کد خبر: ۶۱۹۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
نگاه مردم عوام بر روی دامپزشکی نادرست است چراکه طبابت دام ها تنها قسمتی از وظایف دامپزشک است و قسمت اصلی این وظیفه مربوط به پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری هاست و اگر دامپزشکی از جایگاه خوبی برخوردار نیست به دلیل شناخت ناکافی برخی از مسئولان از وظایف دامپزشکان است...

حکیم مهر - رئیس سازمان نظام دامپزشکی به مناسبت 13 تیر ماه ، روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، گفت: دامپزشکی تنها طبابت و ویزیت دام نیست بلکه عمده وظایف دامپزشکان مربوط به پیشگیری، کنترل و مبارزه  با بیماری هاست.

دکتر سید محمد آقامیری افزود : نگاه مردم عوام بر روی دامپزشکی نادرست است چراکه طبابت دام ها تنها قسمتی از وظایف دامپزشک است و قسمت اصلی این وظیفه مربوط به پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری هاست و اگر دامپزشکی از جایگاه خوبی برخوردار نیست به دلیل شناخت ناکافی برخی از مسئولان از وظایف دامپزشکان است چراکه این افراد زحمت کش نظارت بر مواد غذایی را که به طور مستقیم مورد استفاده مردم در سراسر کشور است را بر عهده دارند و اگر مردم بدون هیچ نگرانی مواد دامی را مصرف می کنند این آرامش تنها نتیجه زحمات همکاران دامپزشک در عرصه تولید و توزیع محصولات دامی است.
وی درباره تعداد بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ابراز داشت: آماری که به طور معمول تاکنون پذیرفته شده است حدود 50 درصد عوامل بیماری زای بیماری های عفونی است که بین انسان و حیوان مشترک است و در دامپزشکی این بیماری ها از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد یک جنبه مربوط به بحث سلامت و بحث روانی جامعه است که تاثیر مستقیم بر مبارزه و کنترل بیماری های زئونوز (بیماری های مشترک بین انسان و دام) بین انسان و حیوان دارد.
آقامیری اضافه کرد: جنبه دوم هم که مورد توجه قرار می گیرد بحث بیماری ها در حوزه دامپزشکی است که جزو مباحث اقتصادی شناخته شده است چراکه هم می تواند یک تهدید اقتصادی برای کشورها باشد وهم به عنوان یک تهدید در سلامت جامعه هم شناخته شده است.
رییس سازمان نظام دامپزشکی ایران با اشاره به انواع عوامل مشترک بیماری زا بین انسان و حیوان گفت:  چهار عامل مهم برای بروز بیماری بین انسان و حیوان وجود دارد که زئونوز در باکتری ها شامل بیماری های سل، تب مالت، شاربون(سیاه زخم)، مشمشه و تب شالیزار می شود و زئونوز ویروسی هم مربوط به هاری، آنفلونزا و تب کریمه کنگو است که متاسفانه تاکنون نمونه هایی در کشور مشاهده شده است.
وی اظهار داشت: زئونوز انگلی و زئونوز قارچی هم از جمله عوامل مشترک بیماری زا بین انسان و حیوان است و باید توجه داشت که حتی اگر یک درصد عامل مشترک بین انسان و حیوان وجود داشته باشد بسیار خطرناک است و متاسفانه در حال حاضر 50 درصد عوامل بیماری زای عفونی بین انسان و حیوان مشترک است و باید این موضوع را با همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و با ارتباط نزدیک با سازمان دامپزشکی فرهنگ سازی کرده و در جهت کاهش آن تلاش کنیم.
دکتر آقا میری درباره فلسفه نامگذاری سال جهانی دامپزشکی در سال 2011 گفت: سال 2011 به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشکده دامپزشکی لیون فرانسه با شعار «دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای سیاره زمین» به عنوان سال جهانی دامپزشکی نامگذاری شد.
وی ادامه داد: این نامگذاری نشانگر اهمیت نقش پررنگ دامپزشکی در عرصه بهداشت و سلامت مواد غذایی است و همچنین شعار امسال روز جهانی دامپزشکی(آخرین شنبه آوریل هر سال) افزایش سطح آگاهی درباره پیشگیری و مهار و کنترل هاری اعلام شده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی-س
|
-
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
0
0
مسئولیت فارغ التحصیلان هر رشته برعهده سازمان نظام آن رشته (مثلاً نظام پزشکی، نظام مهندسی) است. و اینکه در حال حاضر روند رو به رشد جمعیت فارغ التحصیلان بیکار رشته دامپزشکی با افزایش نرخ تورم برابری می کند مسلم بدانید که مقصر اصلی .......... است که به جای رفع مشکل بیکاری .......... است. همین سال گذشته در جریان استخدام سازمان دامپزشکی کشور تعداد اولیه برای استخدام 3500 بود که ............ دولت بایستی کوچک شود و ما نیازی به جذب 3500 نفر نداریم ............ آیا حل شده؟حتماً از جناب آقامیری بخواهید ................. پاسخگوی این مسئله باشد.
