کد خبر: ۶۱۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی هرمزگان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی

 

معاون اداری و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان منصوب شد


 سازمان دامپزشکی اعلام کرد : "دکتر غریب" مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان با صدور حکمی "مهندس سید باقر میر احمدی بابا حیدری" را به عنوان معاون اداری و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان منصوب کرد.

 

-----------------------------------

 

صادرات 11 میلیون دلار فراورده خام دامی از خراسان رضوی به 35 کشور جهان


 مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از صادرات انواع دام زنده و فرآورده های خام دامی به ارزش 11 میلیون و 120 هزار دلار از استان به 35 کشور جهان خبر داد.
به گفته دکتر ناصر مرگان ازغدی، این رقم طی 3 ماهه ابتدای سال صادر شده است و مقصد عمده آنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آسیای میانه و خلیج فارس بوده است.
وی که همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان سخن می گفت، اظهار داشت: از 1700 عامل عفونی بیماری زا بیش از 750 مورد آن مشترک بین انسان و دام است که دامپزشکی نقشی بارز در پیشگیری از انتشار و اشاعه این بیماریها در جمعیت دامی و در نتیجه ارتقای سلامت جمعیت انسانی دارد.
این مقام مسئول یادآور شد: هرگاه خللی در امر مبارزه با بیماری های مشترک پیش آید نتیجه مستقیم آن در سلامت جامعه نمود پیدا می کند و بالعکس هرزمان که دامپزشکی در کاهش و کنترل اینگونه بیماری ها به توفیقاتی دست پیدا کرده نتیجه آن کاهش این بیماری ها در جمعیت انسانی بوده که منتج به کاهش و یا حذف هزینه های سنگین ناشی از درمان این بیماری ها شده است.
دکتر ازغدی با اشاره به نقش مهم قرنطینه های دامپزشکی در کنترل عوامل بیماری زا، از قرنطینه های دامی به عنوان اولین سد و مانع ورود عوامل بیماری به کشور خبر داد و
با ارائه آماری درباره واردات دامی در  مدت  یادشده نیز تصریح کرد: نزدیک به 39 هزار تن کالای مرتبط با دام و طیور شامل انواع مواد اولیه خوراک دام و طیور، ابریشم و کرک بزی از طریق مرزهای استان وارد کشور شد که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 100 هزار تن کاهش داشته است.
دکتر ازغدی، همچنین به مقایسه ترانزیت کالای دامپزشکی در مدت یادشده نیز  پرداخت و افزود: در 3ماهه اول امسال 8600 تن انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور و فرآورده‌های مربوطه از طریق مرزهای استان به منظور ترانزیت وارد کشور شد که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 469 تن کاهش داشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: برای حمل و نقل 100 هزار و 590 تن انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور و فرآورده‌های مربوطه به مقاصد داخل و خارج استان گواهی بهداشتی حمل توسط دامپزشکی صادر شده است.
وی یادآور شد: به منظور افزایش اعتبار، کلیه گواهی های بهداشتی مربوط به حمل و نقل دام و فرآورده های خام دامی و صاردات، تمامی گواهی های بهداشتی از طریق سیستم یکپارچه قرنطینه صادر و دارای برچسب مخصوص (هولوگرام) می باشد.

 

------------------------------------

 

همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک؛سامانه پیام کوتاه برای تمام شبکه های دامپزشکی استان خراسان رضوی فعال شد


روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از فعال شدن سامانه پیام کوتاه برای تمام شبکه های دامپزشکی استان همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک خبر داد. روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان از فعال شدن سامانه پیام کوتاه برای تمام شبکه های دامپزشکی استان همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک خبر داد.
هادی زارعی، مسئول روابط عمومی این اداره کل با اعلام این خبر هدف از اختصاص این خطوط را علاوه بر تمرکز زدایی، گسترش حیطه اطلاع رسانی دامپزشکی در فعالیت های فنی، اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در هزینه ها، گسترش دولت الکترونیک و ... دانست و یادآور شد: مراقبت و صیانت از سرمایه دامی، وظیفه سازمانی ادارات دامپزشکی است و در راس این هرم، اطلاع رسانی به دامداران، مرغداران و سایر متولیان تولید دام و فرآورده های خام دامی قرار دارد که نقش مهمی در اقتصاد جامعه و سلامت غذایی و صادرات فرآورده های خام دامی دارند.
وی افزود: با توجه به لزوم ارتباط هرچه بیشتر با مخاطبان یادشده سامانه پیام کوتاه ستاد استانی دامپزشکی نیز از 14 رقم به 8 رقم کوتاه و به 30001905 تبدیل شده است که زمینه ارتباط دوسویه مردم را با دامپزشکی استان بیش از پیش فراهم می کند.
وی اظهار داشت: از این پس در صورت لزوم اطلاع رسانی در مورد بیمار یهای دامی، کارکاه های آموزشی، فراخوان های مشارکت در اجرای برنامه های پیشگیرانه از بیماری های و ... توسط هر شبکه دامپزشکی به طور مستقل و با استفاده از سامانه پیام کوتاه در گستره هر شهرستان انجام خواهد شد.

