کد خبر: ۶۱۹۲۶

محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، در تحقیقات اخیر خود موفق به طراحی و تولید هورمون rGnRH  نوترکیب برای استفاده در القاء و رهاسازی تخمک در ماهیان شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در این تحقیق، با استفاده از مطالعات بیوانفورماتیک، قسمت فعال هورمون که شامل توالی ۱۰ اسیدآمینه‌ای (دکاپپتید) است، از طریق جایگزینی اسیدهای آمینه ناپایدار با اسیدهای آمینه پایدار طراحی و مهندسی شد. این هورمون نوترکیب در مقیاس آزمایشگاهی در میزبان بیانی پروکاریوتی تولید و با استفاده از ستون کروماتوگرافی خالص سازی شد.

«دکتر یگانه» از اعضای این تیم تحقیقاتی اظهار کرد: اثر این هورمون بر تخمک‌گذاری و آزادسازی تخمک مولدین ماده سه گونه متفاوت شامل ماهی خاویار استرلیاد (Acipenser ruthenus) و goldfish (Carassius auratus) و ماهی کوی (Cyprinus carpio) بررسی شد. نتایج نشان داد که هورمون rGnRH نوترکیب تولیدشده با توجه به داشتن فعالیت بیولوژیکی مناسب و ایمن بودن برای ماهیان مورد آزمایش می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای درمان اختلالات تولید مثلی در مولدین پرورشی گونه‌های نامبرده مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، نتایج این تحقیق که به عنوان رساله «دکتری صدیقه محمدزاده» دانشجوی گروه شیلات دانشکده علوم دامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با راهنمایی «دکتر سکینه یگانه» و «دکتر فاطمه مرادیان» و مشاوره «دکتر بهرام فلاحتکار» از دانشگاه گیلان و «دکتر سیلوان میلا» از دانشگاه لورین فرانسه انجام شده است، در قالب دو مقاله فارسی و دو مقاله ISI به چاپ رسیده است.

 

نظر شما
ادامه