کد خبر: ۶۱۷۳۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
به بهانه انتصاب «دکتر جواد اعلمی» به عنوان مدیرکل دامپزشکی استان:
وی به حکیم مهر می‌گوید: اگر اطلاع‌رسانی و ارتباط صحیح صورت گیرد، نه دخالتی اتفاق می‌افتد و نه گرفتاری به وجود می‌آید. وقتی دادستانی دخالت می‌کند، نتیجه این است که اطلاعات کافی از سیستم ندارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چنذ روز پیش رئیس سازمان دامپزشکی کشور طی حکمی، «دکتر جواد اعلمی» را به عنوان مدیر کل جدید اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی منصوب کرد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا به سراغ ایشان برویم و دقایقی را به گفت‌وگو بنشینیم.

از نظر دکتر اعلمی، حاشیه‌های دادستانی مشهد و دخالت‌های او در مسائل فنی دامپزشکی، مشکلی است که به راحتی می‌توانست اصلا به وجود نیاید. وی به حکیم مهر می‌گوید: «در این موارد اگر اطلاع‌رسانی و ارتباط صحیح صورت گیرد، نه دخالتی اتفاق می‌افتد و نه گرفتاری به وجود می‌آید. وقتی اتفاقی می‌افتد که منجر می‌شود دادستانی دخالت کند و مشکلی به وجود بیاورد، نتیجه این است که اطلاعات کافی از سیستم ندارد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفا کمی از گذشته خود برای ما بگویید و اینکه چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

بنده متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد هستم که بر حسب شرایط آن زمان برای کنکور آماده می‌شدیم. رتبه‌ای که آوردم نزدیک به رتبه‌های داروسازی و دامپزشکی بود و من دامپزشکی دانشگاه تهران را به‌عنوان اولویت اول انتخاب کردم و خدا را شکر می‌کنم که در این رشته پذیرفته شدم. در واقع ورودی سال ۶۶ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم.

بعد از اتمام تحصیل برای خدمت طرح در سازمان دامپزشکی مشغول شدم. باز هم خواست خدا بود که در استان خودم و در شهرستان درگز مشغول به خدمت شدم. در طول این سالیان مسئولیت‌ها و پست‌های متفاوتی داشتم و حالا در سال‌های پایانی خدمت، مسئولیت مدیر کلی خراسان رضوی بر دوش‌هایم است و در خدمت شما هستم.

حکیم مهر:‌ لطفا کمی از سوابق خود بگویید.

شروع کار بنده با پست ریاست دامپزشکی شهرستان درگز بود. بعد از آن به استان آمدم و مسئول قرنطینه اداره کل استان شدم. در ادامه چند سالی کارشناس اداره مبارزه بودم و بعد ابتدا معاون فنی و بعد از آن معاون سلامت اداره کل شدم که مجموع این ۲ پست حدود ۸ سال طول کشید. در ادامه کارشناس مسئول اپیدمیولوژی و آمار حیاتی شدم و در نهایت هم که در خدمت شما هستم.

حکیم مهر:‌ در بخش خصوصی فعالیتی نداشتید؟

خیر. هیچ فعالیتی در این حوزه نداشتم و از همان ابتدا که طرح نیروی انسانی بودم، تا امروز تماما در سازمان دامپزشکی بودم.

حکیم مهر: به نظر شما مهمترین چالش حال حاضر دامپزشکی در استان چیست؟

مهمترین مشکلی که نه تنها خراسان رضوی بلکه کل کشور درگیر آن است، بحث نیروی انسانی است. وظیفه اعمال نظارت بهداشتی در حوزه‌های وسیعی به بخش خصوصی و همکاران دامپزشک و سایر رده‌ها سپرده شده و متاسفانه در بخش نظارت مشکلاتی وجود دارد که لازمه آن این است که بخش دولتی هم یک نظارت عالیه داشته باشد، اما الان به دلیل کمبود نیروی انسانی و مباحثی که هنوز در حیطه وظایف حاکمتی است، ما نمی‌توانیم مانور زیادی روی نیروها دهیم و در بخش نظارتی کمی دچار چالش هستیم. امیدواریم با تمهیداتی که در رابطه با بحث استقلال مالی ناظران بهداشتی اندیشیده شده، مقداری این مساله سبک‌تر شود و ما با اطمینان بیشتر به سایر کارها برسیم.

