کد خبر: ۶۲۰۴۰
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس دامپزشک دانشگاه آزاد واحد شهرکرد:
«دکتر ابراهیم رحیمی» می‌گوید: دکتر فاضلی همیشه می‌گفتند که اگر به دامپزشکی علاقه نداشته باشی علاقه‌مند می‌شوی، علاقه داشته باشی عاشق می‌شوی و اگر بدت بیاید متنفر می‌شوی ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت اگر همه مزایا را برای دامپزشکان به همراه داشته باشد خوب است، اما اگر قرار بر یک بام و دو هوا بودن باشد، خیر، مخالف انتقال هستم»؛ این را رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد که خود از دامپزشکان حاضر در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان است، به حکیم مهر می‌گوید.

از نظر «دکتر ابراهیم رحیمی» طرح‌های تحقیقاتی به خوبی انجام شده اما در بحث اجرا به درستی استفاده نمی‌شود. مثلا کار تحقیقاتی انجام می‌شود و نتایج خوبی از آن به دست می‌آید اما آن‌گونه که باید در عمل پیاده‌سازی نمی‌شود؛ در نتیجه اکثر پایان‌نامه و طرح‌ها بلااستفاده مانده است.

وی می‌گوید: «امسال ما در دانشکده خودمان با ۳۰ عضو هیات علمی استادیار، ۲۵ دانشجوی دامپزشکی جذب کردیم، یعنی به ازای هر استاد، یک دانشجو هم به ما ندادند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

بنده از کودکی علاقه زیادی به دامپزشکی داشتم، چون خانواده من کشاورز هستند. پدربزرگ من کشاورز بود و همین باعث شده بود که به کشاورزی و دامپروری علاقه داشته باشم که طبیعتا به دامپزشکی هم علاقه‌مند بودم. این علاقه با شروع به تحصیل، تبدیل به عشق شد.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال ۷۴ رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد هستم. در طول این ۶ سال که دکترای عمومی را می‌گذراندم، هم اساتید به‌نامی داشتم و هم خدمات خوبی ارائه شد که همه اینها باعث شد علاقه من به دامپزشکی دوچندان شود، تا جایی که با گذشت زمان و در طول دوره تحصیل، جزء نفرات برتر بودم.

حکیم مهر: تخصص را در چه رشته‌ای خواندید؟

سال ۸۱ برای دکترای تخصصی مامایی دانشگاه تهران و بهداشت و مواد غذایی دانشگاه علوم تحقیقات امتحان دادم. با توجه به اینکه شهرکرد رشته بهداشت و مواد غذایی را به‌عنوان بورسیه می‌پذیرفت، من این رشته را انتخاب کردم و در سال ۸۴ با رتبه اول در مقطع دکترای تخصصی فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر: بعد از آن چه کردید؟

بعد از فارغ‌التحصیلی از تخصص، شروع به تدریس و تحقیق به صورت همزمان کردم. در ادامه هم خدا کمک کرد و هم مسئولین محترم دانشگاه به من لطف داشتند و مسئولیت‌هایی را از جمله مدیر پژوهشی دانشکده، معاون پژوهشی دانشکده، رئیس دانشکده دامپزشکی و همچنین مدیر بهداشت مواد غذایی دانشگاه آزاد کل کشور و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد را به بنده سپردند و من در خدمت دانشجویان عزیز و مسئولین محترم بودم. در حال حاضر هم به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری در خدمت شما هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی چیست؟

شاید بزرگترین مشکل ما این است که ارتباط بین دانشگاه و صنعت دامپروری و کشاورزی مقداری کمرنگ است. اگر این ارتباط غنی شود و ما در کنار آموزش دانشجو، کارآفرینی هم انجام دهیم، دانشجوی ما در زمان فارغ‌التحصیلی می‌تواند کارهای نوآورانه‌ای در حرفه دامپزشکی انجام دهد و این اتفاق مبارکی خواهد بود.

حکیم مهر: آیا شما در این مسیر قدمی برداشته‌اید؟

ما در طول یک سال گذشته سعی کردیم این گام را با شرکت‌های فناور و هسته‌های فناور برداریم، کمااینکه خود همین دانشجویان و اساتید ما این هسته‌ها و شرکت‌ها را تشکیل دادند. درحال حاضر اساتید ما با تیم دانشجویی خود مشغول کارآفرینی هستند، به‌عنوان مثال در حوزه تولید نژادهای برتر و انتقال جنین کار می‌کنند و در بحث بیوتکنولوژی بسیار پیشرفت کردند. ما هسته‌های فناور خوبی داریم و در این زمینه‌ها اگر دانشگاه‌ها بتوانند ورود و مسئولین بالادستی حمایت کنند، قطعاً این مشکلات موجود هم برطرف خواهد شد.

