کد خبر: ۶۱۹۲۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه بازدید از تالاب میقان:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: عملیات مهار با استفاده از تمامی امکانات موجود از جمله هلی‌کوپتر در تالاب ۲۵ هزار هکتاری میقان به پایان رسیده اما عملیات مختومه شدن تا یک ماه دیگر ادامه دارد...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوانزا کاملا کنترل شده است، در 14 نقطه کشور بیماری در حیات وحش و طیور روستایی و در 2 نقطه در مزارع صنعتی درگیری وجود داشت که هم اکنون مهار و کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» ظهر امروز در حاشیه بازدید از تالاب میقان اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز بازدیدی از استان مرکزی داشتیم و نشستی را با مسوولان ستاد بحران در خصوص بیماری آنفلوانزا برگزار کردیم، با توجه به گزارشات تلفاتی که از ماه گذشته در این منطقه دریافت شد، عملیات مهار به عنوان سومین مرحله از برنامه ملی کنترل آنفلوانزا  به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: تالاب میقان به عنوان مهم‌ترین خطوط هشدار سریع برای تشخیص ویروس است، گزارش تلفات مشکوک به آنفلوانزا به موقع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارسال شد، نمونه برداری و انجام آزمایش در کم‌تر از 12 ساعت عملیات تشخیص انجام شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: عملیات مهار با استفاده از تمامی امکانات موجود از جمله هلی‌کوپتر در تالاب 25 هزار هکتاری میقان به پایان رسیده اما عملیات مختومه شدن تا یک ماه دیگر ادامه دارد.

ماکنعلی افزود: ویروس در منطقه وجود دارد، اما بر اساس عملیات رصد، تشخیص و پایش و مهار ویروس وجود دارد، اما تلفات وجود ندارد.

وی بیان داشت: ضرورت دارد تا یک ماه آینده برای مختومه کردن رخداد عملیات مهار و رصد ادامه یابد.

ماکنعلی گفت: سنگین‌ترین موج بیماری در تاریخ دو دهه اخیر در کل دنیا داشتیم که این موج بیماری در تمام کشورهایی که در مسیر پرواز پرندگان آزاد وجود داشته، درگیر شده، ایران در وضعیت قابل قبول قرار دارد، با حداکثر تولید مزارع مرغ تخم‌گذار در حال فعالیت هستند، مشکلی از نظر پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور نداریم.

رئیس سازمان دامپزشکی بیان کرد: بیماری کاملا کنترل شده است، در 14 نقطه کشور بیماری در حیات وحش و طیور روستایی و 2 نقطه در مزارع صنعتی بیماری داشتیم، در سرخرود مازندران در پرندگان بخش مهاجر بیماری مشاهده شد، بیماری مدیریت شده است، از تمامی همکاران در تمام سطوح و مرغداران خواهش داریم به پیام‌های بهداشتی توجه کنند، هرگونه کاهش تولید، کاهش مصرف و تلفات را اطلاع دهند.

وی افزود: در حال حاضر با تولید سالانه یک میلیون تن تخم‌مرغ و صادرات 65 هزار تن تخم مرغ در وضعیت خوبی قرار داریم.

