کد خبر: ۶۲۱۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: آهوی نابینای دشت سهرین به رغم تلاش محیط زیست و انجام عمل جراحی از سوی دامپزشکان زنجان به علت عفونت چشم تلف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «پرویز رستمی» روز چهارشنبه افزود: فرمانده و ماموران یگان حفاظت این اداره کل، حین گشت زنی و کنترل و پایش منطقه شکار ممنوع فیله خاصه به حرکت ها و رفتارهای غیرعادی این آهوی نر ۲ ساله مشکوک شدند.

وی اظهار داشت: ماموران اجرایی با مشاهده عفونت چشم و نابینایی آهو، این حیوان زبان بسته را بلافاصله برای معاینه و تشخیص بیماری چشم به اداره کل دامپزشکی زنجان تحویل دادند تا علاوه بر درمان از مسری نبودن بیماری نیز مطمئن شوند.

رستمی تصریح کرد: این آهو پس از انجام معاینه به کلینیک تخصصی «دکتر عراقی»، هدایت شده و در نتیجه چشم راست این گونه جانوری شاخص به خاطر وجود عفونت، تخلیه شد تا بلکه از مرگ نجات پیدا کند.

وی افزود: آین آهوی زیبای دشت سهرین زنجان با توجه به اینکه مدتی نابینا بوده و وضعیت جسمانی مناسب و مساعدی نداشت به رغم تیمار و مراقبت‌های بعد عمل، عصر روز سه شنبه ۳۰ دی ماه تلف شد.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت:  بر اساس هماهنگی های انجام شده با «دکتر عرفانی» از دامپزشکان اداره کل دامپزشکی زنجان قرار است با انجام عمل کالبد شکافی، علت بیماری مشخص شود تا در صورت لزوم نسبت به انجام برنامه مدیریتی اقدام شود.

به گزارش ایرنا، منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گیاهانی چون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس و یک هزارو ۴۰۰ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد ولی زاده
|
France
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
7
سلام ... حداقل عکسی بهتر انتخاب می کردید . جراحی روی روزنامه ؟؟ این خودمان هستیم که به کار خودمان ارزش قائل نیستیم بعد انتظار داریم جامعه و مردم بین ما و پزشکی فرق نزارد .
پاسخ ها
واقعیت های تلخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
دکتر، دامپزشکی تو ایران خیلی وقته مرده!!هر چقدر هم زور بزنیم فایده نداره!چون مسئولین و مقامات نمی خوان اهمیت بدن.ارزش دامپزشکی در ایران مثل چاهی است که با سطل بخوای پر کنی.ایران کشور خاصی هست و تازه خاص تر هم شده.ایران اون کشوری که داد می زنه نیست!!داد می زنه بدو هندونه شیرین دارم،ولی داره هویج می فروشه!!به این حد رسیده!!قبلا هندونه سفید به جای شیرین میفرخت،الان اصلا خبری از هندونه نیست!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
0
عدم رعایت حداقلی بهداشت؟!!!!! دستکش اتاق ایزوله لباس یکبار مصرف !!!!بعد میگید مردم دامپزشکا رو قبول ندارن مایه فضاحته واقعا آبرومون رفت
یا ضامن آهو کجایی!ضامن ما هم بشو!!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
0
دکتر عرفانی،هم از نظر اخلاق و هم علم مورد تایید عام و خاص هستند.تو کار خیلی دقیق و مشتاق و پیگیر و جدی هستن.دکتر عراقی از دکترهای باسابقه و قدیمی زنجان هستن،حالا چون حیات وحش ازنظر انگل های داخلی و خارجی دارویی دریافت نمی کنن،و احتمالا وضعیت حیوان اجازه انجام هماتوکریت و سایر آزمایشات قبل از جراحی رو نداده و عفونت چشم به سایر نقاط بدن هم سرایت کرده،حتی آنتی بیوتیک درمانی پس از جراحی هم جواب نخواهد داد،شاهد این اتفاق ناراحت کننده هستیم.ضمنا کبد حیوانات حیات وحش،چندان سالم نیست و از تعداد تامپون هایی که در تصویر دیده می شه،این خونریزی،با آنمی و کاهش فشار خون،می تونه برای حیوان خطرناک باشه.حیوان دیر شناسایی شده و عفونت گسترش پیدا کرده و کم خونی(با منشا انگلی و یا خونریزی )و کاهش فشار خون،عدم دسترسی کافی به غذا می تونه ازعوامل مستعد ساز مرگ حیوان باشن.یا ضامن آهو کجایی!ضامن ما هم بشو!!
نظر شما
ادامه