کد خبر: ۶۲۱۹۸

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحد‌های مرغداری صنعتی را تکذیب کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سید بهمن نقیبی» ضمن تکذیب شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در مرغداری‌های صنعتی استان تهران، گفت: بنابر آخرین آمار ۲۶ کانون در ۶ استان کشور همچون مازندران، مرکزی، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی و کرمانشاه درگیر آنفلوانزای حاد پرندگان شدند.

گزارشی از سرایت بیماری آنفلوانزا به انسان نداشتیم

او با اشاره به اینکه گزارشی از سرایت بیماری آنفلوانزا به انسان نداشته‌ایم، افزود: با توجه به آنکه سویه بیماری H5N8  قابلیت سرایت به انسان را دارد، اما تاکنون گزارشی از ابتلای انسان به بیماری گزارش نشده است.

نقیبی ادامه داد: در استان‌های مازندران، اردبیل، مرکزی، تهران و کرمانشاه مورد جدیدی از بیماری نداشتیم، همچنین طی ۴۸ ساعت گذشته گزارشی از معدوم سازی و تلفات در خراسان جنوبی هم اعلام نشده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه روند شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان طی ۲ دهه اخیر در دنیا بی سابقه بوده است، بیان کرد: طی یک تا ۲ ماه اخیر، بیماری آغاز شده و تقریبا تمامی کشور‌های اروپایی، شرق آسیا و کشور‌های همسایه ما درگیر این بیماری شدند که آسیب جدی به صنعت طیور وارد شده است.

او با اشاره به اینکه پیش بینی عملکرد ویروس کاری دشوار است، گفت: گرچه انتظار شیوع ویروس و درگیری واحد‌ها با این بیماری را داشتیم، اما در کل پیش بینی عملکرد این ویروس دشوار است و برآورد می‌شود که تا پایان بهمن یک تعداد طیور بومی و صنعتی درگیر شوند.

نقیبی در پایان با بیان اینکه مدیران واحد‌های صنعتی از پنهان کاری اجتناب کنند، تصریح کرد: در واحد‌های صنعتی، مدیران واحد‌ها و مسئولان فنی بهداشتی افت مصرف دان، آب یا تولید و یا تلفات غیرعادی را در اسرع وقت به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند و از پنهان کاری بپرهیزند چرا که سیر بیماری به گونه‌ای است که امکان پنهان کاری برای مدت طولانی وجود ندارد.

 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه