کد خبر: ۶۱۹۳۵
تعداد نظرات: ۴۸ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی با «دکتر محمدمهدی زنگنه»:
«دکتر محمدمهدی زنگنه» می‌گوید: در تمام دنیا دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت است/ به همان اندازه که تعداد مقالات من زیاد می‌شد، سنگ‌اندازی‌ها افزایش می‌یافت ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی پیش فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان از سوی دانشگاه استنفورد و بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس در مجله Plos Biology منتشر شد. بر این اساس بیش از ۱۶۱ هزار پژوهشگر از سراسر جهان به عنوان ۲ درصد دانشمند برتر جهان معرفی شدند که در این لیست، در حوزه علوم دامپزشکی (Veterinary Sciences ) نام یک محقق جوان به نام «دکتر محمدمهدی زنگنه» دانش‌آموخته دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه به چشم می‌خورد.

وی متولد سال ۷۱ و نفر اول ورودی سال ۹۱ است که در سال ۹۴ پژوهشگر برتر دانشگاه رازی و دانشجوی نمونه کشور شد. در سال ۹۵ جزء استعدادهای درخشان بنیاد ملی نخبگان ایران و در سال ۹۷ هیات علمی همکار دانشگاه علوم پزشکی ایلام شد و هم‌اکنون نیز عضو هیات علمی دانشگاه ملی ایلام است.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

به طور کلی وضعیت دامپزشکی در استان کرمانشاه خیلی خوب است و دام در این استان جایگاه ویژه‌ای دارد. مردم این خطه تولیدکننده و صادرکننده انواع محصولات دامی هستند و همین مساله باعث شد که من قبل از ورود به دانشگاه، به این رشته علاقه‌مند شوم. زمان انتخاب رشته، در رشته داروسازی هم قبول می‌شدم، چون این دو رشته از نظر رتبه خیلی به هم نزدیک هستند، اما من تمایل داشتم دامپزشکی بخوانم، چون بازار کار خوبی داشت. لذا دکترای عمومی دامپزشکی را از دانشگاه رازی کرمانشاه گرفتم.

حکیم مهر: در حال حاضر چه می‌کنید؟

امسال توانستم از سهمیه استعدادهای درخشان استفاده و دانشجوی دکترای تخصصی ژنتیک مولکولی انسانی شوم.

حکیم مهر: اچ-ایندکس شما چند است؟

در گوگل اسکولار اچ-ایندکس من ۲۵ و در اسکوپوس ۲۱ است. رنک بنده در میان تمام دانشجویان ایران یک است. در وترنری ساینس بین تمامی افراد، رنکینگ ۱۵ دنیا را به‌دست آورده بودم. امسال هم جزء دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتم و رنکینگ ۵۰۴ شیمی هسته‌ای و غیرآلی در بین ۱۰۰ هزار دانشمند برتر دنیا را به دست آوردم.

حکیم مهر: متولد چه سالی هستید؟

متولد سال ۷۱ هستم.

حکیم مهر: نکته جالب این است معمولا انتظار می‌رود افرادی که در لیست دانشمندان برتر جهان قرار می‌گیرند، میانسال و یا مسن باشند. اما شما با وجود سن پایین، این همه افتخار کسب کردید. چه چیزی باعث شد این قدر زود به این مرحله از موفقیت برسید؟

شاید یکی از دلایل آن این بوده که تعداد مقالات من بالاست. تا این لحظه ۲۳۱ مقاله دارم که از این تعداد ۱۳۰ مقاله آن ISI است و همه بین‌المللی هستند. چون یک تیم قوی هستیم که روی مقالات مختلف کار می‌کنیم. جالب است که در همین شیمی هسته‌ای و غیرآلی هم رنک یک ایران و ۵۰۴ دنیا را دارم.

حکیم مهر: به نظر می‌رسد در هیات علمی هم جزء جوانترین‌ اعضا باشید.

بنده زمانی که از دکترای عمومی حتی فارغ‌التحصیل نشده بودم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام شدم. به خاطر اینکه سهمیه استعدادهای درخشان داشتم و البته تعداد زیاد مقالات هم قطعا تاثیرگذار بود. همواره استعدادهای درخشان در اولویت جذب هیات علمی هستند.

حکیم مهر: معمولا در طول روز چقدر درس می‌خوانید؟

از زمانی که یادم می‌آید، شاید روزی بین ۱۸ تا ۱۹ ساعت مطالعه داشتم و همیشه سعی کردم این روند را حفظ کنم.

حکیم مهر:‌ الان هم دارید؟

الان خیلی بیشتر. چون توقع از من برای سال‌های بعدی بالاتر رفته است و باید خود را در رنکینگ حفظ کنم.

حکیم مهر: آیا ازدواج کردید؟

خیر. هنوز مجرد هستم.

حکیم مهر: نظر شما در مورد مشکلات آموزش دامپزشکی در ایران چیست؟

البته که فیلد من به طور کامل تغییر کرده و تبدیل به مولکولی انسانی شده است. اما اگر بخواهم در مورد دامپزشکی صحبت کنم، باید بگویم که دکترای عمومی دامپزشکی خیلی پیشرفت کرده است. میانگین درآمد بچه‌های دامپزشک از میانگین دکترای عمومی پزشکی و داروسازی خیلی بالاتر رفته است. بچه‌ها با انگیزه کلینیک راه‌اندازی می‌کنند و درآمد خیلی خوبی هم دارند.

