کد خبر: ۶۱۸۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

نقدی بر ادعای یک مقام عالی‌رتبه وزارت جهاد کشاورزی درباره مرغ بسته‌بندی کیلویی ۹۰ هزار تومانی!

دکتر مسعود رسولی

دبیر انجمن صنفی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور

متاسفانه یک مسئول محترم که خود در جایگاه عالی وزارت جهاد کشاورزی حضور دارند از نحوه عملکرد و کار کارخانجاتی که زیرمجموعه همان وزارتخانه هم هست خبر ندارد و در رسانه ملی اخبار و گزارش ارائه مینماید که اصلاً با واقعیت انطباق ندارد که باعث تشویش اذهان عمومی و آسیب به صنعت و اعتماد مصرفکنندگان میشود، حتی ایشان در حد یک مصرفکننده هم اطلاعات نداشت و اعلام کرده مرغ بستهبندی کیلویی 90 هزار تومان عرضه میشود!!!؟ در حالی که قیمت مصرفکننده هر کیلو ران و سینه بیپوست پاک شده و بستهبندی شده ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان در آن تاریخ بوده (شاید شترمرغ بوده) و فقط تولیدکننده و هزینه را فقط تا تولید مرغ زنده میداند!!!؟

همانطور که مستحضرید به دلایل مختلف مرغ زنده را نمیتوان به مصرفکننده عرضه کرد حتما میبایست در یک کشتارگاه مناسب کشتار شود و لاشه مرغ بهداشتی عرضه شود و بهتر از آن این است که مصرف­کنندگان محترم قطعه مورد نیاز خود را به صورت پاک شده خریداری نمایند. به دلیل:

1. حفظ محیط زیست، جلوگیری از دور ریز، ضایعات در زبالهها

 2. مشتری قطعه و قسمت مورد نیاز خود را به صورت پاک شده و بهداشتی خرید میکند

 3. بهداشت و سلامت

 4. اشتغالزایی و پرداخت مالیات به دولت

 5. قابلیت نظارت و ردیابی و پیگیری (تنها شبکه قابل رصد و مویرگی با 7000 فروشگاه در سراسر کشور)

 لاشه مرغ حدودا 33 درصد ضایعات دورریز دارد و  قطعات مرغ ارزش و تقاضای متفاوتی دارند و همچنین کشتار، حمل و نقل، بستهبندی و توزیع و عرضه هزینه دارد که تمامی این موارد طبق جداول و ضرایب مشخص و مورد تایید دستگاههای حاکمیتی مرتبط خصوصا سازمان محترم حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محاسبه میشود.

جالب اینکه چندین مرتبه توسط انجمن صنعت تولید و بستهبندی گوشت و مواد پروتئینی کشور خدمت ایشان که متولی تامین مرغ کشور هستند، نامه ارسال شده و اعلام شده که مرغ ماده اولیه تولید کارخانجات قطعه­بندی و بسته­بندی میباشد و نیاز به مرغ با قیمت مصوب دارد ولی متاسفانه مرغ با قیمت مصوب تحویل نشد و مرغداریها مرغ را با نرخ آزاد عرضه مینمایند که با توجه به اینکه حدود 100 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با امنیت غذایی مردم سر و کار دارند و از زمان کشتارگاه تا زمان عرضه محصول مشغول به فعالیت هستند و صدها دکتر دامپزشک و مهندسین کشاورزی و صنایع غذایی و ناظر دولتی و خصوصی برای نظارت بر بخش بهداشت و سلامت محصولات در مراحل مختلف مشغول به فعالیت هستند، در شرایط نبود مرغ با نرخ مصوب مجبور به تامین مرغ با نرخ آزاد میشدند که تمامی آنها ارز دولتی دریافت کردهاند (ضعف مدیریتی).

اگر از مرحله مرغ زنده تا حین و بعد از کشتار و حتی حین قطعهبندی و بستهبندی، اگر گوشت مرغ مشکل بهداشتی و بیماری داشته باشد حذف میشود که این خود جز همان هزینههایی که در تولید میباشد.

ما هیچ انتظار کمکی از مسئولین محترم نداریم، فقط میخواهیم چوب لای چرخ تولید نکنند، خودشان در امر تامین و برنامهریزی نهاده و تولید مرغ هزاران مشکل دارند و اجازه دخالت هم نمیدهند، پس چرا با آبروی تولیدکنندگان بازی میکنند؟ بازار عرضه یقینا با قیمتی عرضه میکند که مشتری بخرد، خصوصا مرغ قطعهبندی و بستهبندی شده که رقیب آن بازار فلهای است و باید به قیمت مناسب عرضه کند که مصرفکننده قیاس کند و محصولات بستهبندی شده را بخرد. در صورتی که تمامی قیمتهای مرغ و گوشت بستهبندی طبق ضرایب سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نرخگذاری شده و سود توزیع و عرضه کاملا مصوبه قانونی دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
2
بسیار عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
3
درود بر شما
نظر شما
ادامه