‌آمیز انجام دهند.

وی با اشاره به رصد و پایش لحظه‌ای واحدها، اظهار کرد: دامپزشکی تمام واحدهای تخم گذار و گوشتی را هر روز رصد می‌کند تا در صورت وجود تغییراتی در تولید، ورود پیدا کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: با کمک محیط زیست از تمام محل‌هایی که می‌توانند محل فرود پرندگان مهاجر باشند، مانند تالاب‌ها، سدها و در مجموع هر مکانی که تجمع آب در آن باشد و به صورت برکه درآید در قالب اکیپ‌های مشترک بازدید می‌شود.

مراقب پرندگان مهاجر باشید

اصغرزاده با بیان اینکه منبع این بیماری پرندگان مهاجری بودند که از سمت سیبری و قزاقستان آمده‌اند، تصریح کرد: ممکن است پرندگان مهاجر آلوده باشند و اگر در کنار پرندگان آزادپرواز قرار گیرند، باعث انتشار ویروس می‌شوند.

وی با بیان اینکه ممکن است پرندگان آلوده وارد انبار مرغداری و یا واحدهای تولید شوند، دان بخورند و دیگر پرندگان را نیز آلوده کنند، افزود: واحدهای مرغداری باید نسبت به این موضوع حساس بوده و علاوه بر آن، باید بحث بیمه و همچنین واکسیناسیون را جدی بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه در این هفته آزمایشگاه بخش مولکولی تشخیص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را فعال کردیم و آزمایش‌ها در داخل استان انجام می‌گیرد، تصریح کرد: مشکلی برای تجهیزات نداریم و همکاران دامپزشکی شبانه روز در تلاشند تا اوضاع بهتر شود، اما هنوز خطر وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اخرین آمار و اطلاعات سازمان دامپزشکی کشور جمع کل رخدادهای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران از تاریخ ۲۸ آبان ماه تا ۲۶ دی‌ماه سال جاری ۲۶ مورد بوده که از این تعداد ۹ عدد تخمگذار، ۵ نیمچه گوشتی، ۵ پرنده وحش، طیور بومی ۴ عدد و بوقلمون، شترمرغ و مادر گوشتی هرکدام با یک مورد از شش استان کشور شامل مازندران، مرکزی، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی و کرمانشاه گزارش شده‌اند .
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
France
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
6
2
یک مرغدار که از حرص و طمع مخفی کرد تا دراین فاصله دان ذخیره شده و... رو خارج کنه وبفروشه، مرغ زنده بفرسته زابل زاهدان، و...
همه رو بدبخت کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
اگر سیستم درست بود این کار را نمی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
اره اگر سیستم درست می‌بود که اینقدر راحت در نمی‌رفت! مرغدارا رو بیچاره کرد رفت. فقط بخاطر سود چند روز بیشتر خودش و گرفتن سهمیه هاش، دیر اطلاع داد
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
1
1
اگه مرغدار نمیدونسته چرا مرغ جوان۳۰هفته در پیک تولید رو زنده فروشی کنه به زاهدان؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
0
3
مرغدار پنهان‌کاری کرد.....
مگه فارم مسئول فنی مستقر نداشت، چرا گزارش به موقع داده نشد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
0
3
تمام تقصیر گردن مرغدار نیست ، اداره دامپزشکی که مرغداری به اون بزرگی رو بدون دامپزشک گذاشته یا یه دامپزشک گذاشته که .......................... هم مقصره . از اون ور دامپزشکی میگه ده روز پنهان کاری کرده و تا دو سه روز قبل معدوم سازی تخم مرغ داده تو بازار و مجوزاش رو اون دامپزشک ................. صادر کرده . مرغدار شاید نمیدونسته که باید گزارش بده وظیفه دامپزشک و کارشناسه که گزارش بدن که البته اونا هم تا وقتی حقوق از مرغدار میگیرن اینجور ............ ا میکنن . .................. گذشته از این قضیه وطیفه تامین و اجبار واکسن با دامپزشکیه و خرید و واکسیناسیون با مرغدار و البته با نظارت دامپزشک که اینم دامپزشکی انجام نداده . همه چی رو میخوان گردن مرغدار بندازن در حالی که ته قصیه بر میگرده به بی موالاتی دامپزشکی و دامپزشک.
کارمند دامپزشکی
|
United States of America
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
2
3
مرغدار به مراجع قضایی معرفی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
4
تنها مرغدار مقصر نیست، مرغدار و مسیول فنی مستقر در فارم باید پاسخگوی این اوضاع باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
3
مجوز خروج تخممرغ این واحد رو کی میزده اینقدر خاطر جمع و راحت؟!!!!!برخورد کنید لطفاً بااین افراد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
0
اگه واکسن آنفولانزا فوق حاد در اختیار همه قرار می‌دادید و منطقه بندی نمی‌کردید و مرغدارکل کشور اجبار به واکسن زدن می‌کردید این مشکلات نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
اخلاق مرغدارا انگار آشنایی نداری،چند میلیون پول بیمه پایه نمیدن بعد واکسن بااین هزینه رو میخواستم بزنن!
نظر شما
ادامه