حکیم مهر: نظر شما در مورد انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت چیست؟ آیا با این فرایند موافق هستید؟

اگر همه مزایا را داشته باشیم، بله. اگر دامپزشکان و متخصصان دامپزشک ما مزایای یک پزشک عمومی یا متخصص را داشته باشند، قطعا خوب است، اما اگر قرار بر یک بام و دو هوا بودن باشد، خیر، مخالف انتقال هستم.

حکیم مهر: لطفا مثالی بزنید.

مثلا زمانی که یک پزشک در دانشگاه درس می‌دهد، حق عدم محرومیت از مطب هم می‌گیرد، اما دامپزشک ما نمی‌گیرد و خیلی از این موارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، حضرتعالی در لیست ۲ درصد دانشمندان جهان قرار گرفته‌اید. چطور به این مهم دست یافتید؟

این افتخار در درجه اول برای دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و واحد شهرکرد است. اینکه اسم بنده مطرح شد، لطف دوستان و همکاری همه همکاران بوده است. در فرایند نگارش یک مقاله چندین استاد و دانشجو در کنار هم هستند؛ جا دارد از همه همکاران، دانشجویان و کارکنانی که من را حمایت کردند، تشکر کنم.

حکیم مهر: تعداد مقالات و اچ-ایندکس شما چند است؟

فکر می‌کنم اچ-ایندکس بنده ۲۴ است. تعداد مقالات بین‌المللی بنده هم در مجلات معتبر دنیا بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ مقاله است و حدود ۷۰ تا ۸۰ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر کشور دارم. همچنین حدود ۷۰ مقاله در کنگره‌های معتبر داخلی و خارجی ارائه کردم و ۸ کتاب تالیفی و ۳ کتاب ترجمه داشتم. نزدیک به ۳۰ طرح تحقیقاتی در سطح استانی و ملی و ۲ ثبت اختراع داشتم که البته همه اینها به شکل مشترک با همکاران عزیز بوده است.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات حوزه پژوهش دامپزشکی چیست؟

در ارتباط با پژوهش نیز به همان مشکلات آموزشی برمی‌گردیم. واقعیت این است که طرح‌های تحقیقاتی به خوبی انجام می‌شود و ما در دامپزشکی و مثلا در بهداشت مواد غذایی استانداردهای قوی داریم، اما اینها در بحث اجرا به خوبی استفاده نمی‌شود. مثلا کار تحقیقاتی انجام می‌شود و نتایج خوبی از آن به دست می‌آید اما با این مشکلات، نتیجه‌ی به دست آمده که باید در عمل پیاده‌سازی شود، پیاده نمی‌شود. در نتیجه اکثر پایان‌نامه و طرح‌های ما بلااستفاده مانده است.

حکیم مهر: شما چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

اگر ارتباط خوبی بین ارگان‌ها، صنعت، کارگاه‌ها و دامپروران باشد، قطعا می‌تواند باعث رشد دامپزشکی و بهداشت و همچنین بالندگی دامپزشکان شود و ما را به اهدافی که در کشور داریم، برساند.

حکیم مهر: حضرتعالی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری را نیز بر عهده دارید. مهمترین اهداف و برنامه‌های شما برای دانشگاه چیست؟

این هم لطف دوستان به بنده بوده است. نظر مساعد آنان بوده که به عنوان یک سرباز در خدمت عزیزان باشم. امیدوارم در پیشگاه خداوند و همکاران روسفید باشم و بتوانم خدمت کنم.

یکی از اهداف من این است که بتوانم درجه پویایی دانشگاه را با آوردن رشته‌های تحصیلات تکمیلی و رشته‌های بین رشته‌ای بیشتر کنم و سطح دانش اساتید را با کارگاه‌ها افزایش دهم و اطلاعات این عزیزان را به‌روز رسانی کنم که بتوانند معلومات خوبی به دانشجویان بدهند. بحث کارآفرینی یکی دیگر از برنامه‌هاست. این مهم با استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه امکان‌پذیر است. در استان چهارمحال و بختیاری چندین واحد داریم که نزدیک به ۳۰۰ هکتار زمین به صورت ملکی است که باید از آن استفاده شود. در حال حاضر یک مزرعه ۵۳ هکتاری داریم که زیر کشت گیاهان دارویی با مدرن‌ترین تجهیزات و علم روز است. باشگاه اسب‌سواری و چندین سالن ورزشی بسیار مجهز داریم که از طریق آنها ارتباطات خوبی با سازمان‌ها برقرار کردیم که بتوانیم اهداف دانشگاه و اهداف استان را پوشش دهیم.