علی-س
|
-
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
جناب آقای دکتر لطفی زاده
خواهشمند است با توجه به رسالتی که خودتان در سایت حکیم مهر اعلام نموده اید (خبری-تحلیلی) از اعمال سلیقه های گزینشی در انعکاس تظرات ارئه شده توسط بازدیدگنندگان سایت اجتناب نمایید. استفاده از نقطه چین در برخی قسمتهایی از نظرات خوانندگان در مواردی که شاید از واژگان نامناسب استفاده شده است، منطقی است. اما در مواردی که نظرات انتقادی است، جنابعالی با حذف مهمترین قسمتهای نظر به صورت غیر منطقی باعث زایل شدن مطلب میشوید و خواننده به هیچ وجه متوجه اصل مطلب انتقادی نمی گردد که چه بسا این عمل در تناقض و تضاد کامل با رسالت یک سایت خبری است.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
.......................
علی-س
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
0
0
جناب آقامیری، همگان به این موضوع آگاهند که اگر دامپزشکی از جایگاه خوبی برخوردار نیست به دلیل عدم شناخت کافی مسئولان از وظایف دامپزشکی است اما بحث اینجاست که چرا؟ آیا جز این است که افزایش آگاهش و شناخت مسئولان از وظایف دامپزشکی برعهده سازمان نظام دامپزشکی کشور است. شما چندین سال است که بر صندلی ریاست سازمان نظام دامپزشکی تکیه زده اید پس چرا موفق نشده اید تا شناخت مسئولین از وظایف دامپزشکی را افزایش داده و باعث ارتقا جایگاه مهم و خطیر دامپزشکی شوید.
از دکتر لطفی زاده هم خواهشمندیم تا سوالات مطرح شده در نظرات را به جناب آقامیری انتقال دهند تا ایشان پاسخگو باشند.
فاضل
|
-
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
0
0
سلام
مشكل ازآنجاست كه آدمهاي كوچك در جايگاههاي بزرگ قرار گرفته اند
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
مسئولش كه ........
دامپزشک
|
-
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
0
0
من چندین سال از عمرم را در خدمت بخش درمان دام بصورت خصوصی مطب وواکسن در خدمت دامداران زحمت کش بودم .متاسفم که بعضی از مسولین نقطه ضعف نشان میدهند واز طبابت دامپزشکی با کم لطفی یاد میکنند.اتفاقا 100 مرتبه بهتر از بخش دولتی که در آن مشغولم به این موضوع افتخار می کنم که برای حیواناتی خدمت کردم که نفعشان 1000 مرتبه بیشتر از خیلی ادمهای ... به دیگران نفع می رسانند.این دامپزشکان کم لطف نباید در سیستم دامپزشکی پا می گذاشتند تا امروز دامپزشکی ما هم رشد می کرد.اتفاقا اساس دامپزشکی واصولا بهداشت ما انسانها از همان دستان زحمت کش روستایی و طویله نشات می گیرد نه از پشت میزها و کارخانجات، 1000 مرتبه افسوس که همچین افرادی پا به عرصه مقدس دامپزشکی گذاشتند .اقایان مسول دامپزشکی با افتخار داد بزنید همه چیز ما از دام است وخوشحالیم که به یک حیوان مریض ودر حال زایمان کمک می کنیم .طرف به کا بوی بودن خود افتخار میکند .پیامبر ما چوپان بود ،به خودتان بیایید
دامپزشک 2
|
-
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
به نظر من جناب دکتر آقا میری 60الی70 درصد مسایل دامپزشکی مربوط به طبابت صحیح و تشخیص درست بیماری ها وریشه کنی خیلی از عوامل جرمهاست وبه قولی باید کلینیسین های قوی در این عرصه باشند وباید به دستان همچین اشخاصی بدون ریا بوسه زد.وباید هر دامپزشکی اول افتخار کند که بادام سرو کار داشته باشد.اگر به غیر این باشد طرف خودش مشکل رفتاری وگفتاری دارد ودر انتخاب رشته دانشگاهی خود اشتباه نموده است واین را نباید به پای خوب وبد دامپزشکی گذاشت.
نظر شما
ادامه