اما مهم‌ترین مساله‌ای که وجود دارد این است که در تمام دنیا دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت است اما در ایران زیرمجموعه وزارت علوم. در حالی که ۸ ترم اول ما دامپزشکان با بچه‌های پزشکی یکسان است. حتی اساتید دانشکده پزشکی برای ما تدریس می‌کردند اما چون وزارت علومی هستیم، آن‌طور که باید و شاید وسایل مورد نیاز بچه‌های دامپزشکی برای ما فراهم نمی‌شد. یکی از اساتید راهنمای پایان‌نامه‌ همه بچه‌های دکترای دامپزشکی، از بچه‌های پزشکی بود. خانم دکتر دستجردی وزیر اسبق بهداشت نیز این طرح را به مجلس برد و تصویب هم کرد، اما متاسفانه نفر بعدی که وزیر شدند، آن را کنسل کردند و دامپزشکی در وزارت علوم باقی ماند. اما مهمترین مشکل همین است و دامپزشکی پتانسیل آن را دارد که رشته اول کشور شود.

دکترای حرفه دامپزشکی رشته اول دنیاست، کمااینکه ما ۲ رشته در دنیا داریم که مدیسین و علم دکترا هستند، یکی دامپزشکی و دیگری پزشکی.

حکیم مهر: پس شما موافق انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت هستید.

دقیقا همینطور است. آموزش دامپزشکی باید در آن فضا قرار بگیرد، کمااینکه تمامی آزمایش‌های ما با آزمایشگاه پزشکی یکسان است.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات و چالش‌های حوزه پژوهش از نظر شما چیست؟

یکی از مشکلاتی که در زمینه پژوهش داریم، عدم وجود امکانات پژوهشی است. انجام یک کار تحقیقاتی حداقل ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. چون وسایلی که استفاده می‌کنید، نمونه‌های خارجی هستند. اگر تجهیزات را از پایه و به شکل صفر تا صد داشته باشید، هزینه پژوهش خیلی پایین می‌آید. به همین خاطر در کشور ما هر سال نسبت به سال قبل به دلیل افزایش تحریم‌ها و کاهش امکانات، سطح رنکینگ پژوهش‌ کاهش پیدا می‌کند. در حالی که در تمام دنیا شرایط عکس است.

حکیم مهر: در این شرایط چه می‌توان کرد؟

الان باید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بیشتر شود تا بتوانند پایه‌های پژوهش ما ازجمله کیت‌ها را بسازند و در اختیار پژوهش کشور قرار دهند. مثلا اگر قرار است یک کیت با ۳ میلیون تومان وارد کشور شود، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی می‌تواند آن را با ۵۰۰ هزار تومان بسازد و با ۷۰۰ هزار تومان در اختیار ما قرار دهد.

حکیم مهر: یکی از انتقاداتی که به پژوهش می‌شود، این است که غالبا غیر کاربردی هستند.

متاسفانه خود کشور شرایط را برای غیر کاربردی بودن به وجود آورده است. مثلا من یک مقاله در مورد یک داروی ضد سرطان کار کردم. اگر بخواهم آن داروی ضد سرطان را در کارآزمایی بالینی بیاورم، حداقل ۵ سال برای من وقت‌گیر است، چون در این مسیر سنگ‌های زیادی جلوی پای من وجود دارد.

از طرف دیگر عرض کردم که با دانشگاه علوم پزشکی ایلام کار می‌کنم. شما اگر بخواهید در یک پژوهش یک محصول را تولید کنید، ۲۰ امتیاز برای شما دارد، در حالی که اگر یک مقاله بنویسید، ۱۰ امتیاز می‌گیرید. من پژوهشگر ۲ مقاله را در ۲ ماه می‌نویسم و ۲۰ امتیاز را می‌گیرم و دیگر به دنبال تولید آن محصول نمی‌روم. محصولی که ممکن است ۴ سال وقت من را بگیرد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

یک گلایه از مسئولین کشور دارم. من ذر سال ۹۱ و لحظه‌ای که به فضای علمی کشور ورود کردم تا الان، هر چقدر به سمت جلو حرکت کردم و یک مقاله من تبدیل به ۲ مقاله شد، مشکلات بنده ۲ برابر شده است. برخی افراد هستند که دوست ندارند کسی در زمینه پژوهش حرکت کند. من خودم زمانی که در دانشکده دامپزشکی کرمانشاه بودم، خیلی‌ وقت‌ها کلید آزمایشگاه را از من دور می‌کردند که اجازه ندهند جوانان پیشرفت کنند. مقام معظم رهبری هم می‌گویند که شرایط را برای جوانان فراهم آورید که اینها آینده‌سازان مملکت هستند. اگر به جوانان بیشتر اعتماد شود و بیشتر آنها را به کار گیرند، اساتید دانشجویان را به کار گیرند و به جای اینکه در مقابل آنها باشند، در کنارشان قرار گیرند، کشور با همین جوانان خیلی پیشرفت خواهد کرد.