در ارتباط با پژوهش، واقعا پژوهشگران برتری در استان داریم. در واحد شهرکرد ۴ نفر داریم که در زمره ۲ درصد دانشمندان جهان هستند. از نظر پژوهشی نهمین واحد دانشگاهی در سطح کشور هستیم. آزمایشگاه بسیار مدرنی در زمینه بیوتکنولوژی داریم که درصدد هستیم بتوانیم استفاده بهینه‌ای از آن انجام دهیم. در مسائل فرهنگی هم دانشگاه همیشه مقام‌دار بوده است و ان‌شاءالله این مقام را همواره حفظ کند.

حکیم مهر: با توجه به اینکه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد از دانشکده‌های قدیمی است، دامپزشکانی هستند که دانشجوی این دانشگاه بوده و امروز مسئولیت‌های بزرگ گرفتند. اگر ممکن است آنها را معرفی کنید.

تعداد این عزیزان خیلی زیاد است. به‌عنوان مثال دکتر قلم‌کاری رئیس نظام دامپزشکی استان اصفهان، رئیس شبکه دامپزشکی اصفهان، دکتر اسدی اداره کل دامپزشکی چهار محال و بختیاری. خیلی از دوستان ما از اساتید به نام کشوری و حتی دنیا هستند. که بعضی از آنها از جمله مرحوم دکتر نقشینه در قید حیات نیستند. دکتری عامری که در آمریکا هستند و دکتر همت‌زاده که در استرالیا به عنوان دانشمند جوان فعالیت می‌کنند.

حکیم مهر: کلینیک حیات وحش استان در چه وضعیتی است؟

کلینیک شهر کیان یک کلینیک تخصصی است که بخشی از آن در ارتباط با بحث حیات‌وحش است. ما قراردادهایی را با محیط زیست داریم و دام‌ها، حیوانات و پرنده‌هایی که به هر دلیلی در حیات‌وحش آسیب می‌بینند، به اینجا منتقل می‌شوند و به شکل رایگان مورد مداوا قرار می‌گیرند، تیمار می‌شوند و به حیات‌وحش بازمی‌گردند.

دانشجویان خیلی زیادی داریم که علاقه‌مند به حیات‌وحش هستند و آن بحث کارآفرینی را که قبلا اشاره کردم، اینجا خود را نشان می‌دهد که خیلی از دوستان ما به شکل تخصصی به حیات‌وحش ورود کردند. مثلا ما افرادی داریم که فقط روی پرندگان شکاری کار می‌کنند و استارت آن از همین کلینیک تخصصی دام‌های شهر کیان خورده است؛ یا افرادی را داریم که به شکل تخصصی روی درندگان کار می‌کنند.

حکیم مهر: شما رئیس دانشگاه آزاد هستید و برخی واحدهای دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر با پذیرش بی‌رویه دانشجو، شرایط نامناسبی را برای رشته دامپزشکی ایجاد کردهاند. نظر شما در این خصوص چیست؟ دانشگاه شما چند نفر دامپزشک جذب کرده است؟

واقعیت این است که این مشکل در حال حاضر وجود ندارد. امسال ما در دانشکده خودمان با ۳۰ عضو هیات علمی استادیار ۲۵ دانشجو جذب کردیم؛ یعنی به ازای هر استاد، یک دانشجو هم به ما ندادند. در حالی که ۲ کلینیک تخصصی در استان چهار محال و استان اصفهان داریم و تجهیزات بسیار وسیعی را فراهم کردیم.

