کد خبر: ۶۱۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: دبیر انجمن علمی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: انجمن‌های علمی با بهره‌گیری از امکانات و زمینه‌های عملکردی که از طرف باشگاه پژوهشگران فراهم می‌شود، می‌توانند زمینه جوانه‌زدن و رشد دانش‌های نوین باشند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری آنا، انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیت‌های بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکز شدن دانشجویان مشتاق به فعالیت‌های پژوهشی و علمی می‌شوند.

بخش عمده این ظرفیت‌ها، ابتدای کار به‌صورت بالقوه هستند و اگر دانشگاه‌ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌ها فراهم آورند؛ بالفعل شدن این ظرفیت‌ها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.

انجمن علمی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یکی از انجمن‌های فعالی است که در این شماره از سلسله گفتگوهای خبرگزاری آنا با عنوان «توسعه دانش‌‌های نو با انجمن‌های علمی» به معرفی، موفقیت‌ها، کارکردها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مشکلات این انجمن در مسیر توسعه علم و دانش و دانش‌های نوین و تخصصی پرداخته می‌شود.

در این گفتگو میزبان «ابوالفضل سلیمانی‌اصل» دبیر انجمن علمی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

انجمن علمی دامپزشکی واحد شهرکرد را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن معرفی کنید.

انجمن علمی دامپزشکی از همان سال‌های  ابتدایی راه‌اندازی دانشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد فعالیت خود را آغاز کرد، این انجمن از ۱۰ نفر عضو اصلی و بیش از ۴۰۰ نفر عضو از اعضای دانشجویان کاردانی دامپزشکی، دکتری عمومی دامپزشکی و دکتری تخصصی دامپزشکی تشکیل شده که در تمام زمینه‌های دامپزشکی ازجمله داخلی دام‌بزرگ و کوچک، جراحی، مامایی، آبزیان، کلینیکال پاتولوژی، پاتولوژی، علوم تشریحی، فارماکولوژی، حیات‌وحش و... کارگروه‌هایی با بهره‌گیری از دانشجویان فعال و با‌‌انگیزه دارد.

خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی فعال زیاد است و رقابت علمی میان این انجمن‌ها در سال‌های اخیر بیشتر از قبل دیده می‌شود، همانطور که آگاهید خوشبختانه در رتبه‌بندی که به‌تازگی از فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشگاه‌های آزاد اعلام شده انجمن علمی دامپزشکی واحد شهرکرد با کسب ۱۶۶ امتیاز رتبه دوم انجمن‌های علمی سراسر کشور را به خود اختصاص داده است.

انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و  دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟

انجمن‌های علمی با بهره‌گیری از امکانات و زمینه‌های عملکردی که از طرف باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه‌ها و مراکز رشد برای آنها فراهم می‌شود، می‌توانند زمینه جوانه‌زدن و رشد دانش‌های نوین در تمام عرصه‌های این مرز و بوم باشند.

حمایت از انجمن‌های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و  چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟

 سلیمانی‌اصل : معتقدم دانشجویان بیشتر از آنکه نیاز به حمایت‌های مالی داشته باشند، نیاز به تشویق و حمایت‌های معنوی هرچه بیشتر مسئولان برای پیشبرد اهداف علمی خود دارند، متأسفانه شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه مشکلات فراوانی برای قشر دانشجو ایجاد کرده است؛ اما با وجود تحریم‌ها، انجمن‌های علمی (واحد شهرکرد) با تمام سختی‌های موجود فعالیت خود را بیشتر از قبل ادامه داده‌اند.

انجمن‌های علمی چگونه تقویت می‌شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟

اساس پیشرفت یک انجمن همانطور که گفتم حمایت هرچه بیشتر مسئولان است، مسلماً برای تقویت بنیان انجمن‌های علمی نیاز به یک شورای مجرب و باتجربه است که با راهنمایی و حمایت‌های استادان عملکرد بهتری از خود به جا بگذارند.

نحوه همکاری مسئولان مربوط در دانشگاه با انجمن شما چگونه است؟

همکاری‌های بسیار خوبی از طرق مختلف با انجمن دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد وجود دارد؛ برای مثال برگزاری کارگاه‌ها و بازدید‌های علمی متعدد با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شهرکرد و مرکز رشد دانشگاه در سال‌های اخیر بوده است.

از مهم‌ترین این همکاری‌ها می‌توان برگزاری نخستین مسابقه علمی دامپزشکی در کشور (دام‌تاپ ۱) در سطح ملی را نام برد که بی‌شک بدون همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد میسر نبود و (دام‌تاپ ۲) هم در دستور کار قرار دارد.

چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.

انجمن علمی دامپزشکی با افتخار سال ۱۳۹۷ نخستین مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی را با مجوز رسمی از سازمان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری ایجاد کرد که در این سال‌ها بسیاری از گونه‌های مهم بعد از درمان و بازپروری توسط کارگروه حیات وحش این انجمن به طبیعت بازگشتند.

از دیگر فعالیت‌های علمی می‌توان برگزاری نخستین مسابقه علمی دامپزشکی در کشور را یادآور شد، از فعالیت‌های فرهنگی هم می‌توان فعالیت گروه جهادی فانوس دامپزشکی که بنده مسئول پشتیبانی این گروه هستم را ذکر کرد که اعضای این گروه خالصانه در تمام عرصه‌های جهادی حضور داشته‌اند.

در اینجا از دکتر ابراهیم رحیمی، رئیس دانشگاه و دکتر جعفریان، رئیس دانشکده دامپزشکی واحد شهرکرد که همیشه یاری‌رسان ما در تمام زمینه‌ها بوده‌اند، قدردانی می‌کنم.

آیا در انجمن خود موفق به تولید محصول و یا موفقیت‌های دیگری شده‌اید؟ (به‌ویژه فعالیت‌های کرونایی)

با ورود ویروس کرونا به کشور و همه‌گیری این ویروس در کشور و سطح استان چهارمحال و بختیاری گروه جهادی فانوس دامپزشکی تمام فعالیت‌های خود را در این زمینه معطوف کرد که از فعالیت‌های صورت گرفته می‌توان ضد‌عفونی معابر شهری، نظارت بر ایستگاه‌های ورودی شهر و مشارکت در تولید ماسک را یادآور شد.

و سخن آخر...

از تمام استادان که با حمایت‌های خود و تشویق انجمن‌ها در انجام امور علمی همیشه یاری‌رسان ما بوده‌اند، کمال تشکر و قدر‌دانی را دارم. بدون شک بدون یاری و حمایت‌های استادان موفق به کسب مقام دوم انجمن‌های علمی در سطح کشور نبوده‌ایم.

در آخر سخنان خود را با بیانی از بیانات گوهربار حضرت آقا به پایان می‌رسانم که معظم‌له فرمودند: «نوآوری و ابتکار، شجاعت علمی، اعتماد به نفس شخصی و ملی و کارِ متراکم و انبوه، علاج کارِ پیشرفت علمی ماست . »
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
1
حالا چرا انقدر برگه هاشو پخش کرده دور و برش
نظر شما
ادامه