زمانی که تعداد افراد ورودی رشته ما در ترم اول ۴۰ نفر بودند، همه برای کارهای تحقیقاتی انگیزه داشتند. اما چند نفر از اساتید جلوی آنها را گرفتند و به غیر از بنده که با قوا ادامه دادم، آن ۳۹ نفر به همین راحتی از پژوهش دلسرد شدند. به همین خاطر کشور باید بیشتر به جوانان اعتماد کند و قطعا با کمک خدا این مورد محقق خواهد شد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
9
37
اگه دامپزشکی بازار کار خوبی داره
چرا نرفتید سمت کلنیک و بازار ازاد ....!؟
دامپزشک
|
Germany
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
4
30
تمام نخبگان و مفاخر دامپزشکی کشور و اکثریت دامپزشکان موافق الحاق ساختار اجرایی و آموزش دامپزشکی به جای اصلی خود یعنی وزارت بهداشت هستند تا ارزش کار دامپزشکی به وضوح برای جامعه نمایان شود. پس لطفا هرچه زودتر مقدمات این امر تاریخی فراهم شود
همكار دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
4
45
باسلام
از همكار گرامي اين سوال را دارم كه از ميان اينهمه (ميانگين ماهي ٢مقاله) تحقيقات و مقالاتي كه شما نوشتيد چند مورد از اين مقالات در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است و نتيجه خروجي براي ايران داشته است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
9
13
تبریک میگم انسان شایسته ای هستید ولی ظرف این کشور گنجایش و تحمل حضور شما را ندارد دیر یا زود متوجه این موضوع شدید فکری به حال خود کنید و جهان را از حضورتان بهره مند کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
15
13
درود بر این استاد نمونه و مجرب.فقط یک پیشنهاد اگر میخواهی به مدارج بالاتر و حتی جایزه نوبل دست پیدا کنی حالا حالا ها ازدواج نکن
هم دانشگاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
14
38
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما هم دانشگاهی عزیز. بنده هم دانشگاه رازی درس خوندم و الان حدود ۷ ساله که دارم کار میکنم. خواهشا اینقدر برای حزفه ای که هیچ آینده روشنی براش تصور نمیشه تبلیغ نکنید. تلاش و پشتکار شما قابل تقدیره ولی هرکسی توانایی مطالعه روزی ۱۸ ساعت رو نداره.
عزیزانی که قصد دارید رشته دامپزشکی رو انتخاب کنید، احساسی تصمیم نگیرید و مطمئن باشید بازار کار دامپزشکی جوابگوی تلاش ۶ ساله و اینهمه زحمت رو نداره. با دید باز تصمیم گیری کنید.
موفق و موید باشید
پاسخ ها
هم دانشگاهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
هیچ طوری نیست دوستانی که منفی گذاشتید. ماهم موقع دانشجویی تب مون داغ بود!
ایشاا.. چند صباحی دیگه که وارد بازار کار شدید میفهمید چه کلاهی سرتون رفته. موفق باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
درود بر شما کاملا صحیح فرمودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
2
17
با سلام و احترام
با آرزوی موفقیت برای همکاران گرامیمون ..................................
مساله مقاله دادن شاید فقط در کشوری مثل کشور ما مطرح باشد.
مرحوم خانم دکتر میرزاخانی تا زمانی که کارشناسی ارشد داشتند شاید حتی یکی دو مقاله بیشتر ندادند.
بسیاری از همکاران دامپزشک ما امروزه مشغول کارآفرینی هستند به نظر از باب تلطیف جو ناآرام دامپزشکی اگر وارد این حوزه ها شوید و با کارآفرین های این حوزه مصاحبه کنین برای نسل جوان اثرات بسیار بهتری داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
1
9
سلام وزارت بهداشت برای تمامی رده هایش ارزش واحترام واعتبار قائل است واز حقوق ومزایای انها دفاع میکند ولی در دامپزشکی ردهها نه تنها ارزش واعتباری ندارند واز حقوق آنها دفاعی نمی شودبلکه خود دامپزشکی آنها را له کرده است من هم اگر بشود میخواهم با ادامه تحصیل به وزارت بهداشت بروم . مزایا نخواستیم حداقل ارزش واحترام که داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
5
12
.................... دامپزشکی هیچی نداره متاسفاته. نه جایگاه داره نه شغل داره نه درآمد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
3
4
با آرزوی موفقیت برای شما همکار عزیز، قطعا افراد پرتلاشی مثل شما باید بر تارک این رشته بدرخشند..
ن.ز
|
United States of America
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
6
بسیار عالی و عرض تبریک
لطفا تلاش بفرمایید در عرصه عملی کردن و مفید کردن این مقالات برای مردم . امروز کشور ما بسیار بیشتر از حرف زدن و نوشتن به عمل کردن و تولید نیاز دارد. از شما که دستتان می‌رسد و نخبه هستید انتظار بیشتر است. موفق باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