شاید در سال‌های گذشته یک مقدار تعداد زیادی دانشجو گرفتند اما واقعیت این است که الان جای کار هست. اگر دوستان ما دانش کافی و علاقه داشته باشند، مطمئنا موفق خواهند شد. یکی از اساتید ما به نام دکتر فاضلی همیشه می‌گفتند که «اگر به دامپزشکی علاقه نداشته باشی علاقه‌مند می‌شوی، علاقه داشته باشی عاشق می‌شوی و اگر بدت بیاید متنفر می‌شوی». واقعا هم همین است، اگر دامپزشک علاقه‌مند باشد، هم برای او کار هست و هم می‌تواند موفق باشد و در بهداشت و سلامت جامعه، نقش ویژه‌ای داشته باشد. شاید آن علاقه در بعضی افراد وجود ندارد که ما را مقداری ضعیف نشان داده است. مادامی که علاقه‌مند و عاشق باشند، هم کار هست و هم پتانسیل کارآفرینی.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
4
4
موفق باشید استاد رحیمی بزرگوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
8
12
در این شرایط با آینده دانشجویان بازی نکنند علاقه و عاشق شدن مال فیلم هندی به دانشجویان راهنمایی کنید برند پرستاری و اگه قبول شند فیزیوتراپی بخونند
روزبه شباک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
3
9
دکتر کجوری استاد ارجمند م می‌گفت دامپزشکی مثل اژدها کشی میمونه بعد از مدتی که اژدها نباشه دانشگاه تأسیس می کنن اژدها کشی یاد بدن ....وضع فعلی ....ورودی 71
محمد
|
Spain
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
9
استاد عزیز اگر بخواییم عاقلانه نگاه کنیم بنظر من ۹۰ درصد دانشکده های ازاد و سراسری رو باید تعطیل و ادغام کنن ...با آینده بچه های مردم بخاطر منافع خودمون بازی نکنیم لطفا.....ای کاش بجای وقت تلف کردن توی این رشته مفلوک همون پرستاری رو میخوندم حداقل ثبات شغلی داشتم ......افسوس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
2
6
برید زیر نظر وزارت بهداشت تا داروخانه ها رو ازتون بگیره بده به داروسازا.. ازمایشگاه هاروهم بده به فارغ التحصیلای خودش. مسول فنی ها روهم بده به لیسانسرهای تغذیه خودش. اونوقت واسه هر دام یک دامپزشک خواهیم داشت.
کیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
4
2
فقط دکتر جعفری ... استاد درجه یک داخلی حامی دانشجوها و دانشمند واقعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
9
جناب دكتر سلام.
فاجعه پذيرش در سال ٩٧ رو كه مد نظر داريد..٣٠٠ نفر براي هر ترم..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
5
اتفا قا کار عاقلانه ای انجام می دند که نمی یان دامپزشکی این همه هزینه آخرش بیکاری؟بازم احسنت یه دانشجویان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
1
5
دانشجویان یه کمی فکر کنند و اگر می خواهند در دانشگاه آزاد تحصیل کنند و زورشون به پزشکی و دندان نمی رسه وفت تلف نکنند و امید و انگیزه رشته ی پرستاری رو بخونند از همه لحاظ عالی و از دامپزشکی متاسفانه سر تره دامپزشکی فقط در استرالیا و اروپا و کانادا اونم از صفر در همون کشورا بخونی واقعا ترزش داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
1
10
امیدوارم سال بعد فقط ۷ نفر دانشجو بهتون بدن تا جبران آن همه پذیرش بی حساب و کتاب دانشجو در سالهای گذشته بشه. آخه وقتی کار وجود نداره چرا باید دانشجو پذیرش بشه. دامپزشکی تبدیل شده به رشته مدیریت که هر دانشگاهی توی هر شهر و روستایی امتیاز تاسیسش رو داره. برای دانشگاه شهرکرد سالی ۷ نفر هم زیاده
مجید
|
United States of America
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
5
همان ۲۵ نفر هم اضافه اند دانشگاه آزاد ده برابر ظرفیت در سال های قبل پذیرش داشته ۹۰٪ واحد های دانشگاه آزاد مازاد تشریف دارند! الان کلی دامپزشک بیکار در شمالغرب کشور کارهای بیربط میکنند و عمر و جوانی شان به هدر رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
با سلام شما فقط به بي كاري فكر ميكنيد.. دانشجوياني كه با رتبه بالا وارد اين رشته ميشوند و واقعا توهم پزشكي و دندانپزشكي را دارند اون هم به تعداد زياد واقعا جايگاه اين رشته رو براي بقيه هم خراب ميكنند..چه إصراري بود تا سال ٩٧ اين تعداد دانشجو بگيرند ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
مازاد تشريف مي اورند بابنيه علمي پايين ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
5
این آقای دکتر لطف کنند بگند چند نفر در رشته های تخصص پذیرش داشتند. دانشگاه ازاد شهرکرد .......... در یک ورودی ۱۵ نفر رشته بهداشت مواد غذایی گرفتند برای دورهph.D. به لطف این دانشگاه در ۲ استان اصفهان و چهارمحال شاهد خیل عظیمی از فارغ التحصیلان بیکار هستیم که هر سال بر تعدادشون افزوده میشه.
ملاک فقط یک امسال نیست که ۲۵ نفر پذیرش کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
دقيقًا . لطف بزرگي كردند ..رتبه ٤٠٠٠٠ /٦٠٠٠٠ رتبه براي دكتراي عمومي است.. بعد هم كه دانشجو شدن و فارغالتحصيل يادشون ميره رتبه رو فقط ميگن ما جه فرقي با دندان و دارو داريم..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
1
فاجعه ۹۷ دانشگاه شهرکرد رو چه جوری حل میکنین؟ که با رتبه های نجومی ،دید عموم رو نسبت به دامپزشکی خدشه دار کرد،با آزمون پره کسانی که در حد این رشته نیستند این فاجعه رو پاک کنین.متاسفانه با امتحان های مجازی هم که نور علا نور شد ..................
نظر شما
ادامه