کد خبر: ۶۱۷۹۹
تعداد نظرات: ۸ نظر

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه شیر فله هیچ گونه برتری نسبت شیر پاستوریزه ندارد، گفت: شیر فله فقط شبیه آبی خوش رنگ و خوش مزه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر رضا رحیمی» در نشست خبری که دهم دی ماه در محل این اداره کل برگزار شد، اظهارکرد: تنها برتری شیر فله نسبت به شیر پاستوریزه میزان بالای چربی آن است که آن نیز مزیت چندانی نیست.

وی با تصریح بر اینکه بدن انسان به مواد معدنی نیاز دارد، افزود: با جوشاندن شیر برای از بین بردن بار میکروبی آن مواد معدنی آن از دست می رود و ته دیگی که به هنگام جوشاندن شیر در ته قابلمه ها ایجاد می شود، همان کلسیم شیر است.

رحیمی ادامه داد: در واقع شیر پاستوریزه به صورت غیرمستقیم حرارت می بیند و مواد معدنی آن از بین نمی رود.

به گفته وی شیر پاستوریزه برای مصرف بهترین شیر و بعد از آن شیر استریل است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نگران بار میکروبی شیر خام هستیم، اظهار کرد: بار میکروبی در شیر خام مناسب نیست که دو امر در این مشکل تاثیرگذار است که یکی از آن ها چرخه شیر خام طولانی است که از دامدار، ماشین حمل شیر، مرکز جمع آوری و فروشگاه توزیع این محصول را طی می کند.

وی گفت: از سوی دیگر بیش از ۹۰ درصد دامداری های خراسان شمالی سنتی هستند و این امر نیز بر روی آلودگی شیر تاثیرگذار است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی به تقلب در شیر نیز اشاره کرد و افزود: افزودنی هایی در شیر خام ریخته می شود که این افزودنی ها از آب گرفته تا افزودنی هایی برای نگهداری آن.

وی با اشاره به اینکه فروش شیر خام ممنوع و غیرقانونی است، ادامه داد: متاسفانه تداخل صنفی موجب شده تا شیر خام در مغازه ها توزیع شود و پیگیری ها با سازمان صمت به منظور جلوگیری از این امر در حال انجام است.

رحیمی در ارتباط با بیماری آنفلوآنزای فوئق حاد پرندگان نیز گفت: تاکنون اثری از این بیماری در این استان مشاهده نشده است اما پایش  و رصدها با اداره کل محیط زیست استان به منظور پیشگیری از بروز بیماری ها در حال انجام است.

وی به تولید گوشت مرغ در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گوشت مرغ یکی از بهترین منابع پروتئینی است و در تولید این گوشت در استان هیچ گونه هورمونی استفاده نمی شود.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
1
مگر بقیه استانها هورمون استفاده میشه که در استان خراسان شمالی هورمون مصرف نمیشه.اساسا نمی صرفه که هورمون استفاده کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
متاسفم
فقط خراسان شمالی؟؟؟؟
مگه در سایر استانها هورمون داریم؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
1
بخدا تو هر دامداری میرم کارگرها در حال زدن اوکسی و سفتریاکسون! به گاو ها هستن.
خدا به دادمان برسد
ناظر بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
1
2
وقتی نهاد نظارتی مثل دامپزشکی به وظیفه نظارتی خودش عمل نمیکنه و جلوی تخلف رو نمیگیره، مردم هم متوجه میشن که یه جای کار میلنگه، میرن سراغ شیر فله

باید اول شیر بهداشتی، بدون شیرخشک، بدون پالم، بدون افلاتوکسین، با تاریخ تولید معتبر و... تولید کرد بعد ملت را دعوت به خرید محصولات نمود.اگه کیفیت و تعهد باشه خود مردم میخرن
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
7
با سلام. برادر بزرگواری که شیر پاستوریزه را بهترین شیر میدانید آیا میدانید بهترین شیر پاستوریزه در تمام دنیا بع از 48 تا 72 ساعت نگهداری در یخچال دیگه غیرقابل مصرفه.تا حالا برات سئوال نشده چطور شیر پاستورزه نایلونی در شرایط نگهداری در پیاده روهای این کشور آنهم در فصل تاستان آنهم در شهرهای گرم ایران حتی بعداز یکهفته هم مشکلی پیدا نمیکنه و هیچگونه بار میکروبی و یا تغییر بو و رنگی ندارد.شیرخام اگر از گاوداری تهیه شود که درخیلی از شهرهای کوچک کشورمان امکان آن وجود دارد، آشغالترینش به شیر استریلیزه 12800 تومانی شرف داره.شما که به امکانات آزمایشگاهی و.... دسترسی داری حتماً این حرف حقیر رو راستی آزمایی کن ولی خداوکیلی هر وقت به نتیجه رسیدی مدیون همه ملتی اگر آن را مخفی کنی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
احسن
موافقم
همکار
|
Germany
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
1
این موضوع چه ربطی به دامپزشکی داره ، وزارت بهداشت میدونه با مردم که خام مصرف کنند یا پاستوریزه، شما شیر تولیدی رو با ضوابط دامپزشکی کنترل کن حالا می خواد بره کارخونه یا بره دره مغازه ، به دامپزشکی هیچ ارتباطی نداره.
ضمنا کلسیم ته قابلمه میمون یا چیز دیگر ، چربی بدرد میخورد یا نه ، اینها جزو ضوابط دامپزشکیه؟ !
‌‌‌‌‌‌‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
0
2
آهای اهالی
شیر پاستوریزه همش آبه
شیر هایی هم که از لبنیاتی میخرین بیشترش آبه
شیر خواستین بخرین فقط برین از دامداری ها بخرین هر چی باشه آبش کمتره
نظر شما
ادامه