9
اساتید دامپزشکی رازی واقعا چرا امکان کار و پژوهش را کم کردید برای جوان؟؟؟؟؟ چرا سنگ اندازی؟؟؟؟ بهتر بود از ایشان استفاده میکردید نه آزرده خاطرش کنید. افسوس!!!
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
8
12
اتفاقا در کشورهای پیشرفته دنیا دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیست و بخشی از بدنه وزارت کشاورزی هستش.
ناشناس
|
Iceland
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
5
10
هرکس در دامپزشکی سواد و پشتکار داشته باشد موفق میشود
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
2
4
با سلام و احترام به نظرات همکار محترم در ساختار دامپزشکی در دنیا به خصوص در کشورهای توسعه بافته تنها در کشور ایتالیا دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت Ministry of salute می باشد و به طور عمده مراجع ذیصلاح دامپزشکی زیر مجموعه وزارت کشاورزی هستند مانند کشور فرانسه
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
14
9
.................... در دانشگاه های دنیا ما چیزی به اسم دانشگاه علوم پزشکی نداریم و همه رشته ها از جمله پزشکی زیر مجموعه وزارت علوم هستند. ........... کدام 8 ترم اول ما با بچه های پزشکی یکسان است. شاید اسم واحد ها مشابهت داشته باشد.آنها فیزیوپاتی را که میخوانند به اندازه کل دامپزشکی است. دوست دانشمند من این چه حرفی است که دامپزشکی رشته اول کشور شود. اگر مدیریت درستی در یک کشور وجود داشته باشد همه رشته ها جایگاه خود را دارند. مثلا این رشته ادبی که در کشور ما ما منزلتی ندارد در خیلی از نقاط دنیای متمدن در مقام بسیار بالایی قرار گرفته. ...................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
فیزیوپاتولوژی دامپزشکی اصلا میشناسید؟ بیشتر از پزشکی باشه قطعا کمتر نیست. بدبخت دانشجوهایی که با این تفکرات پزشکی زده شما تربیت شوند
Dvm. Dvsc
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
این چه طرز صحبت کردنه! صرف اینکه چند واحد در یک دانشکده تدریس میکنی یا کردی سوءتفاهم قضاوت یک رشته اونم به این نحو بهت دست داده!؟این ادبیات و نظر توهین به تمام اساتید و دانش آموخته های دامپزشکیه، کم استاد(استاد به معنای واقعی کلمه) دامپزشکی تو کشورمون نداریم که صاحب نظرن، مثلا فیزیولوژی و بافت شناسی دامپزشکی و پزشکی فقط تو اسم مشابهت دارن؟! مطمئنی دانشکده دامپزشکی تدریس کردی و بیس دکترای دامپزشکی داری؟ما خودمون با پزشکی ها مقایسه نکردیم ونمیخایمم جایگاه کسی تصاحب کنیم، رشته ما باید زیر نظر وزارت بهداشت بره حداقل اموزشش تا نظارت و کنترل و فیلتر بهتری صورت بگیره و اجازه تدریس به هرکسی و تاسیس هر واحدی تو هر شهر و روستایی داده نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
8
8
در اکثر دنیا دامپزشکی زیر مجموعه کشاورزی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
4
6
واقعا خوشحالم که دوست بسیار عزیزم این دانشمند جوان، پله خگهای ترقی را به این صورت سریع طی کردند فقط گله ام ازین است که چرا از اساتید خود تشکر نکردند. مثلا خانم دکتر فروغی، دکتر صیدی و دکتر گلی برای به ثمر نشستن این دانشمند خیلی زحمت کشیدند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
5
زنده باشن
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
3
16
دوست عزیزی که توی حکیم مهر نشستی و فقط سانسور میکنی حرفای ما رو، مگه من چی نوشتم که نشستی سانسور کردی و فقط خط آخر حرفامو گذاشتی غیر از اینکه نوشتم به جای مقاله چاپ کردن و انسان ها را تبدیل کردن به دستگاه چاپ مقاله بهشون یاد بدیم و امکانات در اختیارشون بزاریم تا حداقل فقط یک محصول بدرد بخور تولید کنن تا بدرد جامعه شون بخوره ،چی نوشتم. بزار این دوست عزیز مون حداقل متوجه بشه که صرف چاپ کردن مقاله استنادی به دانشمند بودن یک شخص نیست ........................... دوست عزیز سانسورچی چرا واقعیت ها رو نمینویسی تمام کسانی که شما به عنوان دانشمند عرصه دامپزشکی معرفی کردی همه بعد از دکتری عمومی وارد فیلد علوم پایه یا علوم پزشکی شدن و مقام کسب کردن اینها رو به نام دامپزشکی ثبت نکنید .دامپزشکی هنوز مهجور و منزویه.بعدشم کدوم شخصی روزی ۱۸ ساعت درس میخونه اصلا مگه این کار با عقل جور درمیاد. با عقلم که جور در بیاد شخص بعد از یه مدت تبدیل به یک مرده متحرک میشه آخه روح انسان تفریح نمیخواد استراحت نمیخواد. چی رو یا کی رو الگو میکنی .این همه دانشمند کدومشون تا حد خودکشی جلو رفته. همشون تو کشورهایی هستن که همه چیز یک انسان بجاست خوابش خوراکش تفریحش.