مشکل بعدی بحث پیشگیری از بیماری‌هاست که قسمت عمده‌ای از آن هم به بخش خصوصی سپرده شده و باید نظارت شود. البته بخشی از آن هم به عهده خودمان است که در کنار سایر وظایف باید انجام دهیم. نهایتا اینکه یک کارمند شهرستان ما باید در چند حوزه فعالیت کند و قاعدتا این مساله روی همه وظایفی که به عهده او گذاشته شده، تاثیرگذار است. اگرچه خوشبختانه تا به حال مشکل خاصی در این حوزه نداشتیم اما این احتمال وجود دارد که نیروها فرسوده شوند. برای نیروهایی که به دلیل پایان خدمت یا بازنشستگی یا به هر دلیلی از سیستم خارج می‌شوند، به سختی جایگزین پیدا می‌شود و گاها این نیروهای جایگزین به تعداد مورد نیاز نیست. در هر صورت اینها مشکلاتی است که کل مملکت گرفتار آن هستند و دامپزشکی هم به عنوان بخشی از ممکلت درگیر آن است.

حکیم مهر:‌ اینکه خراسان رضوی یک استان مرزی است، چه مخاطراتی از لحاظ دامپزشکی ایجاد می‌کند؟

بحث وجود قاچاق دام را نمی‌توان به طور کامل رد کرد اما این معضل تابع بازار دو طرف مرز است. گاها که قیمت داخل با آن سوی مرز تفاوت زیادی پیدا می‌کند، این اتفاق ممکن است بیفتد، اما از نظر اقتصادی خیلی روی بحث قیمت تاثیرگذار نیست. آنچه باعث نگرانی ما می‌شود این است که از آن سوی مرز بیماری وارد شود. کما اینکه در در شرایط طبیعی ما بیماری نداریم و آن را کنترل کردیم. اما اگر یک بیماری بیاید، تمام زحمات را از بین می‌برد و نگرانی ما بیشتر از این بابت است.

حکیم مهر: در میان صحبت‌هایتان اشاره کوتاهی به بحث استقلال مالی ناظران بهداشتی کردید. وضعیت اجرای ماده ۱۹ در خراسان رضوی چگونه است؟

درخصوص ماده ۱۹ اخیرا با کمک دوستان در سازمان جهاد کشاورزی و شورای نظام دامپزشکی استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به خاطر مباحثی که مطرح شده بود، تصمیماتی را گرفتیم که ان‌شاءالله اگر به مرحله نهایی اجرا برسد، خیلی از مسائل و مشکلات را حل خواهد کرد.

حکیم مهر: چه تصمیماتی؟

این مصوبه را اخیرا از دوستان گرفتند که با حضور خود صاحبان صنایع هم بوده است. پیگیر هسیتم که آن را اجرا کنیم و اگر اجرا شود مسائل و مشکلات ماده ۱۹ به میزان ۹۰ درصد حل می‌شود.