-------------------------------------

 

سمپاشی اماکن دامی مه ولات


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مه ولات در استان خراسان رضوی گفت: در راستای پیشگیری از بیماری CCHF در جهت ایمن سازی دامها عملیات سمپاشی اماکن در سطح روستاهای بالا مه ولات شهرستان شامل (شادمهر-زرمهر-علی اباد علیا –وسطی- سفلی )باهمکاری مدیریت جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت و درمان صورت گرفت.
علیرضا آذری افزود: دراجرای این طرح تعداد 140لیتر سم رایگان جهت سمپاشی 115 هزار متر مربع جایگاه دامی استفاده شده است.
وی گفت: بیماری تب کنگو کریمه یک تب خونریزی دهنده و یک بیماری ویروسی حاد و مشترک بین انسان ودام می باشد که در دام علائم مشخصی ندارد و در انسان سردرد-درد عضلانی، گلودرد، استفراغ و خونریزی و مرگ است و قرنطینه و کنترل تردد دام –  و جلوگیری از تردد دام غیر مجاز-سمپاشی اماکن دامی- بهداشتی کردن جایگاه دام–استفاده از گوشت دارای مهر بهداشتی دامپزشکی – جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام از راههای جلوگیری از بیماری است.
وی همچنین گفت: در سه ماهه اول سال 90تعداد 533لیتر سم بین دامداران توزیع شدکه 86140راس دام حمام داده شدند.

--------------------------------------

 

اقدامات دامپزشکی فریمان در پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فریمان اظهار داشت : از آنجا که حمل ونقل غیر مجاز دام می تواند از مهمترین علل انتقال انواع بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان ودام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو باشد، این شبکه با همکاری نیروی محترم انتظامی و دادگستری محترم شهرستان برخورد جدی با محموله های غیر مجاز دام در مبادی ورودی شهرستان دارد. به طوری که در سال 89 و سه ماهه اول سال 90 تعداد 8 خودرو حامل 295 راس گوسفندوبز توقیف و برخورد قانونی اعمال گردیده است.
دکتر هادی شایسته اضافه نمود: انجام دوره های آموزشی جهت دامداران، کارکنان کشتارگاه صنعتی دام فریمان و صنوف مربوطه ازجمله قصابیها، رستورانها، کبابی ها و...  نمونه گیریهای دوره ای از دامهای ورودی به کشتارگاه و دامهای سطح روستاهها – تهیه و تکثیر و توزیع بروشورهای بیماری تب کریمه کنگو در بین دامداران – توصیه بر بهداشتی بودن دامداریها، مخصوصا در زمان صدور یا تمدید پروانه های بهداشتی، از جمله اقدامات دیگر این شبکه در جهت پیشگیری از بروز وانتقال این بیماری می باشد.
وی در پایان اشاره کرد: با توجه به اینکه خون حاصل از کشتار دام، عامل اصلی در انتقال بیماری می باشد به شهروندان توصیه میگردد ضمن پرهیز از هرگونه کشتار غیر مجاز دام ،نسبت به تهیه گوشت قرمز واجد مهر بهداشتی از فروشگاهها معتبر اقدام نمایند.

---------------------------------------

 

افتتاح شبکه دامپزشکی شهرستان خدا آفرین


همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان با حضور دکتر زندیه مدیر کل دامپزشکی استان و زاهدنیا فرماندار و سایر مسئولین شهرستان تازه تأسیس خداآفرین، شبکه دامپزشکی این شهرستان افتتاح گردید.

در مراسم افتتاح این شبکه دکتر بهراد زندیه گفت: حدود 50 درصد بیماریهای عفونی، مشترک بین انسان و دام است که دامپزشکی نقش بسیار مهم و موثری در پیشگیری از انتقال این بیماریها ایفا می‌نماید.

دکتر زندیه اظهار داشت: با توجه به اهداف سازمان دامپزشکی کشور در حفظ و حراست از سرمایه های دامی و ارتقا بهداشت عمومی جامعه و همچنین پتانسیل بالای دامپروری شهرستان خداآفرین به منظور خدمت رسانی بیشتر دامپزشکی به دامداران منطقه شبکه دامپزشکی این شهرستان آغاز به کار نمود.

دکتر زندیه تاکید کرد این شهرستان با دارا بودن 220 هزار راس دام کوچک،22 هزار راس دام بزرگ و 67هزار فروند کلنی زنبور عسل و وجود سد خداآفرین از پتانسیل بالایی در صنعت پرورش دام برخوردار است که در این راستا با استقرار 5 نیروی متخصص توان مناسبی در کنترل بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام خواهیم داشت.

مدیر کل دامپزشکی اعلام نمود با افتتاح این شبکه تعداد شبکه های دامپزشکی استان آذربایجان شرقی به 20 شبکه افزایش یافت.

وی همچنین اشاره نمود با توجه به شروع فصل گرما و مسافرپذیر بودن استان آذربایجان شرقی در این فصل طرح تشدید نظارت بر اماکن تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی اداره کل دامپزشکی آغاز گردیده است.

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از شهروندان و مسافرین خواست تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در عرضه این محصولات با شماره تلفن 1512 به دامپزشکی اطلاع دهند تا اکیپهای کنترل و نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی در اسرع وقت به این مشکلات رسیدگی نمایند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
hassan
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
0
0
سلام عزل یک دکتر دامپزشک از معاونت پشتیبانی و بکار گماردن یک غیر دامپزشک تجارب تلخی را به دنبال دارد وقتی فردی کارایی خوبی دارد از .........نباید حذف شود
مجید
|
-
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
سلام همکاری برای مسئول فنی 09176168476
نظر شما
ادامه