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
5
1
............. دامپزشکی زیر نظر مجموعه کشاورزی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
دامپزشکی ی سازمان زیر نظر جهاد کشاورزی اما این به معنای برابری و همکاری ما و شما دامپروران گرامی نیست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
5
20
چند سال پیش آقای پروفسور اولسن به ایران آمده بود سی وی یکی از دانشجویان دوره تخصص رو به ایشان دادم تا در صورت امکان برای فرصت مطالعاتی دوره دکتری به آزمایشکاه ایشان بروند صبح روز بعد قبل از شروع جلسه به من گفتنذ چطور ممکنه یک فرد با سی سال سن حدود پنجاه مقاله داشته باشه و به همین دلیل ایشان را نپذیرفتند حالا این آقای جوان چطور ممکنه بالای دویست مقاله داشته باشند و با این همه مقاله چه مشکلی از مشکلات حل شده متاسفانه درد مملکت ما همینه البته روی سخن من اصلا شخصی نیست به این دلیله که معیار سنجش توانایی افراد صحیح نیست ادیسون هم اگر هر سال 40 تا مقاله مینوشت بی شک نمیتوانست مخترع برق بشه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
3
6
تبریک دکتر عزیز
شما مایه افتخار تمام دانشجویان و اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه هستید
همونطور که فرمودید انتظارات از شما دکتر عزیز بالا رفته .انشالله دفعه بعد با خبر های خیلی بهتر و درجات علمی بالا تر باز هم همه ما را غافلگیر کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
7
7
بسیار مسرور و خوشحال هستم که همکار عزیز و بسیار اخلاقمدارم، دکتر محمد مهدی زنگنه، به تمامی شایستگی هایش در حال رسیدن است. بنده حدود دو سال همکار تحقیقاتی ایشان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی بودم. ایشان خیلی باسواد و به معنای واقعی دانشمند هستند. پروتوکل های ابداعی را طراحی میکردند که در تمام دنیا بی نظیر بودند و وقتی اجرا میکردند همه ماها واقعا شگرف زده می شدیم. اگر ایشان می فرمایند روزی 18 تا 19 ساعت کار میکنند واقعا حقیقت دارد بنده خود شاهد هستم در این دو سال ایشان ساعت 6 صبح می آمد دانشکده دامپزشکی و تا حدود 12 شب در آزمایشگاه حیواناتی که خودش و خواهرش، خانم دکتر اکرم زنگنه، طراحی کرده بودند با هزینه های شخصی خودشان فعالیت می کردند. از لحاظ ادب و احترام، ایشان در بین تمامی افراد دانشگاه رازی زبانزد بودند. همچنین باید خاطر نشان کرد ایشان فقط در زمینه چاپ مقاله نبوده اند، ایشان به همراه تیم تحقیقاتی خود چندین داروی ضد سرطان و ضددیابت فرمولاسیون گرده اند که هم اکنون در اختیار نهادهای دولنی زیرربط هستند. همچنین باید خاطر نشان کرد ایشان رییس هیئت مدیریه دو شرکت ضدعفونی کننده هستند که نشان از اهتمام ایشان به امور تولیدی کشور هستند. عنوان ویراستار بخش(Section Editor) در مجله Archives of Medical Sciences با ایمپکت فاکتور ۲.۸۰۹ و Q۱ یکی دیگر از افتخارات دکتر محمدمهدی زنگنه است که میتوان به آن اشاره کرد. ایشان از هر لحاظ زبانزد هستند، علی‌رغم اخذ دو پذیرش در رشته خون‌شناسی پزشکی از بخش خون‌ شناسی-تومورشناسی دانشگاه ژنو سوییس در سال‌های ۹۸-۱۳۹۷ و ۹۹-۱۳۹۸، ترجیح داده‌اند که در داخل کشور در مقطع دکتری تخصصی PhD ژنتیک مولکولی انسانی در دانشگاه تبریز به عنوان استعداد درخشان در سال ۱۳۹۹ پذیرش و ادامه تحصیل دهند. واقعا ایشان بی نظیز هستند
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
4
7
بسیار عالی بود و در زمانی که وقت داشتم مقالات شما رو برخی هاشون رو مطالعه کردم و خیلی خوب بودند
موضوعی که برایمان مطرح هست این بوده که فاند این تحقیقات در این مقالات مطرح نشده، آیا مثل همیشه که مشکل پژوهش در بین دوستان هست از جیب دادید متاسفانه یا خیر؟ چون در مقالات بهش اشاره نشده
موضوعی که بهش برخورد زیاد داشتیم و همچنین دوستانمون گلایه کردند این بوده که میانگین حداقل ریجکت شدن مقاله به واسطه اسم ایران و حالا ایراداتی که مشخصا طرف خارجی با دید سیاسی به مقاله داوری می‌کنند و نه فنی و اخلاق حدود 4 تا 5 مجله بوده، جدا از اینکه هر مجله برای خودش یه فرمت برای ارسال داره و مشکلات و زمانی که از آدم میگیره به کنار، از این بابت خیلی خوبه که تونستید این تعداد از مقالات رو چاپ کنید کما اینکه بعضی از این مجلات زمان اولین پاسخ داور 6 تا 8 ماه بوده است!