به گفته وی بر اساس آخرین آمار یک هزار و 260 قطعه پرنده در اراک تلف و جمع‌آوری شد.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Hungary
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
مسولیت اینکار با دولت و سازمان دامپزشکی است نه اشخاص و بخش خصوصی دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
1
1
کی گفته تو کشور ما بیماری کنترل میشه ما فقط بایست از شدت الودگی بیشتر بکاهیم چون خیلی از موارد دست دامپزشکی نیست
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
2
5
با سلام
چند نکته قابل تامل:
۱_ سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی پیشگیری، کنترل و مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سالهای گذشته علیرغم کاستی های فراوان از لحاظ نیروی انسانی و امکانات لجستیک شاید فراتر از مسئولیت های ذاتی خودش عمل کرده باشد. در این میان در زمان وقوع همه گیری بیماری علیرغم نبود اولیه های لجستیکی و نیروی انسانی فشارهای روحی، روانی و حتی فیزیکی بسیار زیادی به پرسنل خدوم دامپزشکی به خصوص ادارات دامپزشکی شهرستان ها که در خط مقدم هستند( حتی در برخی موارد متاسفانه از سوی سازمان و ادارات ستادی) وارد می شود.
۲_ متاسفانه مسئولین سازمان دامپزشکی با اظهارات خود انتظارات کلی در خصوص پیشگیری، کنترل و مهار این بیماری را در سطح مسئولین و عموم بسیار بالا برده اند به گونه ای که اگر بواسطه ذات این بیماری( که حتی در برخی موارد، کشورهای پیشرفته با امکانات وسیع فنی و مالی و ... را درگیر می کند ) در کشور بروز کند، عملکرد خودشان را زیر سوال برده و هدف انتقادات و حملات تند قرار می گیرند و در آن زمان دیگر نمی توانند پاسخگو باشند. لازم است واقع بینانه برخورد کرده و به طور جد پیگیر دریافت امکانات مالی و تجهیزات و جلب همکاری همه دستگاه ها و افراد دخیل باشند.
۳_ تجربه ای که در رخداد بیماری در سالهای ۹۵ و ۹۶ شاهد آن بودیم در عملیات معدوم سازی متاسفانه بدلیل عدم وجود حداقل امکانات از قبیل نیروی انسانی و تجهیزات و عدم همکاری مناسب دستگاه های دیگر به هیچ وجه مباحث بهداشتی و قرنطینه ای رعایت نمی شد و عملا خود چنان معدوم سازی هایی تاثیر بسزایی در انتشار بیماری از طریق پرسنل و کارگران و ماشین آلات و خودروها به خارج از شعاع کانون بیماری بود.( اساسا قرنطینه ای وجود نداشت)
۴- نکته مغفول دیگر بی مسئولیتی و عدم ایفای مسئولیت توسط آن دسته از مسئولین فنی می باشد که مسولیت فنی تعداد بسیار زیادی واحد پرورش طیور را دارند، به گونه ای که بعضا بنا بر گواهی هایی که صادر می کنند بیانگر آن است که طی یک روز از چند واحد بازدید به عمل آورده اند (البته اکثر گواهی ها فیک بوده و علیرغم علم ادارات دامپزشکی به موضوع، متاسفانه بدلیل مشکل نیروی انسانی واقعا امکان راستی آزمایی وجود ندارد، و این موضوع به طور جد باید از طرف سازمانهای دامپزشکی و نظام دامپزشکی مورد توجه قرار بگیرد و داشتن تعداد زیاد واحد تحت نظارت مسئولین فنی بازنگری و جلوگیری شود) این چنین مسئولین فنی هیچ خاصیتی برای مسائل فنی و بهداشتی واحدها نداشته و فقط مبالغ هنگفت دریافت می کنند و گواهی های ابتدای دوره و پایان دوره پرورش را صادر می کنند.(برخی از این مسئولین فنی آدرس واحد را هم نمی دانند و اصولا به مشاغل دیگری مثلا در دانشگاه ها و .... مشغول هستند.).
۵- نکته دیگر این که رئیس محترم سازمان در جایی ( کلیپ ویدئویی) دستور داده اند ادارات کل و شهرستانی اقدام به تشکیل گروه ضربت با امکانات کامل فنی و بهداشتی و غیره( از قبیل حمام و سرویس بهداشتی سیار، اغذیه برای ۲۱ روز و ..... ) نمایند. معلوم نیست ایشان اطلاع دارند که فی الحال ادارات دامپزشکی در تهیه ماسک برای همکاران درمانده اند، چگونه چنین دستوری که مستلزم تامین مالی بسیار هنگفتی می باشد را صادر کرده‌اند.
۶- بهتر است انتظارات را خیلی بالا نبریم، در عین حال با توکل به خدا و جلب همکاری همه جانبه در حد توان اقدام کنیم.
والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
ممنون از توضیحات جناب مطلع
محض اطلاع باید عرض کنم که نگاهی به استانهای استراتژیک که توسط خودمختاری برخی ادارات زیر مجموعه ادارات کل استانها در انتصاب مسئولیت فنی برای برخی از نزدیکان خودشان بصورت دسته ای و فله ای و همچنین در بسیاری موارد دادن مسئولیت فنی مرغداری‌ها به دوستانشان که دارای کلینیک و مطب می‌باشند بصورت غیر قانونی و همچنین پنهان کردن این موارد از نظام دامپزشکی که مسئولیت قانونی صدور پروانه ها را بر عهده دارند موجبات اختلال در نظام سلامت دامپزشکی را فراهم می آورند و لازم است تا جناب آقای دکتر ماکنعلی با چنین پدیده هابی راسا وارد عمل شده و اقدام نماید چرا که طبق قانون افراد اجازه داشتن دو نوع پروانه را ندارند در حالیکه روسای برخی ادارات در حال ایجاد خودمختاری برای خودشان و تعیین قلمرو غیر قانونی حکومتی برای اطرافیان خود می نمایند در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر همین جا بنویسید تا مستندات را ارائه دهم
دامپزشک
| Canada |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
با سلام.خواستم بگم نگارنده نظر که خود را مطلع نامیده ، واقعاً مطلع است و لب کلام را مکتوب کرده .خواستم اولاً از نظرات ایشان تشکر نمایم و ثالثاً ابراز تاسف نمایم که معمولاً مسئولین سازمان به این نکات توجهی ندارند .....................
دکتر
|
United States of America
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
تو خود دستورالعمل آنفلوآنزای پرندگان سازمان گفته ، بیست و یک روز بعد از آخرین تلفات بیماری، کانون بیماری مختومه علام میشود ، الان سه هفته بیشتر که تالاب پرنده ای تلف نشده است چرا مختومه اعلام نمی کنید؟
نظر شما
ادامه