حکیم مهر: جناب آقای دکتر شریعتی خودشان زمانی رئیس نظام دامپزشکی استان هم بوده‌اند و در مدت مسئولیت خود در اداره کل، ارتباط خوبی با نظام داشتند. در واقع در سال‌های اخیر خراسان رضوی جزء استا‌ن‌هایی بود که ارتباط مثبت بین اداره کل و نظام آن، به‌عنوان الگویی برای سایر استان‌ها مطرح بوده است. آیا شما هم این روند را به همین شکل ادامه می‌دهید؟

قطعا. کمااینکه ارتباط ما با بخش خصوصی خیلی خوب است. بالاخره بخش خصوصی بازوی دامپزشکی به شمار می‌رود. اگر دوستان ما در بخش خصوصی نبودند که ما با این وضعیت نیروهایی که داریم، در بحث پیشگیری از بیماری‌ها مانده بودیم. در حال حاضر حجم قابل توجهی از بحث پیشگیری را دوستان در بخش خصوصی انجام می‌دهند. نظارت بهداشتی که کلا دست بخش خصوصی است و واقعا بازوی خیلی قوی و مطمئنی برای ما هستند. ان‌شاءالله ما هم این رویه خوب را ادامه می‌دهیم. قطعا اگر دامپزشکی و نظام دامپزشکی با هم باشند، دامپزشکی به شکل خیلی توانمند می‌تواند از عهده وظایف خود بربیاید، چون این دو وابسته به هم هستند.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، شهرستان مشهد و استان خراسان رضوی تا حدودی از نظر ورود دادستانی به مسائل فنی دامپزشکی جزء مناطق پرحاشیه بوده است. مصداق بارز آن هم دخالت دادستانی مشهد در بحث گوشت‌های آلوده یا پلمپ کلینیک‌های دامپزشکی به عناوین مختلف است. چطور می‌شود این مشکل را حل کرد؟

به نظر من این مشکلی است که به راحتی می‌توانست اصلا به وجود نیاید اما به وجود آمده است. حالا شاید افراد در نحوه تعامل با دستگاه‌ قضایی و دادستانی سلایق مختلف و برداشت‌های متفاوتی داشته باشند، ولی تا جایی که من می‌دانم و سابقه چند ساله‌ای که در دامپزشکی دارم، به این نتیجه رسیدم که اگر اطلاع‌رسانی و ارتباط صحیح صورت گیرد، نه دخالتی اتفاق می‌افتد و نه گرفتاری به وجود می‌آید. وقتی اتفاقی می‌افتد که منجر می‌شود دادستانی دخالت کند و مشکلی به وجود بیاورد، نتیجه این است که اطلاعات کافی از سیستم ندارد. اگر اطلاعات در چهارچوب صحیح خود به این دوستان رسانده شود، مطمئن باشید که این مشکلات هم به وجود نمی‌آید. در واقع این معضل به مدیریت‌های قبلی بازمی‌گردد که این تعامل به چه شکل بوده که ما الان در این نقطه قرار گرفتیم. حالا امیدواریم که با اصلاح این روند، مشکل حل شود. البته دکتر شریعتی در این قضایا خیلی زحمت کشیدند و ما هم امیدواریم که بتوانیم این داستان را ادامه دهیم که این فضا حداقل به فضای ملایم‌تری تبدیل شود و دوستان با فراغ بال بیشتری بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت یا میانمدت شما چیست؟

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های بنده، بحث حمایت از واحدهای تولیدی کوچک است که بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تامین می‌کنند. این علاوه بر کمکی است که ما باید در بخش تولید برای اشتغال لحاظ کنیم تا بتوانیم از مهاجرت‌های ناخواسته و مسائل و مشکلات متعاقب آن جلوگیری کنیم. البته نا گفته نماند که این کار را به قیمت زیرپا گذاردن بحث بهداشت انجام نمی‌دهیم. اگر کسی می‌خواهد برای معیشت مردم کاری انجام دهد، به شرط رعایت مسائل بهداشتی دامپزشکی است، چون بحث بهداشت عمومی بحثی است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را کنار گذاشت.