شما اخلاقتو طوری هست که باید کلید آزمایشگاه رو بهتون داد و آزاد گذاشتتتون، ولی فاند خیلی مساله مهمی هست که در ایران با مشکلات تحقیقاتی زیادی رو به رو هستیم، چطور این مساله به این مهمی حل شده؟ برای مثال شما تست xrd و حتی سنتز کردن کامپونت های گیاه مورد مطالعه و ارسال به چین یا آلمان هزینه بالایی داره و زمان بر هستش، به نظر نمیرسه به شما کمکی نشده باشه و این حجم هماهنگی و به خصوص تامین فاند که موتور اصلی پژوهش هست کم نبوده، به نظر چیزی بالاتر از یک تیم در این موضوع فعال بوده و نقش این هسته بیشتر بوده است.

مقاله ای که در مورد داروی ضد سرطان که فرمودید چند مقاله تون رو مطالعه کردم، توصیه ای که میتونم بکنم این هست ابتدا به صورت چند کامپونت محصول اولیه تولید شود و به صورت ساپلامنت مارکت کنید چرا که هم زمان کمتری نیاز دارد و مشکلات ریگلاتوری رو ندارید و برای نتیجه بهتر از چند کامپونت که چند پتوی رو هدف قرار میده استفاده کنید تا نتیجه بهتری گرفته شود.

