کد خبر: ۶۲۰۸۷

جلسه هم‌اندیشی غذای حلال در قزوین با حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین، رئیس سازمان جهادکشاورزی و مدیرکل دامپزشکی استان قزوین و هیئت همراه حضور داشتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر حمید زینالی» مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در جلسه هم‌اندیشی غذای حلال در قزوین گفت: استان قزوین در زمینه تولیدات دامی یکی از استان‌های مطرح کشور است و علاوه بر تامین استان در این زمینه نیاز سایر استان‌ها را هم تامین می‌کند که با وجود ناظرین بهداشتی و شرعی در دامپزشکی آسوده‌خاطر هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای ضوابط بهداشتی در کشتارگاهها زمینه‌ای است برای پاکی فرآورده‌های خام دامی افزود: حلیّت و سلامت در فرآورده‌های خام دامی مکمل هم هستند.

زینالی تصریح کرد: کشتارگاه‌ها در حقیقت نقش یک پالایشگاه را دارند که با توجه به مدیریت‌های صورت گرفته، هیچ یک از اجزای دام بیرون ریخته نمی‌شود و حتی اجزای حرام دام نیز برای مصارف بهداشتی و آرایشی صادر می‌شود و برای کشور ارزآوری دارد.

وی ادامه داد: هر ساله دوره‌های آموزشی برای ذابحین برگزار می‌شود و همچنین نظارت‌هایی در زمینه ممنوعیت عرضه آبزیان حرام گوشت همواره اجرا می‌گردد.

«حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر حسینی‌مقدم» مسئول نمایندگی ولی فقیه نیز در دیدار با امام جمعه قزوین ضمن اشاره به اهمیت امنیت غذایی که وزارت جهادکشاورزی متولی آن است گفت: تامین غذای سالم و حلال از وظایف وزارت جهادکشاورزی است که نظارت بر سلامت و حلیت آن بر عهده دامپزشکی است و کارشناسان دامپزشکی با نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام و طیور و صید آبزیان همواره در خدمت مردم بوده است.

حسینی تشریح کرد: در کشور ۵۷۰ کشتارگاه فعال و ۷۰۰ ناظر بهداشتی داریم که وظیفه تامین فرآورده‌های خام دامی سالم و حلال را بر عهده دارند.

حسینی‌مقدم نیز در جلسه هم‌اندیشی غذای حلال با بیان اینکه موضوع این نشست فرهنگ‌سازی تولید و مصرف غذای حلال است، تصریح‌کرد: اگر فردی یک لقمه حرام بخورد ۴۰ روز عبادات وی مورد قبول واقع نخواهد شد. در واقع ناظرین ذبح شرعی و مدیران کشتارگاه‌ها امانتدار حکم خداوند هستند و با لقمه حرام خانواده‌ها دچار انواع انحرافات خواهند شد.

وی با بیان اینکه با تصویب قانون نظارت شرعی می‌توانیم با اطمینان اعلام کنیم هیچ کشتارگاهی بدون ناظر شرعی و بهداشتی در کشور وجود ندارد، اظهار امیدواری کرد: با اخذ نشان استاندارد حلال در تمام کشتارگاه‌ها بتوانیم زمینه را برای صادرات فرآورده‌های خام دامی به کشورهای اسلامی فراهم بیاوریم.

در پایان جلسه هم‌اندیشی غذای حلال، دکتر قبادی معاون استاندار قزوین نیز با ایراد سخنرانی با موضوع جایگاه استان قزوین و بحث تولید غذای حلال و اهمیت آن در تجارت استان مطالبی را بیان کرد.

«آیت ا... عابدینی»، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین نیز در این دیدار گفت: بر اساس آموزه‌های دینی ارتباط با قرآن و معنویت تنها در صورت پاکی انسان حاصل خواهد شد و چنانچه غذای پاک و حلال در دسترس انسان نباشد، این ارتباط برقرار نخواهد شد.

وی با ذکر جمله ای از حضرت امام‌خمینی (ره) مبنی بر صدور انقلاب به جهان تصریح کرد: برای صدور انقلاب به جهان می‌بایست غذای حلال را در دسترس جهانیان قرار دهیم که خوشبختانه زمینه‌های آن فراهم شده است و با زحماتی که در مجموعه دامپزشکی کشیده می‌شود، برند حلال هم اینک در جهان شناخته شده است.

بامداد امروز چهارشنبه بازدیدی از یک کشتارگاه طیور در استان انجام گرفت و در پایان جلسه هم اندیشی غذای حلال، دوره‌های آموزشی بصورت مجزا برای ذابحین و ناظرین ذبح شرعی و جلسه‌کاری برای مدیران کشتاگاههای دام و طیور استان برگزار شد.

در این همایش، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین، رئیس سازمان جهادکشاورزی و مدیرکل دامپزشکی استان قزوین و هیئت همراه حضور داشتند.

 

 

نظر شما
ادامه