کد خبر: ۶۱۸۸۴
 

معاون خدمات شهری شهردار بندرانزلی گفت: در سال جاری ۳۸۲ قلاده سگ بدون صاحب که برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کردند توسط نیروهای این واحد زنده گیری و پس از انتقال به پناهگاه، با کمک دامپزشک مراحل عقیم سازی، انگل زدایی، تزریق واکسن هاری و پلاک گذاری انجام و دوباره در محل قبلی رهاسازی شدند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «کامبیز رضواندل» اظهار کرد: در شهر انزلی حدود دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار قلاده سگ بدون صاحب وجود دارد و بیشترین جمعیت پراکندگی این سگ‌ها در ساحل خزر و حاشیه تالاب انزلی است و در هنگام حضور مسافران و گردشگران در سواحل دریا، این حیوانات وارد شهر می‌شوند. و به همین دلیل شهرداری انزلی ناچار شد محلی را به عنوان پناهگاه موقت ایجاد و عقیم سازی آن‌ها را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری برای جمع آوری سگ‌های بدون صاحب در مهرماه سال ۱۳۹۸ با اخذ مجوزهای لازم پناهگاه موقتی در حاشیه تالاب انزلی احداث کرده و یک هزار و یکصد متر مربع مساحت دارد، افزود: سگ‌ها پس از زنده گیری به پناهگاه منتقل و قرنطینه می‌شوند تا در خصوص نداشتن بیماری واگیردار اطمینان حاصل شود و با نظارت اداره دامپزشکی انزلی و یک دامپزشک قراردادی با شهرداری، سگ‌های بیمار شناسایی، مراحل عقیم سازی، انگل زدایی، تزریق واکسن هاری و بهبودی کامل، پلاک گذاری و در محل قبلی رهاسازی می‌شوند که در این مرحله سگ‌ها هیچ گونه خطری برای شهروندان نخواهند داشت.

معاون خدمات شهری شهردار انزلی خاطرنشان کرد: شهرداری از ابتدای سال جاری تاکنون به وسیله طعمه‌گذاری اقدام به زنده گیری ۳۸۲ قلاده سگ بدون صاحب از کوچه و خیابان‌های این شهر کرده و پس از انتقال به پناهگاه، با کمک دامپزشک انگل زدایی، واکسینه، عقیم سازی و پلاک گذاری، دوباره در محل قبلی رهاسازی شده اند.

رضواندل تصریح کرد: زنده گیری و نگهداری سگ‌های بدون صاحب چالش‌ها و مشکلاتی را برای شهرداری به وجود می‌آورد. و نگهداری، انگل زدایی، واکسیناسیون و عقیم سازی این حیوانات حدود یک میلیون تومان برای شهرداری هزینه دارد. اما مدیریت شهری این کار را جزئی از وظایف ذاتی خود دانسته و اقدام به این کار می‌کند. و از شهروندان و انجمن‌های حامی حیوانات انتظار می‌رود در این راستا با این نهاد همکاری کنند.

وی عنوان کرد: اگر شهروندان کاهش جمعیت سگ‌ها را در شهر حس نمی‌کنند به این دلیل است که شهرداری پناهگاه دائمی برای نگهداری سگ‌ها در اختیار ندارد. اما با توجه به اینکه سگ‌ها پس از زنده گیری عقیم سازی می‌شوند، جمعیت این حیوانات در چند سال آینده در شهر انزلی کاهش خواهد یافت.

معاون خدمات شهری شهردار انزلی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از یکصد قلاده سگ بدون صاحب در پناهگاه نگهداری می‌شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه سگ‌ها در پناهگاه واکسینه و عقیم سازی شده، با دست به آن‌ها غذا داده می‌شود انسان انس می‌گیرند، آرام‌تر شده و پس از رها سازی خطری برای شهروندان ندارند.

رضواندل با بیان اینکه متأسفانه بعضی از شهروندان قلاده و پلاک‌های بی ارزشی که بر روی گردن سگ‌ها بسته شده را باز می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود نیروهای شهرداری در شناسایی سگ‌ها برای واکسیناسیون مجدد و سالانه آن‌ها دچار مشکل شوند. تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌کنیم از باز کردن قلاده و پلاک سگ‌ها خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بازه زمانی زنده گیری، تیمار، واکسیناسیون، عقیم سازی و رهاسازی سگ‌های بدون صاحب حدود یک ماه است. افزود: شهروندان هر زمان در شهر سگ‌هایی با قلاده قرمز و پلاک آبی مشاهده کردند مطمئن باشند این حیوانات خطری برای آن‌ها ندارند.

معاون خدمات شهری شهردار انزلی خاطرنشان کرد: دوستداران و حامیان حیوانات و افرادی که توانایی و شرایط نگهداری از سگ‌ها را دارند می‌توانند با مراجعه به واحد خدمات شهری انزلی نسبت به دریافت و نگهداری این حیوانات اقدام کنند.

به گزارش  ایمنا، بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است .

 

نظر شما
ادامه