اگر پیامم رو دیدید که حلال کنید خواستید هم صحبت میتونیم بکنیم د رخصوص شرکت های استارت آپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
دقیقا این رشته ژنتیک انسانی مولکولی را از کجا درآوردین؟ در ایران وجود خارجی نداره...
...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
1
8
دو مقاله در ماه؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
5
تحقیقاتشون توی دامپزشکی در چه زمینه ای بوده. پایان نامه شون در چه زمبنه ؟
نفر چندم مقالات
کلا ایول داره
هم‌کلاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
3
5
درود بر هم کلاسی عزیزم، آقای دکتر محمد مهدی زنگنه عزیز و همیشه دوست داشتنی.‌ ایشان در همه جنبه های علمی و اخلاقی در دانشگاه رازی بی نظیر بودند و واقعا برای علم از جان مایه میگذاشتند به معنای واقعی از جان مایه میگذاشتند. من و حدود ۶۰ نفر از دانشجویان دانشکده دامپزشکی افتخار شاگردی ایشان در خانه تحقیقات حیوانات دانشکده دامپزشکی که به اهتمام خودش دوباره افتتاح شد داریم. خیلی جالب است بیش از ۶۰ نفر از دانشجویان همین دانشکده هم همکار و شاگرد ایشان بودند و هم با ایشان مقاله مشترک دارند. اگر هر کدام از اساتید کشور جمهوری اسلامی ایران این تعداد دانشجو را پرورش دهند آن موقع رنکینگ ما در گسترش علم و تولید محصول در دنیا یک خواهد شد(اشتباه نکنید ما ۶۰ نفر شاگرد یک دانشجو، یعنی دکتر محمد مهدی زنگنه بودیم). واقعا این قدر خوشحال هستم که همین حالا که این متن را مینویسم اشک از چشمانم جاری است، هنوز مونده که مزد زحماتت را بگیری دانشمند همیشگی. تبریک به خودت، خانواده ات، دوستانت، دانشگاه رازی، کرمانشاهی های مهمان نواز، کشور عزیزمان ایران و کل دنیا.‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
بغضم گرفت.
شماره 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
2
4
درود بر شما اقای دکتر عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
1
4
اقای دکتر افرین بر شما . شما مایه افتخار هستید برای همه ما
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
2
4
آقای DVM و DVs که علاقه داری بری زیر نظر وزارت بهداشت کدوم فیزیو پات توی دامپزشکی تدریس میشه.؟. آنقدری تدریس میشه که با این تخصصتان اگر صبح وارد یک فارم شدید بعد از ظهر عذز شما را میخواهند.در دانشکده دامپزشکی بریستول سالی یک رزیدنت جراحی میگیرتد در علوم تخقیقات و سایر دانشگاه های دیگه الا ماشااله. یک دانشجوی پزشکی در دوره تحصیل خودش از بخش های متعددی عبور میکنه ولی یک دانشجوی دامپزشکی از چه بخشی بازدید میکنه و آموزش می بینه؟. این هنر نیست که هر روز صبح از تهران بری مرد آباد و بعد از ظهر دست خالی برگردی. دوست DVs واقعیت را نمیخواهی قبول کنی که فقط اسم یک واحد را میگیری ولی آنرا چگونه میگذرانی خودتان بهتر میدانید. بعنوان یک دانشگاهی واقع بین سطح آموزش دامپزشکی در ایران در بهترین مراکز آموزشی استاندارد نیست.یک دانشجوی اروپایی و آمریکا یی بسیار زیاد دوره های عملی فارمی و در مورد دامهای کوچک بالینی میبیند که شما تقریبا هیچکدام را نمیبینید. یک دانشجوی پزشکی ایرانی پس از فارغ التحصیلی براحتی امتحانات USMLE را پاس کرده وارد دوره های رزیدنتی آمریکا میشود. سالیانه ده ها پزشک ایرانی وارد سیسیتم بهداشت آمریکا و اروپا میشوند دریغ از یک دامپزشک ایرانی. اگر تعصب را کنار بگذارید و واقعیت های بلایی که به سرتان آمده را بپذیرید به بنده که دریچه حقیقت را بروی مبارکتان باز کردم پرخاش نمیکردید.
پاسخ ها
Dvm. Dvsc
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اینکه من رزیدنت تخصصی یک رشته در یک دانشگاه معتبر روزانه ام برام یک افتخار علی الخصوص وقتی زیر نظر اساتید بنام و مطرح افتخار یادگیری داشتم و دارم و بهتر از شما میدونم برای رسیدن به این هدف چه مراحل و سختی ها رو پشت سر گذاشتم، بنده به خوبی به ارزش رشته ام و هدفم اشراف دارم و برای همین عمرم به پاش گذاشتم شما لازم نیست با این ادبیات که مشخصه فارغ التحصیلان رشته علوم دامی به من و همکارانم امر و نهی بکنی، صرفا جهت اطلاعت ما علوم دام نیستیم که خودمون محدود به یک فارم بکنیم تا بعد از ظهرش جوابمون کنن بلکه کلینیک تأسیس میکنیم(همونطوری که تاسیس هم کردیم) و کیس های مختلف رو با کمک از پاراکلینیک ویزیت میکنیم شاید چون شما از روزنه تنگ نظرانه رشته ات به ما و کار ما نگاه میکنی به خوبی از این قضیه اطلاع نداری، بنده ادبیاتم رو با ادب طرفم هماهنگ میکنم،از جاتون بلند شین و تشریف ببرین به دانشکده های معتبر دامپزشکی اعم ازدانشگاه چمران و شیراز و تهران و... تا ببینید دانشجوهای حتی مقطع عمومی با چه کیس هایی در کلنیک های مختلف سروکار دارن و چه دوره سختی با دروس سنگین و فیلترهای مختلف باید پشت سر بزارن تا فارغ التحصیل بشن(امکانات محدود و منابع مختلف که اکثریت مطلقشون به زبان اصلیه و برخلاف پزشکی ها از حمایت و امکانات مختلف برای سهولت کار و درس خبری نیست دیگه جای خود) وقتی شما توان دیدن واقعیت ها روندارین اشکال از ما نیست از خودتونه که نمیتونید افراد موفق (دکتر دامپزشک) که در مقاطع مختلف phd، dvscوکسوت استادی در کشورهای مختلف مشغول به تحصیل و کار هستن رو ببینی لطفا سرچ کن تا با اسامیشون آشنا بشی، شما هنوز نمیدونی که از رفرنس های یکسان با اسامی مشخص در دوره رزیدنسی چه در ایران و چه در کشورهای مختلف جهان برای آموزش استفاده میشه پس لطفا دم از یک مقایسه آماتورانه نزن، منظورتونم از پزشک های مقیم خارج از کشور که به قولتون وارد سیستم بهداشت کشورهای مختلف شدن همون کسایی نیست که 6ماه استراحت میکنن و 6ماه برمیگردن به کشورمون برای امرار معاششون، من قصد توهین و تحقیر به هیچ رشته و هیچ شخصی نیست بر خلاف شما و برای زحمت و تلاش همه احترام قائلم اما اجازه هم نمیدم به رشتهایی که خودم، اساتیدم و هم رشته ایی هام عمر و طلائی ترین دوره های زندگیشون با رنج و سختی به پاش ریختن، کسی که در جایگاه و شایسته قضاوت نیست توهین بکنه و زحمات و خدماتمون به ملت زیر سوال ببره، برین دروس مقطع عمومی از ترم 1تا 12دامپزشکی مطالعه بفرمایید و با دروس دامپزشکی و سختی هاش آشنا بشین بعدا دم از کم و زیادی ومقایسه با ی رشته دیگه بزنین، در اخر مصرم