برنامه دیگر بنده این است که بتوانیم بخش خصوصی را بیشتر در کارهای خود وارد و از توان آنها استفاده کنیم. ما بیشتر گرفتار وظایف اجرایی شدیم و باید از این فضا بیرون بیاییم تا بیشتر بتوانیم به جنبه حاکمیتی و نظارتی دامپزشکی برسیم. اگر کار در تمام این بخش‌ها به خوبی صورت گیرد، به یاری خدا در این زمینه بسیار می‌توانیم جلو رویم. البته من از کمک و همکاری نظام دامپزشکی مطمئن هستم و ان‌شاءالله فضا مساعد خواهد بود. با شناختی که از مجموعه سازمان دارم می‌دانم که با استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی در وظایف اجرایی‌مان موافقت می‌شود تا بتوانیم دراین زمینه جلو برویم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از زحمت پایگاه خبری حکیم مهر بسیار ممنونم. حکیم مهر همیشه مورد توجه همه دوستان هست و اولین خبرهایی که خوانده می‌شود و کامل‌ترین خبرها را در حوزه دامپزشکی ارائه می‌دهد. بنده برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم. ان‌شاءالله با اطلاع‌رسانی صحیح بتوانیم مردم عادی و صنف را که پیگیر خبرها هستند، آگاه و از فضای خوب ایجاد شده استفاده کنیم تا وظایف خود را بهتر به انجام برسانیم. کمااینکه اگر اطلاع‌ٰرسانی خوب صورت گیرد و مردم آگاه‌تر شوند، شاید مطالبه بیشتری کنند و ما هم مجبور شویم در این زمینه بهتر کار کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
مراحل
|
France
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
3
ضمن عرض خسته نباشید به دکتر شریعتی و خیرمقدم خدمت دکتر اعلمی که همیشه و در همه پستهایی که تاکنون داشتند یار و یاور بخش خصوصی بودند و حسن نیتشان برای همه روشن و واضح بوده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
1
2
ممنون از حکیم مهر رسانه ی وزین دامپزشکی ان شا الله با حضور قدرتمند جناب دکتر اعلمی عدالت محور و حمایت دستگاه قضا آبروی از دست رفته ی دامپزشکی بر گردد
دکتر مهرداد ملایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
1
1
با سلام و تبریک خدمت مدیرکل محترم لطفا از مرکز واکسیناسیون دامپزشکی بیش از پیش حمایت کنید چون واقعا این مراکز و واکسیناتورها در خط مقدم مبارزه با بیماری ها هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
1
2
مجوز مراکز مایه کوبی زیاد کردید
فروش واکسن زیاد میشه
واکسیناتور چکار کنه
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
1
واقعا به فضل الهی و با سیاست های مدبرانه،دلسوزانه و عدالت محور جناب دکتر اعلمی روزهای خوشی برای دامپزشکی استان قابل ترسیم هست . مدیریت قوی یعنی همین که دکتر گفتند یعنی نقص خودمون رو به گردن دیگران نیندازیم بلکه با پذیرش اون نسبت به رفعش اقدام کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
سلام
در این چند سال اتفاقاتی در خراسان رضوی افتاد که خوشایند هیچ فرد دلسوزی نبود از اتفاقاتی که برای اداره کل در زمان روحانی نژاد افتاد تا ..................... اگر دقیق به مسئله نگاه کنیم چرخ روزگار خیلی از واقعیتها را روشن میکند واقعا بنازم خدارا
حالا دو سه سال دیگه هم هستیم واینده را خواهیم دید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
1
در خصوص برخورد دادستانی گفتید اولا ما که ندیدیم با مسئولین متخلف برخورد آنچنانی بشود فقط میزشان عوض شد. حال اگر مربوط به یک کارمند بدبخت می شد تا کنون نه تنها از اداره بلکه از کشور هم اخراج می شد. دوما اگر دادستانی بالای دست مسئولین متخلف نباشد و با آنها برخورد نکند که مردم یا کارمند عادی بیچاره که جرات حرف زدن ندارند. مگر نگفته اند آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک. مسئولین در قبال جزئیات کار خود و اخذ هر گونه تصمیم مسئول هستند هرچند امر خلاف مافوق.
نظر شما
ادامه