کد خبر: ۶۲۱۰۰

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت گفت: با تولید جنین نژاد گوساله شیرده «جرسی» برای نخستین بار در استان تهران توسط پژوهشگران پاکدشتی، این استان از واردات این نژاد بی‌نیاز می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «جمال فرامرزی» روز چهارشنبه گفت: تولید شیر بیشتر در واحدهای دامپروری، یکی از اولویت‌های اقتصادی کردن دامداری است که این امر با پرورش نژادهای پرشیر وارداتی طی سال‌های اخیر به ویژه نژاد  جرسی در کشور دنبال شده است.

وی افزود: از ویژگی های بارز این نژاد می‌توان به درصد بالای چربی و رنگ شیر متفاوت و نیز مقاومت بالای این گاو به استرس گرمایی اشاره کرد، شیر تولید شده از این نژاد، بیشترین درصد چربی را در میان سایر گاوهای شیری دارد و وجود کاروتن زیاد، رنگ شیر این نژاد را زرد رنگ کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت اظهار داشت: پاکدشت تنها شهرستان استان تهران است که به شکل تجاری در پرورش و تولید نژاد دام شیرده جرسی اقدام کرده تا وابستگی کشور به این دام که پیشتر فقط از کشورهای دیگر وارد می‌شد، برطرف شود.

فرامرزی گفت:  در حال حاضر حدود ۲۰۰ راس دام نژاد جرسی در شهرستان پرورش پیدا می‌کند که از این تعداد ۱۳۰ راس نژاد خالص و  حدود ۷۰ راس زایش در این نوع نژاد صورت گرفته است.

وی افزود: بیش از ۳۵ هزار رأس گوساله نژادهای شیری «هلشتاین» در پاکدشت وجود دارد که از این تعداد، ۱۳ هزار راس، دام مولد و مادر است که به دلیل نژاد مناسب در تولید شیر، از این دام‌های مولد به خوبی حفاظت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از ظرفیت دام استان تهران در شهرستان پاکدشت می باشد، بیان کرد: مجموع دام سبک پاکدشت ۱۵۴ هزار راس است که از مجموع این تعداد ۱۲۴ هزار راس دام عشایر و ۳۰ هزار دام غیرعشایر است.

وی گفت: شهرستان با تولید سالانه ۳ هزار تن گوشت قرمز ظرفیت مناسبی در تامین گوشت مورد نیاز شهرستان، استان تهران و شهرستان‌های اطراف را دارد.

فرامرزی تعداد واحدهای تولید شیر پاکدشت را ۱۸۰ دامداری اعلام کرد و افزود: دامداران پاکدشتی با تولید روزانه ۴۵۰ تن شیر، رتبه چهارم استان را در اختیار دارند.

وی گفت: تعداد واحدهای پرورش دام سنگین پرواری پاکدشت ۱۷۸ واحد با ظرفیت ۹ هزار و ۸۳۰ راس دام شامل ۶ هزار و ۹۰۰ راس گاو اصیل و هزار و ۴۲۰ راس دورگ و بومی است.

مدیر جهادکشاورزی پاکدشت در باره واحدهای مرغداری نیز اظهار داشت: از مجموع ۴۶ واحد مرغداری فعال در پاکدشت، ۸ واحد مرغ تخم‌گذار با یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه مرغ است که روزانه ۴۵ تن تخم تولید و علاوه بر تأمین روزانه ۱۰ تن شهرستان، نیاز شهرستان‌های شرق را نیز تا حد قابل توجهی تامین می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت افزود: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در کلیه واحدهای تولید تخم‌مرغ پاکدشت، درج تاریخ تولید بر روز تخم‌ها به منظور استاندارد سازی زمان مصرف است.

وی گفت: پاکدشت از ۲۹ واحد تولید مرغ گوشتی نیز برخوردار است که ۲۰ واحد آن فعال و ۹ واحد به صورت نیمه فعال و غیرفعال است.

فرامرزی تولید ماهانه گوشت سفید پاکدشت را به طور متوسط ۴۵۰ تن اعلام کرد و افزود: ظرفیت مرغ گوشتی شهرستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه است که هم اکنون، ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و با رسیدن مرغ‌ها به وزن ۱۹۰۰ گرم، روانه بازار مصرف می‌شود.

وی در خصوص تهیه و تامین نهاده های دام و طیور شهرستان گفت: جهاد کشاورزی صد در صد نهاده مورد نیاز مرغداران را تامین و در اختیار آنها قرار میدهد و مشکلی در تأمین نهاده‌ها وجود ندارد.

مدیر جهادکشاورزی پاکدشت به پلاک و هویت‌گذاری دام ها در سامانه بازارگاه اشاره کرد و افزود: این اقدام با هدف کنترل نهاده، قابله با قاچاق دام و جلوگیری از خروج دام از شهرستان بدون مجوز انجام می‌شود و تا کنون، ۶۵ درصد دام‌های سنگین و ۳۸ هزار راس از مجموع ۱۵۴ هزار راس دام سبک پلاک گذاری شده است.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

 

نظر شما
ادامه