و پیرو اساتیدم وبزرگان این رشته و دلسوزان سلامت مردم کشورم، که آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت بره و خود سازمان هم حداقل مستقل بشه تا دست افرادی مثل شما و درمانگران غیر مجاز از سر رشته ام کوتاه و بهتر و بیشتر به هدف نهایی اش که باز هم خدمت به سلامت انسانهاست برسه
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
در خصوص اینکه در دانشگاه ها چه می‌گذرد باید گفت افسوس
با فضای علمی بسیار فاصله دارید
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
6
بیشتر حرفهای شما را اکثر دامپزشکان قبول ندارند ولی من اینرا با تمام وجود از شما میپذیرم که طلایی ترین زمان زندگیتان را در این رشته گذاشته اید ودر مورد خودم در دانشکده دامپزشکی شیراز هدر کردم. البته از اینکه خفظ ظاهر میکنید اشکالی ندارد ولی وقتی یک انسان وضعیت واقعی خودش را آگاه شد بسیار راحتر زندگی میکند. بنده بعنوان یک دامپزشک که کلینیکهای مختلف اروپایی،آمریکایی و کانادایی را در نوردیده ام به آنچه که شما کلینیک دامپزشکی میگویید متاسفانه که باید بگویم شدیدا در برداشت شما شک دارم. دوست من شما باید بدانید که در تمام دانشکده های دامپزشکی در دنیایی که دامپروری اساس اقتصاد آنرا تشکیل میدهد آموزش تک کیس منسوخ گردیده و نگاه نگاه های گله ای میباشد. چرا واقعییت را قبول نمیکنی که سطحی آموزش دیده ای. من بشما قول میدهم اگر وارد یکفارم 10 هزار راسی شوید بدلیل آموزش تک کیس یک روز هم دوام نمی آورید.میدانید چرا؟ چون شما در فارم آموزش ندیده اید. یک دانشجوی اروپایی در دوران کلینیکی اش اکثر شبها هارا در فارم های مختلف تا به صبح میگذراند. فقط این بحث را میکنم تا اولا دانشجو های جوان که اول راه هستند بهتر مشکل کار را بدانند. و ثانیا اگر تصمیم به تغیر دارند عمر طلایی خودرا هدر نکنند. من همیشه سر کلاس میگویم دامپزشکی رشه ایست بزرگ با مقامی والا که میتواند اول یک جامعه را از گرسنگی نجات دهد و دوم بهداشت آن جامعه را تامین کند. منتهاذ دامپزشکی که آموزش دیده باشد. دوست من ما اکنون بیشتر از 40 سال است از علم روز عقب مانده ایم بدلیل فاصله از مراکز علمی. در خاتمه اگر خودتان را با شعار ها گول بزنید باقی عمر نقره ایتان را هم بخطر میاندازید. شما حکم ماهی سیاه کوچولورا دارید که باید سری هم به اقیانوس بزنید.بدرود
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
زنده باشید جناب دکتر
هم ورودی دکتر محمد مهدی زنگنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
2
درود بر دانشمند بی نظیر دنیا دکتر محمد مهدی زنگنه. حقیقتا تو بی نظیر بودی. حقیقتا تو بی نظیر بودی و حقیقتا تو بی نظیر بودی. افسوس که من و سایر هم دانشکده ایهایت نتوانستیم به بهترین نحو احسنت از وجود پر خیر و برکت علمی، اخلاقی و رفتاری تو بهره بگیریم و حالا بر این افسوس می خوریم. هرگز هیچ زمانی و هیچ کسی کوچکترین ناراحتی و عصبانیت از این دانشمند بی نظیر ندید. هرکسی هر سوالی داشت، ایشان به بهترین نحو ممکن همه جوانب را توضیح و خوشنودی مخاطب را فراهم می اورد‌. خیلی خوشحالم که هر روز موفقیت هایت را میبینم. تو ارزش خیلی والاتری داری و نباید تلاش مداوم روزانه ات را کنار بگذاری و باید با همین سرعت ادامه بدهی و خیلی از گپ های علم را دریایی و خوشنودی ایران و ایرانیان را فراهم اوری. تبریک باز به همه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
2
1
دوست من اقای dvm.dvsc بیخیال چرا بحث میکنی .نه شما ایشون رو دیدی نه ما شما رو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
1
2
همه میان اینجا میشن dvsc و استاد دانشگاه ............... . این یکی به اون میگه از ادبیاتت معلومه دانشجوی علوم دامی هستی! اون به این میگه شماها هیچی بلد نیستید ! قاعدتا اگر هر دو بزرگوار کار و شغل درست و حسابی داشتن اصلا اینجاها پیداشون نمیشد و اصلا با این لحن باهم صحبت نمیکردن. حکیم مهر عزیز اگر میشد ورودی این سایت رو بر اساس ثبت نظام دامپزشکی فرد و استعلام محرمانه وضعیت شغلی فرد میگذاشتید از این شعارها و حرف های بچه گانه ناپخته از طرف متخصص نماها و مهندس نماها دیگه گفته نمیشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
2
5
دوتا بنده خدا هستن کلا زیستگاهشون زیر خبر های مختلف حکیم مهر عزیز هستش. یکیشون با اسم dvsc میاد یکی دیگه هم با اسم استاد و مدرس و از این حرفها. در بهترین حالت جفتشون دانشجو هستن و اصلا از بازار کاره بیرون هیچ خبری ندارن فقط غرور دانشجویی و تازه فارغ التحصیلی دارن . اینارو اذیت نکنید بزارید حرف بزنن گناه دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
1
5
تبریک میکم دکتر جان
درضمن خداییی دامپزشکی درامدش خیلی خوبه اما نمیدونم چرا یسریا این رشتتته رو حق خودشون میدونن و میترسن بقیه وارد بشن دس به هر کار و دروغی میزنن واسه نا امیدی کسایی ک تازه اومدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
0
2
حکیم مهر... عزیزم دقت کن! اون مهدی زنگنه که توی دانشگاه ایلام هست گروه حسابداریه اولا! ثانیا ایشون منولد ۷۲ هست ! ثالثا جناب داروین ۳۰ سال زحمت کشید یه مقاله یک ونیم صفحه نوشت... ایشون دیگه فوق الادن ماهی ۲ تا مقاله چاپ میکنن...جوهر پرینترشون تموم نمیشه به نظرتون با این حجم از مقاله... و در نهایت من می دونم حکیم مهر نظر منو انعکاس نمی ده ولی همین که خودت حکیم مهر می خونی مارا کفایت!
نظر شما
ادامه